Tuesday, September 16, 2014

Valet...

Kan väl inte påstå att jag är varken förvånad eller nöjd med resultatet av valet. Röstade själv på Moderaterna men hade gärna sett att Alliansen gjorde upp med Sverigedemokraterna. Om Sverige idag tar emot 1,6 promille av jordens flyktingar och vi skulle kunna få en stabil regering genom att sänka sen siffran till låt säga 1,4 promille så ser jag inte det stora problemet. Även om det givetvis är tråkigt för de 0,2 promille av världens flyktingar som hade önskat komma hit. Men det är ju lika tråkigt för de som idag ligger utanför 1,6 promille där säkert många också gärna kommit till Sverige. Eller för de som önskat komma till Norge eller Danmark som tar emot betydligt färre invandrare än Sverige. Nog om detta.

Om man tittar på mig privatekonomiskt kommer jag inte påverkas i någon större omfattning av valresultatet. Tror inte Socialdemokraterna behöver bjuda till så mycket i förhandlingen med MP att gränsen för högre inkomstskatt ska behöva ner under 50.000 i månaden, dvs god marginal för mig personligen. Och att betala för att någon annan ska städa hemma hos mig skulle jag ju aldrig göra oavsett RUT eller inte. Jag är inte ung och jag har inga planer på att börja jobba i restaurangbranschen. Till och med börsen verkar ju ta osäkerheten med ro. Så vi kämpar väl på i 4 år till så tror jag livet kommer rulla på ungefär som tidigare.

14 comments:

  1. Kan egentligen inte annat än att hålla med. Att bara ignorera SD känns som sandlådepolitik. Sverige medborgare har visat sitt missnöje och söker onekligen förändring. Personligen la jag min röst på FP.

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:39 AM

    Kul med ett nytt inlägg!

    Tror och hoppas att den S-ledda regeringen kommer att leda till att "vi" som tjänar under 60 000kr månad får precis lika mycket kvar efter skatt som nu.

    Utöver det kommer förhoppningsvis färre människor att trilla mellan stolarna.

    Problemet är inte att folk kommer hit. Problemet är att vi inte har en fungerande integrationspolitik. Där har vi frågan som måste tas upp, så länge de övriga blundar för detta kommer SD att växa. Ett land med SD som majoritet, ser obehagligt nog inte ut som en omöjlighet om det fortsätter såhär. Det Sverige vill inte jag leva i.

    ReplyDelete
  3. Precis den här typen av förnuftiga inlägg (alltså ej känslobaserade, med prat om "alla människors lika värde") tycker jag saknas i den offentliga debatten.

    Vi kan inte ta emot alla, det borde vara en självklarhet för varje förnuftigt tänkande människa.

    Vad handlar det då om? Att hjälpa så många som möjligt genom öppna gränser (vänster) eller öpnna gränserna för att öka konkurrensen om jobben (höger)?

    Jag tror att svenska folket inte uppskattar något av alterntiven ovan faktiskt. Hjälp folk på plats och behåll en stark arbetsrätt!

    ReplyDelete
  4. Anonymous4:16 PM

    Oavsett vilken färg som styr landet så ska du fortsätta i samma stil Miljonären.
    Uppfyll dina drömmar. Full fart mot 10 miljoner kronor.

    /Patrik

    ReplyDelete
  5. Vi måste lyfta problemen Sverige har med integrationen. Jag är starkt för invandring eftersom jag ser fördelarna med detta om det fungerar. Röstade på alliansen och kan bara beklaga att Sverige står inför tuffa tider nu.

    ReplyDelete
  6. Anonymous10:09 PM

    Idag särbehandlas ca 10% av svenskarna mycket negativt av staten till förmån för den övriga majoriteten. Samtidigt slår de flesta partier sig för bröstet och predikar jämlikhet för alla oavsett bakgrund, kön, religion etc etc. De svenska företagen har man dock valt att behandla lika...
    //diskriminerad

    ReplyDelete
  7. Tror det är värre med ny majoritet i Sthlm. Kommunalskatten kan höjas någon procent för oss alla.

    ReplyDelete
  8. Debatten runt SD är otroligt enkelriktad. Medierna och politiker avfärdar dem som rasister och försöker på alla sätt smutskasta dem. Tänk hur mycket medietid de haft de senaste veckorna om man jämför med de andra partierna.
    Nu försöker man gå runt valresultatet genom att säga att 87% röstade inte på dem. Faktum kvarstår att närmare en miljon faktiskt gjorde det. Avfärdar man väljarna som korkade och inte respekterar valresultatet kommer SD gå framåt än mer i nästa val. Man kan inte tiga ihjäl dem.
    Dags att ta reda på varför så många röstade på SD. Det enkla svaret är nog det ingen vill inse nämligen flykting och integrationspolitiken. I förra valet ville Folkpartiet ha ett svenskaprov för invandrare. Medierna var på direkt och kallade dem för rasister. Varför kan vi i Sverige 2014 inte debattera den här frågan?
    Själv röstade jag på KD till riksdagen och landsting medan M fick min röst i kommunvalet.

    Nu ä r det viktigt att alla partier respekterar valutgången. De måste ta debatten om invandringspolitiken från SD annars kommer de att bli näst största part vid nästa val. Vill vi verkligen det?

    ReplyDelete
  9. Anonymous9:36 PM

    Jag tänkte också rösta på moderaterna men efter fredriks uttalande om att vi ska öppna våra plånböcker så bestämde jag mig väldigt snabbt för att aldrig någonsin rösta på något annat än SD :)

    ReplyDelete
  10. Anonymous9:46 PM

    Ditt mål 10.000.000 kr, när skall du ha nått målet? Hur många år månader har du på dig? Och hur mycket har du hittills sparat? Tack för en grymt bra blogg :)

    ReplyDelete
  11. Anonymous9:08 AM

    Miljonärens mål är att har 10 miljoner kronor när han är 40 år.
    Jag tror han är 33 år nu och har alltså drygt 7 år till på sig.
    Värdet på hans tillgångar nu, inklusive bostadsrätten, bör vara ca. 4 miljoner kronor.

    /Patrik

    ReplyDelete
  12. Anonymous5:44 PM

    Hetty Green: Det var i valet 2002, alltså inte förra valet, som FP gick starkt framåt - bland annat var kravet på språktest en del av detta, men bara en begränsad del. Samma val var en katastrof för M, som då ändrade kurs genom att utse Reinfeldt till partiledare.

    Vad gäller SD tycker jag det är oerhört beklagligt att de isoleras som de gör, det är sandlådepolitik och inget annat. Nu håller jag inte med SD i sak men de behandlas inte fair.

    Tror som Stringfellow skrev att kommunvalet (och landstingsvalet) i så fall har betydligt större betydelse, eftersom skatt dit är lika för alla oavsett inkomst. M och FP har backat konsekvent i alla kommuner/landsting vilket gör att i många fall kan det nog bli maktskifte till rött/rödgrönt (om än kanske i minoritet), bland annat Stockholm och Lund. I många av dessa kommuner/landsting är skattehöjningar att vänta...

    ReplyDelete
  13. Felformulerat av mig. Naturligtvis hade de kravet på språktest 2002. Dock har det diskuterats flitigt även efterkommande val.
    Det här valet gick man under Alliansens gemensamma flagga och de små partiernas identitet försvann.
    Dags att kanske börja visa sina olikheter istället för vad som förenar dem.

    ReplyDelete
  14. Anonymous11:14 AM

    Varför inte migration löser världens problem: Immigration, World Poverty and Gumballs - Updated…: http://youtu.be/LPjzfGChGlE

    ReplyDelete