Monday, February 05, 2007

Förhoppningsvis en intressant tabell


För att underlätta för er läsare som vill få en enkel bild av ungefär hur mycket jag sparar, hur långt jag har kvar till miljonen och hur tillgångarna vuxit på senare år så kommer här en översikt som jag hoppas kan vara till nytta.

Ni får ta den för vad det är, siffrorna är inte någon exakt vetenskap, då jag tagit flera av noteringarna ur minnet. Värdet på lägenheten är tex en ren uppskattning, dock en låg sådan.

Målsättningen kanske verkar högt satt som innebär en ökning med 100.000 på ett halvår och visst det är en väldigt hög målsättning. För att klara målsättningen måste fonderna och aktierna växa lite av sig själva dvs det är inte tänkt att jag ska stå för hela ökningen själv.
(Jag ändrade värdet på lägenheten lite när jag gjorde tabellen vilket gör att summan på något ställe misstämmer på 5-10 tusen, men som sagt värdet på lägenheten är svårt att uppskatta, speciellt bakåt i tiden)

10 comments:

  1. Anonymous10:00 PM

    Precis vad jag frågade dig efter tidigare i bloggen...

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:07 PM

    Ser fullt realistiskt ut!

    Du skrev tidigare om extra-jobb som tidningsutdelare. Har det hänt något? Annars kanske taxi kan vara något? Tar mer tid i o f s men är fritt och kan ge en del. Chaufförer behövs alltid. Tror att de ändrar kraven i april men nu kan du ta kortet för totalt 2000:-. Blir dyrare senare med uppkörning mm.

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:12 PM

    Hur går det nu? Skall tjejen din klippa dig?

    Håll hårt i dina 120 kronor och låt tjejen klippa dig istället. Med 15% ränta på börsen är dessa 120 kronor om 45 år värda över 64 000 kronor.

    Låt tjejen klippa dig. På 16 klippningar (ca 3 år) sparar du bara där in en miljon kronor om man ser till vad pengarna är värda om 50 år.

    ReplyDelete
  4. Gurra: Har inte dykt upp något jobb som tidningsutdelare än. Ställde kravet att det skulle vara just här där jag bor eftersom jag inte tycker det är värt att behöva åka iväg så tidigt.

    Var ju inne på Taxi också, vet att man till och med kan få kortet betalt av vissa åkare. Men det är ju ganska lång startsträcka innan man kan börja tjäna pengar med utbildning, tester, pluggande av gator osv.

    Ni har rätt, självklart ska tjejen klippa mig. Tack för att ni fick in mig på rätt väg. Jag trodde jag var sparsam när jag gick till en frisör som bara tog 120 kr men egentligen var det ju att slänga pengarna i sjön.

    ReplyDelete
  5. Det verkar inte som att du använder något bokföringsprogram. Det borde du verkligen göra! Ta i alla fall en titt på det så att du vet vad du väljer bort.

    ReplyDelete
  6. Anonymous11:21 PM

    För mig syns det ingen tabell, är det något tillfälligt fel?

    Även om det dryper av ironi i vissa av inläggen (känns det som) så är det baske mig ingen dum idé att låta din sambo klippa dig. Jag har klippt maken i flera år - trots att vi inte började av ekonomiska skäl utan helt enkelt för att han alltid glömde frisörtiderna - och vi har sparat tusenlappar på det! ;-)

    ReplyDelete
  7. Fredrik: För in vissa delar av ekonomin på ett vanligt excel-ark. Tycker du jag borde ha en mer avancerad uppföljning än så?

    Titti: Tabellen ska synas om en infogad bild. Funkar hos mig...

    ReplyDelete
  8. Att använda Excel är som att använda en skiftnyckel; funkar till allt, är bra till inget.

    När det gäller bokföring, så tycker jag att man får så otroligt mycket gratis när man använder ett bokföringsprogram istället för Excel. Allting är liksom redan gjort för att sköta inkomster, utgifter, tillgångar och skulder och dessas relationer till varandra. Så är det inte i Excel, där måste man göra allt sådant "för hand".

    Titta på http://www.gnucash.org/ till exempel. Det har jag använt i fyra år och jag har ALL min ekonomi där. Enligt principen "det du inte kan mäta kan du inte heller kontrollera" så vill jag ha koll på varenda krona som passerar in och ut ur min ekonomi.

    ReplyDelete
  9. Anonymous8:47 AM

    Vad gäller klippning kan jag rekomendera dig att gå till någon av stockholms frisörskolor. Förvisso måste du boka tid (inte lika flexibelt som drop in), men skolan vis St:Eriksplan kostade sist jag besökte dem 60 kr, och jag blev nöjd.

    ReplyDelete
  10. Bra översikt!
    Kan du inte lägga in den som en liten bild uppe i ena hörnet, med en veckovis uppföljning? :-)

    Ju mer löpande man kan följa ansträngningarna, desto skojigare blir det för oss läsare.

    Själv är jag seriellentreprenör, så jag uppskattar att någon gör denna sorts insats och lyfter upp ANNAT än hur man startar sitt eget företag. Hur man sparar och investerar är bra! Lycka till!

    ReplyDelete