Thursday, February 12, 2015

Intressant extrajobb

Fick tag på ett roligt extrajobb via en kompis helgen som gick. Han skulle göra ett utskick med 5 olika saker i en påse som jag hjälpte till att packa. Varje påse tog ca 20-30 sekunder att fylla samt försluta när vi testade och vi kom då överens om priset 1 kr styck. Dvs en timpeng på ca 130 kr per timme, han betalade mig kontant med sina egna privata skattade pengar.

Han behövde hjälp med 5000 påsar över förra helgen. Jag erbjöd mig att köra 2000 stycken vilket kändes som en lagom nivå över helgen med ca 15 timmars jobb. Han körde hem grejerna till mig så kunde sitta hemma och packa i min egen takt. Sen fick hans bror köra ca 2000 och så tror jag han tog de sista själv och med hjälp av sin fru. Sjukt monotont jobb men samtidigt väldigt motiverande att tänka att där tjänade jag en krona till var 25e sekund.

Under tiden jag satt där och packade påsar tänkte jag mycket på hur jag skulle fungera att ha ett sånt jobb på riktigt som jag får betalt per nedlagt jobb och där jag själv kan styra hur mycket jag skulle jobba och tjäna. Passar inte riktigt min personlighet då jag har rätt lätt att bli besatt och gå överstyr, men samtidigt skulle det ju passa min personlighet perfekt att göra ett par hundår och tjäna riktigt bra pengar. Nu var ju antalet påsar bestämt utifrån vad jag trodde jag skulle hinna med och klara av på förhand. Men hade jag haft möjlighet att ta alla 5000 påsarna och sen lämna tillbaka det som blev över hade jag säkert gjort allihop. Går ju alltid att köra 5 minuter till innan man tar rasten eller slutar för dagen.

Vilka jobb känner ni till där man mer eller mindre kan jobba hur mycket som helst och där dubbla arbetstiden innebär dubbla lönen? Köra taxi eller dela ut tidningar är ju åt det hållet men där finns det regler på hur många timmar man får köra och vilken tid tidningen ska vara utdelad. Andra serviceyrken känns det ju lite som att kundernas efterfrågan styr väldigt mycket, inte säkert att det finns kunder för en frisör att klippa folk dygnet runt. Nu är det ju inte aktuellt för mig att sadla om då jag troligtvis skulle få jobba mer och tjäna mindre än på min fasta tjänstemannalön på denna typ av jobb, men kanske kunde finnas något som man kunde köra några timmar här och där på ledig tid?

20 comments:

  1. Jonas8:56 PM

    Har hört om företagsundersökningar som man kan få betalt för, Paid surveys at home eller något liknande, där man gör en undersökning och sen får betalt till sitt paypal-konto eller vanliga konto. Tar tydligen en jävla tid att registrera sig innan man kommer igång, men kan tydligen ge en del cash ändå. Tydligen vanligt bland vissa studenter. Har aldrig själv gjort det ska jag tillägga.

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:33 PM

    Korrekturläsa ljudböcker som ett tidsfördriv låter ju inte allt för jobbigt..

    ReplyDelete
  3. Minns ett sommarjobb där jag jobbade på ackord och gängade bult. Det låter kanske sjukt tråkigt men det var mitt bästa sommarjobb någonsin! Varför? Jag tjänade hiskeligt med pengar. Jag hade förhandlat fram ett pris på 5kr där mutter skulle avlägsnas, bult gängas om, mutter återplaceras och infettas. I början gick det segt och timlönen blev kanske runt 100-lappen vilket i sig var en bra lön för en student! Jag blev också lite manisk eftersom varje sekund du kunde spara gav mer pengar (utbudet var enormt). I slutet gjorde jag dubbla antalet och tjänade över 1000kr om dagen, jag jobbade inte mer än 5h per dag...jag var sjukt motiverad och förbättringbenägen. Nu sitter jag i samma sits som du med helt ok tryggt tjänstemannajobb och blir lite avundsjuk på det monotona ackordarbetet...

    ReplyDelete
  4. Familjen oberoende: Underbar historia även om jag hade gillat den ännu mer om du jobbat 15h per dag och tjänat 3000 kr...

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) Ja, jag körde säkert hårdare vissa dagar men hade inte utvecklat mitt ekonomiska sinne till fullo helt enkelt. Det fanns väl polare, strandhäng, öl och tjejer som grumlade ens syn :)

      Delete
  5. Anonymous8:01 AM

    När jag var yngre planterade jag skog som sommarjobb och där fick man betalt per planta man satte. Så jobbar man mer får man mer betalt. Det är ett ganska fysiskt krävande jobb när man går omkring på ett hygge hela dagarna och konkar runt gran/tall plantor så jag vet inte om man skulle orka med 15 timmars dagar, men 6-7 timmar om dagen 5 dagar i veckan var inga problem.

    ReplyDelete
  6. Jag har också funderat mycket kring dedär.

    En grej som jag börjat testa är att på Betfair boka riktigt usla hästar. Det finns hästar som har odds 500-1000 (det indikerar att sannolikheten att hästen förlorar är mellan 99,8-99,9%).

    När man bokar en häst så innebär det att man tjänar pengar om hästen inte vinner, d.v.s. förlorar.

    Har kört detta under flera veckor och har hittills dragit in ca 500 kr om dagen, och då har jag lagt ner kanske 1 timme i tid / dag.

    Visserligen tar man en risk, och minsta bokabelopp är 30 kr, så man behöver 15-30 000 kr på kontot. Dock kan man ju kombinera detta med att först köra ett bonusrace och då riskfritt tjäna in dessa pengar, sedan använda dem för att boka usla hästar.

