Tuesday, December 25, 2007

Excel-hjälp

Tänkte att ni bloggläsare skulle få hjälpa mig. Sitter och gör ett excel-ark där jag har 10 huvudkategorier som alla har ca 5 underrubriker. Såväl huvudkategorierna som underribrikerna ligger på en rad. För att det hela ska bli mer överskådligt skulle jag vilja att bara huvudrubikerna syns i ursprungsläget och att man sen klickar på rubriken så kommer de 5 nya raderna fram.

Hur går jag till väga? Skulle vilja ha lite enklare metod än att behöva dölja raderna och sen plocka fram den i huvudmenyn högst upp, dvs att man ska kunna få fram dom bara genom att klicka på huvudrubriken och sen dölja dom på samma sätt.

Hoppas det går att förstå vad jag är ute efter.

6 comments:

  1. Anonymous12:20 AM

    använd gruppering,

    ReplyDelete
  2. Går det att få en tydligare instruktion?

    ReplyDelete
  3. markera raderna du vill grupera, gå upp till menyn data och välj grupera.

    ReplyDelete
  4. Ett annat sätt är att spela in ett makro som döljer, och ett som tar fram de aktuella raderna.. Och lägga till knappar eller kortkommando för att ta fram/dölja underrubrikerna.

    ReplyDelete
  5. Tack för hjälpen. Det blev mycket lyckat!

    ReplyDelete
  6. Nästa gång du köper dator så kan du skippa MS Office och istället ladda hem OpenOffice.org gratis. Då kommer då någon tusenlapp närmare din miljon. ;-)

    Det tar kanske några minuter att lära om, men det fungerar i huvudsak likadant som Office-programmen så om du inte har en timlön på flera tusen kronor så lär det löna sig.

    Om du dessutom räknar på att du måste betala för office-paketen flera gånger under din livstid (varje gång du köper ny dator) så kan det definitivt löna sig.

    http://www.openoffice.org

    ReplyDelete