Wednesday, December 05, 2007

Bra drag i Ryssland

En mycket bra dag på de flesta börser idag. Framförallt gick Ryssland starkt med runt 2,5% upp. Inte långt till ATH varken i Ryssland eller Indien nu.

Jag slås gång på gång av hur stor effekt de sista månadens utveckling får för totalbeloppet när man månadssparar som jag gör. En uppgång på 20% förra hösten i en fond jag då just börjar spara i äts snabbt upp av en nedgång på bara någon enstaka procent nu. Det gör att man kanske blir lite väl fixerad vid utvecklingen dag för dag istället för att lugnt låta tiden ha sin gilla gång.

4 comments:

  1. Anonymous7:40 PM

    Visst är det så att man kollar varje dag.. Men som sagt.. Varken du eller jag sätter av pengar för att tjäna storkovan på en enda, snabb affär... Så egnt skulle det säkert vara roligare att kolla en gång per kvartal eller så.. Men det går ju inte när man är intresserad...

    Sen så måste man ju dessutom ha koll på nyheter och information varje dag så man hinner omplacera ifall man känner att det skulle behövas...

    Blir för övrigt lite avundsjuk på dina 20k.. Blir nog dryga tusenlappen till sparkontot och lika mycket till fonderna den här månaden.. Lägenhetsrenovering.. Och så den där jävla julaftonen som envisas med att komma varje år.. Enligt flickvännen är det tydligen kul att spendera pengar på alla släktingar =(

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:08 PM

    Min julklapp till arbetskamraten (leken kallas hemliga tomten):

    Två paket tuggumin
    En chipspåse från godisautomaten
    En screenwipe trasa för laptopen (tog ur företagsförrådet)
    En minischampoo flaska (tog från hotellet vi var gäster på nyligen)

    Detta inslaget i företagets interntidning som presentpapper.

    Ser ut att bli en billig jul i år igen... :-)

    Förra julen fick de flesta av mina släktingar små paket med ovanstående duschkit, som jag samlat på mig från hotellvistelser!

    Dvs, liten schampooflaska, liten hudlution flaska, liten duschtvålflaska :-))))

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:15 AM

    anonymous, du är direkt pinsam.

    ReplyDelete
  4. Anonymous1:09 PM

    Varför i hela friden ge bort julklappar om det inte betyder något? Pinsamt är bara förnamnet. Undrar vad du får själv då? Inget hoppas jag. Själv tycker jag det är överskattat med julklappar, tycker att så länge de är personliga och man verkligen behöver dom är det bra. Men att bara köpa för köpandes skull är så ondödigt. Man får grejer som man aldrig använder...

    ReplyDelete