Tuesday, January 15, 2013

Jag lever...

Det är över 6 år sen jag skrev mitt första inlägg då jag var 25 år och skrev "målet är att ha min första miljon när jag är 30. Min 3:e när jag är 35 och min 10:e när jag är 40".

Fick ett infall och tänkte att det kunde vara en kul grej att lämna en liten rapport såhär i början av 2013. Kommer dock inte börja blogga regelbundet igen. Tror jag...

Jag lever och mår bra. Lika motiverad som tidigare. Fast ska sanningen fram så levde jag nog lite snålare som 25 åring än nu, de riktigt extrema varianterna som förut gav mig sån motivation att jag gjorde de nästan för sakens skull har jag slutat med (dvs inga nudlar värmda i varmvatten på hotellrummet på tjänsteresor och liknande senaste åren).

Jag fyller alltså 32 år nu under 2013 och i nuläget är min nettoförmögenhet 2,6 miljoner (med samma sätt att räkna som tidigare). Min aktie- och fondportfölj är i dagsläget värd 1,5 miljoner, med största innehav i fallande ordning Avanza Zero, SCA, H&M, Elektrolux, Skagen Kon-tiki och Mekonomen.

Har flyttat och bor i en lägenhet som jag köpte under hösten 2012 för 1,9 miljoner med ett bolån på 0.9 miljoner. Har också 0,1 miljon i räntesparande/kontanter. Ni som sa att jag skulle bli ensamt och olycklig med mitt leverne fick delvis rätt. Då jag är singel nu, men det har nog inget med min sparsamhet att göra. Efter många år ihop gled jag och min förra sambo isär.

Tjänar ca 28.000 kr i månaden efter skatt nu förtiden och sparar i dagsläget ca 22.000 kr i månaden. Under hela 2011 och 2012 har allt månadssparande gått in i aktier och fonder, men växlar nu i jan 2013 över till att spara i ränta för att skapa kapital att sätta in vid nästa nedgång. Går Stockholmsbörsen upp 10% under 2013 kommer jag sälja av 50% av portföljen och går den upp 20% säljer jag resterande del och inväntar nedgången helt utanför aktiemarknaden.

Skulle målet bara vara 3 miljoner innan 35 skulle jag kunna sälja av allt redan nu och förlita mig på ränta, men tror det kan vara bra att ligga lite före planen då den stora utmaningen blir åren 35-40 om jag ska nå 10 miljoner.

34 comments:

  1. Anonymous8:45 PM

    Det går ju strålande för dig; grattis! Kul med uppföljningen, följde din blogg när det begav sig!/S

    ReplyDelete
  2. Hej S, kul med en kommentar bara ett par timmar efter mitt inlägg på en blogg som varit död i flera år.

    ReplyDelete
  3. Jodå, du finns kvar i RSS-läsaren, för att hoppet är det sista som överger oss!

    Tack för kommentaren på min blogg!

    ReplyDelete
  4. Grattis, kul att det har gått bra...
    Vore roligt med ett liknande inlägg när 10 miljonersgränsen är spräckt =)

    ReplyDelete
  5. Anonymous9:33 PM

    KUL!
    Du var och är en färgklick bland bloggarna. Är 25 år äldre än dig men har inte hunnit längre än vad du gjort nu. Hoppas du hör av dig lite tätare. Tror som du att dom sista 5 åren blir dom tuffaste.
    Mvh kalle56

    ReplyDelete
  6. Hej,
    Instämmer med flera andra: kul att du skriver igen!
    Har du lust att medverka i en enkel bloggintervju (10 frågor via email)?
    Blogghälsningar
    Classier Corn

    ReplyDelete
  7. Anonymous10:03 PM

    Kul att få en update! Och stort grattis till extremt bra resultat. Hoppas att du blir aktiv på bloggen snart igen

    ReplyDelete
  8. Anonymous10:17 PM

    Hahaha har kikat in i din blogg då och då, du är så jävla cool! Tänk om man kunde tänka som dig när man var 25 och inte med arslet!

    .....Men bättre sen än aldrig ;)

    http://theexitplan1.wordpress.com/

    ReplyDelete
  9. Om ni har några frågor om åren som gått eller planeran framåt så skriv dom här i kommentarsfältet så kanske jag kan ta upp några av dom i ett kommande inlägg.

    ReplyDelete
  10. Jag skrev ett blogginlägg där jag går igenom ditt inlägg, med kommentarer och frågor.

    Jag kan ställa frågorna här istället, om du inte har lust att läsa inlägget.

    http://jobbochfirma.com/2013/01/15/miljonarens-efterlangtade-inlagg/

    ReplyDelete
  11. Kul att du skriver igen, hoppas det blir fler inlägg!

    ReplyDelete
  12. Anonymous3:59 AM

    Äntligen!
    Grattis till din fina utveckling och hoppas du springer på en ny kärlek igen. Din löneutveckling imponerar, jag skulle vilja veta hur du fixat det? Jag är också nyfiken på varför du gått ifrån BRIC-fonderna och när? Jag törstar efter mer information på hur du kan leva så pass billigt, läser varje månad dina gamla inlägg för att få inspiration. Hur gör du med amortering nu för tiden. Kanske viktigast av allt, vad fick du för gamla lägenheten? Hur har du hanterat svängningarna som varit på börsen efter ditt senaste inlägg? Tolkar din nuvarande strategi som att du anser börsen vara dyr nu, vad är främsta anledningen till det?

