Tuesday, September 20, 2016

Jag har syndat

Har ju lovat mig själv att aldrig sälja en aktie. Men har brutit mot det och sålt Data Respons. En aktie jag började köpa så sent som i juli i år. Då den gått upp över 35% på 1,5 månad och jag bara hunnit köpa 500 aktier kändes det lika bra att sälja och ta hem vinsten och satsa på mina vanliga storbolag istället.

Kändes inte lika spännande att köpa vidare till den nya lägre direktavkastningen. Och att ligga kvar med aktier som genererar 500 kr per år i utdelning lockar inte heller. Säkert dumt och aktien kan nog fortsätta gå bra. Men tackade för 2000 kr i vinst som blir 8 extra H&M.

Ska uppdatera listan över mina innehav till helgen. När jag hunnit köpa lite mer.

12 comments:

  1. Swingtrader! ;-)

    ReplyDelete
  2. Det låter klokt tycker jag. Köp kvalitetsaktier för alla pengar istället.

    Det ska bli spännande att se dina uppdaterade innehav. Det hade varit intressant att se ett ungefärligt värde på portföljen också. Eller är det jag som är trött och inte hittar var det står?

    ReplyDelete
  3. Aktieportföljens värde är en bit över 2 miljoner.

    ReplyDelete
  4. Grattis till vinsthemtagningen!

    ReplyDelete
  5. En fråga; hur betalar du skatten för dina ISK/KF-konton?
    I dagsläget gissar jag att det är 10000 per år och när du slutar jobba är det c:a 20000 per år.

    Använder du en del av utdelningen?

    ReplyDelete
  6. Nu använder jag ju lönen till skatt. I framtiden måste det bli utdelningen som ska täcka skatten.

    ReplyDelete
  7. Anonymous10:04 PM

    Vad du kommer att ångra dig när dom blir uppköpta av Google för 3 miljarder. :)

    ReplyDelete
  8. Anonymous8:12 AM

    Redovisar du din portfölj på Shareville? Om ja, vad heter du där?

    ReplyDelete
  9. Nej inget Shareville. Funkar väl bara om man har aktierna hos Nordnet va?

    ReplyDelete
  10. Anonymous2:25 PM

    @Miljonären

    Utifrån my point of view är den enda synden löftet om att aldrig sälja en aktie. Att du sålde bör ses som ett klokt ifrågasättande av tidigare syndiga tankar.

    Med vänlig hälsning

    J

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nybörjare säljer erfarna köpte inte till att börja med :)
      Men vist det händer att jag säljer även om jag hållt på i över10år men då är det p.g.a.syftet med köpet inte längre uppfylls, köper jag en aktie för att få hög utdelnings procent och den kursdubblar utan höjd utdelning så tackar jag för mig

      Delete
  11. Anonymous7:03 PM

    Jag sålde idag, av samma anledning. Hade bara en liten position, och sen steg den lite för mycket och da:n blev mindre.
    Lite väl liten aktieomsättning för min smak också. Ökar nog i NWH för pengarna.
    /Daniel

    ReplyDelete