Monday, February 05, 2007

Billiga matlådor

Har "kommit över" kycklingfilé för 35 kr kilot vilket kommer utgöra grunden i mina matlådor den kommande veckan. Räknar på ca 120 gram kyckling per portion för att bli lagom mätt och få tillräckligt med protein. Vilket motsvarar ca 4 kr, pastan kostar högst 1 kr per portion och jag väljer billiga grönsaker som går på runt 1 kr portionen. Frukt har vi gratis på jobbet så det blir 2 per dag.

Enkelt och billigt att göra 5 matlådor på en gång på helgen så det räcker hela veckan. Jag tycker inte det är något problem att äta samma lunch 5 dagar irdag. Hela veckans luncher för under 40 kr är rätt ok va?

Till middag blir det ärtsoppa på tub, blodpudding, pannkakor, och ris med tonfisk. Någon dag brukar det räcka med gröt eller fil+flingor. Så även middagarna bör gå på max 10 kr i snitt. Havregryn till frukostgröten är ju så gott som gratis och det har jag redan några kg hemma så frukostarna blir bara kostnaden för 2 liter mjölk så räcker det hela veckan.

Summa sumarum bör måltiderna måndag-fredag gå på ganska precis 100 kr för maten. Ska klippa mig också för 120 kr så jag sätter målet på 250 kr fram till fredag.

19 comments:

  1. Anonymous3:54 PM

    Bra tips på billiga matlådor.
    Ser bra ut.
    Har du tänkt på att koka ärtsoppa själv och frysa in i portionsförpackningar, du får en massa ärtsoppa för typ 10;- vad torkade ärter kostar+lite bacon och lök.
    LR

    ReplyDelete
  2. Ja egentligen borde man göra ärtsoppan själv. Tycker dock att 7 kr för 500 gram som man får i platskorv på affären är godkänt pris.

    ReplyDelete
  3. Anonymous4:03 PM

    Fast med bacon i blir det ju ingen riktig ärtsoppa skall vara rimmad bog,eller möjligen om man fuskar kokt inte griljerad julskinka


    Har läst din blogg ett par dagar och hittar vissa likheter på dig och mig.
    Jag och min bror tävlar också vem som kommer först till miljonen ,även om vi inte är så seriösa som du.
    Det känns bra för varje kr man spenderar.
    Jag ligger tungt i sv aktier över 60%.

    ReplyDelete
  4. Anonymous4:07 PM

    Forts:

    Skulle bara se om det fungerar med att skicka.


    Halva nöjet med sparandet är ju spänningen och se om aktierna gått upp eller ner och om man klarade av att bräcka index.
    med fonder tycker jag inte det är samma känsla.

    Tänk också när du fått ihop en mille om du har pengarna i aktier med bra avkastning så kanske du får 30-40 tusen per år i utdelningar ,samma avknoppningar med fonder blir det ju bara nya andelar.

    Det vore skönt att kunna leva på avkastningen som ex aktiestinsen som startade på 0 med vanlig arbetar lön. nu får han 200 000 kr i månaden i utdelningar.Visserligen tog det massvis år men ändå

    ReplyDelete
  5. Anonymous4:50 PM

    Var hittar du denna billiga kyckling?? I Albanien??

    ReplyDelete
  6. Anonymous6:15 PM

    Miljonaren. 37:- kilot låter billigt. Är du säker på att det stod Kyckling och inte "Kyckling" på paketet? :)

    Om du inte är fåfäng, så är klippning a' 120:- en helt onödig utgift. Köp en bra Philips klippmaskin för 7-800:- och kör "snagg". Efter 6 ggr så tjänar du 120:- varje gång du klipper dig. Passa på att klipp dig på jobbet så tjänar du 20 öre per gång på elräkningen.

    ReplyDelete
  7. Anonymous6:42 PM

    Ju billigare en kyckling är ju mer vatten mm är insprutat,skulle aldrig äta en sådan

    ReplyDelete
  8. Anonymous7:12 PM

    Har du inte funderat på att åka till Norge och jobba? skulle gå fortare att få ihop din miljon!

