Wednesday, November 25, 2015

Sälj och halva köpet klart.

Hade lite tur med kortsiktiga tajmingen av min försäljning i Ryssland och köp av Volvo. Fick måndagens stängningskurs på fonden vilket gjorde att jag slapp nedgången som kom i samband med nedskjutningen av ryska planet igår. Och sen när pengarna kom in på kontot under tisdagen så köpte jag Volvo B för 86,20.


Fick in ungefär 150.000 och köpte enligt plan för 75.000 kr vilket gör att det blev 870 Volvo aktier.  Resterande 75.000 kr planerar jag att köpa för inom någon dag. Kanske kan bli lite av den amerikanska aktien HCP på fredag då det är courtagefri handel i USA?


Mina aktieinnehav ser idag ut såhär:
ABB - 320 st
H&M - 335 st
Industrivärden - 345 st
JNJ - 66 st
Sandvik - 700 st
Telia - 2200 st
Volvo - 1370 st


Efter försäljningen har jag Rysslandsfonder för ca 1,2 miljoner och 1,25 miljoner på sparkonto. Pengarna på sparkontot vill jag flytta över till aktiemarknaden på lägre kurser än dagen. Men när jag säljer Rysslandsfonderna försöker jag få över pengarna från fonden till aktiemarknaden relativt omgående.


Blir spännande att se var Ryssland tar vägen nu närmaste veckorna om jag kan få sälja ungefär lika mycket till några procent upp till från denna nivå.

4 comments:

  1. Ibland ska man ju lite flyt också :)

    Det blir inga automatiserade månadsköp av indexfonder som kompletterande strategi?

    ReplyDelete
  2. Jo. Målet är att ha en portfölj med 0,5 miljon i indexfonder vid sidan av utdelningsaktierna den dagen jag slutar jobba. Som reserv för att aldrig riskera att behöva sälja någon aktie. Så ska snart dra igång ett månadssparande där på ca 12.000 kr dvs halva mitt sparande. Andra halvan fortsätter jag spara på sparkonto i beredskap för aktieköp.

    ReplyDelete
  3. Vad siktar du på för indexfonder? Har själv Avanza Zero sedan tidigare men har de senaste året bara ökat i Nordnets superfonder. Fördelen är det bredare indexet i Sverige samt att man kan få med Norge, Danmark & Finland.

    ReplyDelete
  4. Global- och tillväxtmarknadsfonder. Kommer ha så mycket Sverige ändå via mina svenska aktier.

    ReplyDelete