Tuesday, October 25, 2016

Kul #Uppesittarkväll igår

Gårdagens uppesittarkväll med livesändning på Youtube var riktigt kul. Bra jobb av framförallt Philip som programledare att hålla ihop det i 2h direktsändning.

Bra drag på Twitter som vanligt också!

Jag har landat i att jag kommer köpa en del JNJ och Castellum idag. Sen fyller jag på med antingen 3 H&M eller 3 Investor varannan dag resten av månaden. Kommer ju förutom sparandet från lönen utdelningar från Telia och Atlas Copco närmaste veckan.

Skriver detta från tunnelbanan. 4 grader och regn idag på morgonen i Stockholm. Så var bara att hosta upp 25 kr. Portugal lockar mer än att köpa skog i Norrland idag... (Se gårdagens inlägg)

15 comments:

  1. Anonymous8:35 AM

    Jag gillat JNJ och castellum. Blir nog JNJ. Lustigt nog så funderade jag imorse när det spöregnade, om miljonären cyklar till jobbet en dag som denna! 😂 Jag själv är än så länge inte så badass, men tänkte med dåligt samvete: det är därför han har flera miljoner; det gäller att spara på ALLT. Tack för att du inspirerar!
    Motmiljonen

    ReplyDelete
  2. Anonymous4:19 PM

    Följde inte twitterflödet själv men jag undrar om kopparbergs/novo nordisk kom på tal och hur du själv ställer dig till dessa bolag?

    ReplyDelete
  3. Anonymous5:05 PM

    Hej, finns det någon fördel med att köpa separata atlas aktier gentimot att köpa dem via Investor? Med tanke på att du äger båda.Mvh David

    ReplyDelete
  4. Anonymous5:48 PM

    Går det att se i efterhand någonstans? Tack för bra blogg!

    ReplyDelete
  5. Anonymous6:07 PM

    Hur går tankarna kring JNJ med högt värderad dollar?

    ReplyDelete
  6. Var en del prat om Novo Nordisk. Även i podden Prata Pengar igår. Har ingen större åsikt om bolagen mer än att jag tror båda är fina bolag som kommit ner lite.

    Anledningen till att jag köper vissa bolag dubbelt är att jag vill ha större exponering. Eller om man vänder på det mindre exponering mot de bolag som jag inte köper dubbelt i Investor och Industrivärden. Dvs mindre Ericsson, SSAB och ICA. Och lite riskspridning genom att köpa lite Nordea istället för mer av SHB och SEB. Men bara Investor och Industrivärden hade säkert funkat lika bra tack vare rabatten.

    Går att se i efterhand. Sök på Uppesittarkväll med Nicklas och Philip på Youtube så hittar du.

    Tänker inte så mycket på dollarn. Köpte 8 aktier idag dvs för ca 8000 SEK. Inget som står och faller med dollarkursen. Har fortfarande bra GAV i SEK och Dollar tycker jag och vill vikta upp JNJ. Då är det bara att köpa på regelbundet.

    ReplyDelete
  7. Det var fina fisken och som du skrev bra drag!
    Vad är dina tankar kring Telia framöver? Kommer du fylla på ytterligare?

    ReplyDelete
  8. Telia ligger långt ner på priolistan just nu. Behåller och tror på ok utdelning kommande år men använder den utdelningen på att köpa andra aktier som jag vill prioritera. Har 4200 aktier långsiktiga målet är 5000 men finns som sagt många andra aktier som ska köpas innan de 800 sista Telia.

    ReplyDelete
  9. Kollade på uppesittarkväll för första gången igår och det var verkligen ett fint program - cred till gänget som står bakom. Blir en tradition för mig också framöver. Twitterdebuterade på @utlandsutdelare med att kommentera #uppesittarkväll - blev till att teckna 300 aktier i Ahlsell för min del (om jag tilldelas så många får vi se). Blev också till att öka med 16 aktier i MQ vid dagens nedgång.

    ReplyDelete
  10. Anonymous11:32 PM

    Vad är den bakomliggande tanken med att köpa 3 aktier vardera av Investor och HM. Är det couraget?

    ReplyDelete
  11. Ja exakt. Vill köpa för så nära 1000 kr som möjligt vilket ger 1 kr i courtage. Vågade inte hoppas på H&M under 250 igen. Då blir det 4 aktier.

    ReplyDelete
  12. Kul att höra Miljonären, har ungefär samma tankar om Telia - inte öka så mycket framöver.
    Något intressant jag hörde i morse var att de skulle börja dela ut 2 gånger per år, vilket jag ser som positivt.
    Funderar dock på om utdelningen kommer sänkas snart. Har lite svårt att förutse sådant.

    ReplyDelete
  13. Anonymous8:16 PM

    Såg att du gått in i Ratos för en tid sedan, gjorde samma sak ett par månader tidigare men det ser sannerligen inte bra ut. Vad ska vi tro? Kan uppryckning komma? Kan byggmax förra VD vara rätt person? Eller är likvidering något vi kan vänta oss?

    ReplyDelete
  14. Japp Telia delar ut 2 gånger redan nu i år. Andra halvan kommer in på kontot på fredag. De kommer säkert sänka utdelningen nästa är. 2-2,25 kr är en gissning jämfört med 3 kr i år. Men till dagens kurs är det inte så illa det heller.

    Har visst hopp om Ratos. Bara för att gamla ledningen gjorde dåliga affärer för 5 år behöver inte nuvarande göra dåliga i framtiden.

    ReplyDelete
  15. Jag hörde att du fick ett omnämnande i senaste Börspodden.

    ReplyDelete