    Hoppas på mer information,

    /M

    ReplyDelete
  13. Anonymous8:25 AM

    Hej miljonären!

    Håller med tidigare kommentarer, grymt kul att du skriver ett nytt inlägg! Och stort grattis till framgångarna!

    Du är en inspiration för mig, din blogg var det som fick mig att på allvar börja läsa ekonomi-bloggar!

    Angående kärleksbekymmren:
    "Jag är hellre olycklig och rik än olycklig och fattig. Då har jag i alla fall ett bekymmer mindre"
    - Minns ej vem som sa det, men ett klockrent citat tycker jag

    // Mr. T

    ReplyDelete
  14. Anonymous8:43 AM

    Nice!

    ReplyDelete
  15. Hej!

    Grymt med ett inlägg från dig! Jag läste igenom din blogg över julhelgen, från början till slut, som en del av inspirationen för att börja lära mig investera.

    Har dock barn och familj så extremsnålvarianten funkar inte här, men din blogg var verkligen rolig och inspirerande.

    Grattis till en fin löneutveckling.

    Fortsätt gärna blogga, känn ingen press att uppdatera ofta, men som du ser har du en hel del gamla fans fortfarande!

    ReplyDelete
  16. Och en kommentar till, du är ung när det gäller att träffa en ny kärlek om du vill det, så det kommer säkert att ordna sig.

    ReplyDelete
  17. Anonymous10:17 AM

    "- Pengar gör ingen rik, men det underlättar."

    Synd det där med flickvännen. Ibland växer två personer ifrån varandra. Hände mig också. Däremot öppnade det upp för möjligheten att träffa nuvarande flickvän som helt enkelt är fantastisk och har samma värderingar som jag.

    Kul att det går bra för dig. Vi har haft en fin uppgång i SCA under 2012. Jag är 25 år idag och har sparat i aktier under senaste 3 åren. Som det ser ut nu kommer jag hinna till en miljon innan 30 om inget oväntat händer.

    ReplyDelete
  18. Anonymous5:56 PM

    Snälla börja skriv igen! Tror faktiskt Sverige behöver detta, du har öppnat många nya dörrar för människor

    ReplyDelete
  19. Anonymous8:17 PM

    Skönt att se ett nytt inlägg av dig. Grattis till att din förmögenhet växer.
    10 miljoner innan 40 kan du klara.

    ReplyDelete
  20. Det var inte igår!

    Vi hade kontakt ett tag under mitten av ditt bloggskrivande.

    Hoppas allt är bra med dig!

    ReplyDelete
  21. Hoppas på att du kan blogga "lite granna" i fortsättningen. Kul att höra hur det går för dig.

    ReplyDelete
  22. Hej, du är ju helt fantastisk. Kul med en ny liten inblick. Får jag fråga dig igen, Hur klarade du att motivera dig till ett så hårt disciplinerat liv? Framförallt i början, dem stora förändringarna?

    ReplyDelete
  23. Anonymous11:01 PM

    Kul att se dig tillbaka!

    ReplyDelete
  24. Anonymous6:50 PM

    Vad skoj! Följde dig för några år sen när jag var nästan lika extrem. Har dock tagit mig ur sparhetsen och lever gott utan att "slösa".

    Hoppas du fortsätter göra inlägg!

    ReplyDelete
  25. Jag är tjej och tänker som dig - bli ihop med mig vettja! :) /Helena

    ReplyDelete
  26. Jag är tjej och tänker som dig - bli ihop med mig vettja! :) /Helena

    ReplyDelete
  27. larsa3:34 PM

    Grymt kul, har följt dig sedan starten ! Har varit inne och kollat här i tid och otid efter en eventuell comeback. Och så drar du igång igen :D

    ReplyDelete
  28. Här är en länk för er som vill dryga ut er kassa lite.

    http://hurjagblirrik.blogspot.se/2012/02/guiden-for-att-vinna-minst-12-000-kr.html

    Helt riskfritt

    ReplyDelete
  29. Tjena! Undrar bara vad som är målet efter 10 miljoner? 20 miljoner? Vad strävar du efter?

    ReplyDelete
  30. Fredric8:22 PM

    Jag började läsa din blogg 2010, alltså efter det att målsättningen uppnåtts. Fångades omedelbart! Läste sedan din gamla inlägg dagligen och inspirerades. De mest underhållande var dina "snålmånader" när utgifterna var minimala, fenomenalt! Jag förstår att du inte har tiden att blogga regelbundet, men uppskattar dina senaste inlägg. Ett stort lycka till på din fortsatta resa!

    ReplyDelete
  31. Anonymous9:37 AM

    Hej, Jag hittade precis till din blogg och blev väldigt inspirerad då jag sedan ett år tillbaka har börjat investera och skapat mål för min egna ekonomiska frihet.

    Mvh Martina

    ReplyDelete
  32. Fick mig en hjärt attack när jag såg att du är tillbaka! fan vad skoj! tack för all motivering för ett bättre liv!

    ReplyDelete
  33. Hej!
    Jätteinspirerande att ha följd dig och kul med en uppdatering!
    Så inspirerande att jag valt att gå lite i dina fotspår:
    http://miljonaren.blogspot.se/

    ReplyDelete
  34. Anonymous3:50 AM

    Du är jävligt grym!!! hoppas du blir äckligt rik :)

    ReplyDelete