Wednesday, January 23, 2013

Del3: Mitt jobb och löneutveckling

Tjänar som jag skrivit för närvarande 28.000 i månaden efter skatt. Innan jag skrev detta inlägg gick jag tillbaka och tittade lite i bloggen och blev själv förvånad att jag tjänade så lite som 14.000 efter skatt när jag började blogga 2006. Så jag måste ju helt klart vara nöjd med min löneutveckling på 6 år, sen har ju skatterna sänkts lite i flera steg vilket har hjälpt till. För 6 år sen hade jag nog tyckt att dagens lön var jättebra, nu tycker jag den är rätt normal.

Under den tiden bloggen var aktiv fick jag upp lönen 15%, 10% och sen fiaskot med 5%. Sen fick en riktigt bra ökning under ett par är då jag först bytte avdelning och sen fick en mer kvalificerad tjänst året efter det. Nu är jag tyvärr rädd att jag nått en platå som gör att jag tror det blir tufft att få så jättemycket högre löneutveckling än genomsnittet närmaste åren. Finns inga tydliga steg uppåt i företaget på den position jag har nu. Så alternativet är i så fall att byta företag, men trivs bra så skulle helst slippa det. Har egenligen inga bra tips att komma med för löneutveckling. Bara att göra ett så bra jobb som möjligt och hålla sig framme när det öppnar sig dörrar för mer ansvar. Tror att på sikt så kommer lönen bli rättvis, så att krångla för mycket om lönen ett enskilt år tror jag personligen inte är så avgörande.

Känner mig ganska nöjd med 28.000 netto som möjliggör ett sparande på 22.000 i månaden, är inte säker på att jag hade orkat leva sparsamt och hålla kostnaderna nere om jag inte trivdes så bra på jobbet. Mer om sparandet och utgifterna i nästa inlägg.

7 comments:

  1. Hallar11:39 PM

    Jättekul att du bloggar igen! Själv är jag på väg mot den halva miljonen! 50 tusen kvar. Du är en stor inspiration även om jag själv inte klarar av att spara lika mycket som dig. Fru, barn osv. Har du fortsatt med att arbeta extra vid sidan av i din egen firma?

    ReplyDelete
  2. Welles10:01 AM

    Otroligt inspirerande blogg, tackar för det! Får man fråga inom vilken bransch du jobbar?

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:32 PM

    Lever du på 6000:- eller räknar du in utdelningar och övriga inkomster i 22000:-?
    Skulle vara intressant att se din kalkyl för hur 10 MSEK mappar mot dina förväntade utgifter. Jag har sett flera olika bloggares uträkningar och då uppkommer alltid diskussion kring vilka marginaler för inflation och ev. skatt som måste ingå. Jag vet att det även varit uppe i din blogg men jag tänkte att nu när du närmar dig målet så kanske du förfinat beräkningarna ytterligare.

    /Marcus

    ReplyDelete
  4. Hallar2:06 PM

    Nu damp lönebeskedet ner i brevlådan. 41215 kr netto. Mycket pengar som man kan spara. Det värmer mitt hjärta. :) Nu ökat spartakten till 15000 kr i mån samt 5000 till Frun.

    ReplyDelete
  5. Anonymous4:17 PM

    Har du kvar din enskilda firma, och isf hur ser utvecklingen ut för den?

    //

    ReplyDelete
  6. hej hej.
    har saknat din blogg!
    du har alltså 28.000kr i inkomst och sparar varje månad 22.000kr utav de?
    varför leva på endast 6.000kr?
    du måste ha riktigt billigt boende och låga utgifter?
    bra att du är tillbaka ialfall.
    lämna gärna en komentar i min blogg:
    www.metrobloggen.se/fattigdom

    ReplyDelete
  7. Hallar: Har kvar firman men har ytterst liten verksamhet i den. Skulle gissa på att det blir en omsättning på mellan 5 och 10.000 kr under 2013.

    Welles: Svårt att säga bransch exakt. Men jobbar inom ett större bolag med ett ganska typiskt kontorsjobb kan man kanske säga.

    Anonym: Se senaste inlägget angående månadsbudget. När jag satte upp målet om 10 miljoner så gjorde jag ingen avancerad analys av stabil avkastning, inflation etc. Men tror 10 miljoner är en lagom nivå för att klara svängningar på börsen och leva på avkastningen i 30-40 år.

    ReplyDelete