    Dock finns här en risk att en urusel häst faktiskt vinner. Dock har jag försökt hitta på nätet om en häst med odds över 500 någonsin vunnit på Betfair men har hittills inte hittat någon information som pekar på det.

    ReplyDelete
  7. Intressant extrajob du testade på. När jag var yngre plockade jag jordgubbar. Fick betalt per liter. Jobbade man från 06.00-20.00 så tjänade man ordentligt. Det var viktigt att vara snabb i fingrarna. Ryggen tar ju stryk dock. Gäller att dricka några liter vatten också ute på fälten annars får man solsting under högsommaren.

    ReplyDelete
  8. Anonymous3:45 PM

    Börjar extrajobba om 2veckor. Truckkörning och orderplock på lager med ackord. 150kr/h i grund och kör du över ackordet så höjs timlönen. Inte riktigt koll på hur mycket än. 50% ob mellan kl 18-20 och 70% mellan 20-24. 100% ob på söndagar.

    2 pass i veckan blir inte fel :). Truckkortet kostade mig 2500kr så det tjänas snabbt in.

    ReplyDelete
  9. Anonymous10:14 AM

    Om man har ett logiskt tänkande och är hyfsad på matte skulle ju pokerspel på låg nivå kunna vara något? Man spelar mot sämre spelare på låga bord men kompenserar med flera bord samtidigt. Väldigt flexibel arbetstid, dock måste man lägga ner någon månad på att lära sig spelet(dock relative enkelt, man möter så pass dåligt motstånd).

    ReplyDelete
  10. Jobbade extra på ett fruktlager för några år sedan. Jobbade för ett bemanningsföretag utan skrupler vilket innebar att man egentligen fick jobba hur mycket man själv ville så länge det fanns ordrar.

    Lördagar och söndagar blev det alltid dubbla pass, så från 06:00 till 02:00 skedde mer än en gång... Bra betalt med 140:- + ob (50% halva lördagen, resten 100%, 100% hela söndagen) men troligtvis varken bra för hälsan eller arbetsmiljön.

    ReplyDelete
  11. Anonymous9:52 AM

    "han betalade mig kontant med sina egna privata skattade pengar."

    lite nyfiken bara varför du lägger till den där - menar du att du ska då inte behöver skatt på den han betalar till dig? (det gör folk säkert aldrig när det gäller sådant men rent teoretiskt borde de 2000 du fick skattas eller?)

    ReplyDelete
  12. Du snackade tidigare om att extra jobba, tror du nämnde att dela ut reklam/tidningar. Blev det något av detta?

    Funderar själv på om man ska ta på sig något utöver sitt vanliga jobb även övriga året förutom sommar, då jag redan jobbar extra.

    Mvh

    ReplyDelete
  13. Att du fortsätter med trixen i vardagen för att få ihop lite extra slantar! Jag är imponerad :)Jag vill tacka dig för all inspiration genom åren! Har följt dig i bakgrunden och sträckläst bloggen ännu en gång nu i början av det nya året. Roligt att du fortsätter ditt skrivande, går in dagligen för att se om det kommit något nytt. Har äntligen kommit igång med min egen resa, lång väg kvar men du är beviset på att det går!
    Vänliga hälsningar
    @borjanpamiljonen

    ReplyDelete
  14. Kanjagblirik Motmiljonen: Nej, har tyvärr inte fått ändan ur vagnen och fixat något regelbundet extrajobb. Skulle behöva något väldigt flexibelt då jag vissa perioder måste jobba rätt mycket på vanliga jobbet och då skulle det ta knäcken på mig om jag skulle upp och dela ut tidningar 3-4 timmar på morgonen just dessa dagar.

    Att ta ett sommarjobb 2-3 veckor på sommaren under semestern skulle vara perfekt!

    Börjanpåmiljonen: Tack, kul att du gillar bloggen. Trixande och jagandet av extraslantar kommer jag nog aldrig sluta med. Men hoppas kunna sluta med mitt fasta heltidsjobb inom max 5 år.

    ReplyDelete
  15. Anonymous4:48 PM

    Hej!

    Jag har precis börjat fundera på samma sak. Det finns ju tusen och åter tusen sidor på nätet om hur man tjänar pengar. Jag tänkte pröva de ärliga, normala sätten.

    Har satt som mål att tjäna 10 000 kr online under det närmaste året.

    http://ettartiotusen.blogspot.se/2015/02/tjana-pengar-online.html

    ReplyDelete
  16. Anonymous1:27 PM

    Tjäna Miljonären, jag är en ung företagare som har en revolutionär ide men behöver dina kunskaper och ditt tänkande.

    Utbildning är i dag något bland det viktigaste som finns och tjäna pengar på utbildning är svårt.Men om man istället tänkte utanför lådan så skulle man möjligtvis kunna haka på tåget mot en bättre utbildning. Efter mina kunskaper och min erfarenhet kring skolan så vet jag att mobiler är något bland de största hinder den svenska skolan kommer att behöva stå upp mot. Vill du höra mer om min ide, så kan du nå mig på mail. lucasenander@hotmail.com

    ReplyDelete
  17. Jag lever på ett sådant "jobb". Jag spelar poker. Det finns ingen övre gräns för hur mycket man kan spela och om man jobbar på sitt spel så förbättras den förväntade timlönen.

    ReplyDelete
  18. Daniel11:33 AM

    Vad va det för extrajobb du gjorde?/ Mvh Daniel

    ReplyDelete
  19. Hej , har letat runt efter lite roliga och intressanta inlägg om att nå miljonerna via aktier. Gillar verkligen din blogg om aktieinköp och ska lusläsa allt om din strategi:)
    Såg att du letar extrajobb. Har också en blogg, men med just inriktningen mot arbete hemifrån.
    Lycka till att nå 10 miljoner.
    http://www.klirrikassanhemma.blogspot.se

    ReplyDelete