    ReplyDelete
  9. Anonymous7:25 PM

    Håller med Snålgubben om klippningen! Be tjejen om hjälp om du vill ha "frisyr". Annars är det bara ställa in på 21 mm och köra av allt.

    Jag har en sådan här för 399:- i butiken. Uppladdningsbar och bra! Hår växer ut snabbt så det gör inte så mycket om det skulle blir lite kort... :-)

    ReplyDelete
  10. Anonymous7:58 PM

    Dessutom, när du köpt en hårklippningsmaskin så kan du börja byta till dig t.ex. fri middag genom att klippa dina kompisar och släktingar. Se där - ytterligare nån tia som sparas in.

    /Anders

    ReplyDelete
  11. Kycklingen var någon kampanj på Coop. Extra eller vad deras egna varumärke nu heter. Tycker den kycklingen är betydligt bättre än Eldorado och andra billiga varianter.

    Om kycklingen innehåller 10% vatten och 90% kyckling så var det fortfarande under 40 kr kilot. Tycker snacket om vatten i kyckling är överdrivet.

    120 kr varannan månad för klippning kanske är onödigt, men har haft snaggat flera år efter lumpen och är lite trött på det.

    ReplyDelete
  12. Om du inte vill köra snaggat kan du köra hästsvans, då ser du dessutom ut som finansministern! :D

    ReplyDelete
  13. Anonymous9:37 AM

    Var väldigt försiktig när du köper de billigaste märkerna och den maten som är billigast.

    Jag fick stora problem med magen för snart ett och ett halvt år sedan. Brukade alltid köpa de billigaste märkerna när det gällde mat.

    Fick under ett par månaders tid göra regelbundna besök till sjukan samt var sjukskriven en tid.

    Läkaren sa till mig att det inte är någon slump att vissa märken är betydligt billigare än andra.

    I dag köper jag aldrig de billigaste alternativen och min magen mår bra igen. :)

    ReplyDelete
  14. djuren mår inte så gödda heller, vid sidan av magen tänker jag, men det behöver man inte bry sig om så länge man har pengar.

    Sen får man snåla hur man vill om du och omgivningen skulle gilla´t.

    Mvh/Hjortfot

    ReplyDelete
  15. Anonymous3:39 PM

    Jag tycker du ska be din tjej klippa dig. Det är inte så svårt om du inte har en alltför avancerad frisyr. Eller köp en trimmer. Men har du lite längd på håret är det ännu enklare att klippa för henne. Testa. Jag sparar in flera hundra varje månad genom att klippa och slinga både mig och min omgivning...men då är jag ju iofs utbildad frisör och har tillgång till bra produkter. Onödig utgift som du kan lägga på annat tycker jag!

    ReplyDelete
  16. Anonymous9:00 PM

    Ja bra låter ju nästan gott t o m! Kom att tänka på en sak bara...är det Socialstyrelsen eller vilka är det som har hittat på vad sk "existensminium" ska ligga på? Gissar att det ligger en bra bit över vad du konsumerar, tänk om dom hittar hit och får se hur billigt det faktiskt går att leva...många lär bli rätt sura på dig då. Räcker nog med att Reinfeldt hittar hit...han är ju handlingskraftig...

    ReplyDelete
  17. Men i sverige är det väl en mänsklig rättighet att kunna äta på restaurang och ha dvd?

    ReplyDelete
  18. Anonymous8:27 PM

    “If your only goal is to become rich, you will never achive it”
    John D. Rockefeller

    (Världens rikaste man genom tiderna)

    Din ambition är bra, börja gärna läsa litteratur som handlar om att bli rik så kommer du upptäcka vad som generar rikedom (Du kanske redan gör det men läs igen så kommer du förstå vad du behöver lägga fokus på)

    ReplyDelete
  19. Anonymous8:21 PM

    Jättebra att du är ekonomisk, men se bara till att köpa dig minnen för lite av pengarna också. Man blir inte rik enbart av pengar, utan man måste kombinera dem med att ha roligt.

    ReplyDelete