Monday, July 14, 2008

Slutet på augusti smäller det

Har blivit lite strul med kvitton till jobbet som jag skulle få ersättning för på juli-lönen men som inte kommer komma föränn i augusti. Måste därför betala några tusenlappar på kreditsräkningen från jobbet med mina egna pengar denna månad. Har dessutom ett halvstort jobb med enskilda firman där fakturan kommer betalas i slutet på augusti.

Som det ser ut kommer jag därför få dra ner till ca 10.000 i månadssparande nu i juli men kommer å andra sidan ha möjlighet att köpa fonder/aktier för ca 30.000 efter den 25 augusti. Känns som ett bra tillfälle att utöka aktieportföljen med 2 nya bolag med aktier för 15.000 per bolag och hoppa över fondsparandet i augusti. Aktieinnehaven ska vara långsiktiga och gärna ge bra direktavkastning.

Tips på aktier att hålla ögonen på i 1,5 månad nu innan jag bestämmer mig och slår till?

Har semester nu vilket både gör det lättare och svårare att spara. Strategin blir att spara maximalt förutom under 4 dagar då jag och min sambo åker på liten rundresa i sverige (budget 3000 kr per person). Övrig tid ska vi vara hemma i stan samt åka och hälsa på våra föräldrar vilket är billigt.

Återkommer med månadsrapport inom någon dag.

18 comments:

  1. Anonymous1:08 PM

    Härligt att åka hem och snylta på föräldrarna!

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:58 PM

    Vilket innehålsrikt liv, späckat med karaktärsdanande upplevelser och insikter du måste leva.

    ReplyDelete
  3. Anonymous7:23 PM

    Det var väl ett himla gnäll om miljonären har ett liv eller inte. Huvudsaken är väl ändå att man får göra det man vill med sitt liv. Om miljonären tyckt det liv han har nu är tråkigt hade han nog tänkt om.

    I övrigt tycker jag att scania ser bra ut, de har ingen verksamhet i USA vilket är bra de kommande åren.

    ReplyDelete
  4. Anonymous9:20 PM

    NCC och Kungsleden.

    Fast jag är partisk som fan...

    ReplyDelete
  5. Anonymous11:39 PM

    Instämmer i ovanstående dvs NCC, Scania och Kungsleden -
    NCC: Aktieägarvänligt dvs stora utdelningar.
    Scania: ingen USA-exponering, ryssar och östeuropeer behöver många lastbilar.
    Kungsleden: Branschen är för tillfället väldigt impopulär - köpläge för den kångsiktige-

    Mitt aktieinvesterande är som ett dragspel - köper alltid varje månad och ökar när folk flyr börsen men minskar när de flockas dit (dvs då kvällstidningarna har aktietips).

    ReplyDelete
  6. Anonymous8:58 AM

    Perfekt att snylta på föräldrarna. Man slipper betala, laga, och diska... ;)

    ReplyDelete
  7. Anonymous10:04 PM

    Sanna mina ord...HENNES & MAURITZ

    Har fallit med 25% utan egentlig anledning. Företaget har dragits med ner i det allmänna raset trots en rapport senast ÖVER FÖRVÄNTAN som vanligt. Idag kom dessutom rapport om Juni siffrorna som återigen visar bättre än väntat (klart bättre än övriga kläd/sko branschen). H&M har alltså fått oförtjänt mkt stryk och ligger just nu nästintill på årslägsta (nytt årslägsta kom häromdan). Visserligen ligger aktien i en nedåtgående trend, men som sagt. Köp nu medan aktien är billig och avvakta rapporten. Månaden innan rapporten kommer i höst så kommer aktien spekuleras upp igen och givetvis kommer H&M placera sig över förväntan ÅTERIGEN. Tänk dessutom på att företaget GYNNAS av låg dollarkurs, då de köper in varor i dollar. Lägre inköpspris ger givetvis högre vinster ;)

    ReplyDelete
  8. Anonymous9:03 AM

    Håller helt med Stefan. HM är aktien du ska satsa på, finns igen bättre på långsikt.
    Aktien ger en bra direktavkastning (som aldrig har sänkts), företaget växer med + - 15% per år, är mycket välskött och kursen väldigt nertryckt. Helt enkelt dax att köpa på sig en aktie som borde finnas med i varje långsiktig aktieportfölj.

    ReplyDelete
  9. Anonymous9:36 AM

    Vad händer med HM när dom slutar öppna nya affärer ?

    ReplyDelete
  10. Anonymous8:23 PM

    De kommer inte att sluta öppna nya affärer inom de närmsta 20 åren...

    HM är klockrent!

    ReplyDelete
  11. Anonymous9:41 PM

    haha H&M kommer som sagt öppna affärer i många år framöver. De har ju knappt börjat sin stora världsinvasion och kom ihåg. Det är ett företag som inte ens är belånat. Allt är betalat och klart...en ofattbar framgångssaga.

    Nu är det ju sjukt kortsiktigt att titta på bara någon dag men sett till råden du fått i denna tråd NCC,KUNGSLEDEN, HM, SCANIA bara 2 som avslutat dagen på plus.

    Scania +0.25%
    HM +2.75%

    H&M aktien kommer sticka som en raket när marknaden väl vänder och kommer köpas upp innan rapporten då aktien just nu är väldigt billig. Jag äger själv aktier men kommer köpa mer.

    ReplyDelete
  12. Anonymous10:57 PM

    H&M, Kappahl inom beklädnad har tagit mycket stryk trots att de gör bra resultat. Meda går från klarhet till klarhet och växer så det knakar men går bara ner! Några av investmet bolagen som Kinnevik och Industrivärden ser också billiga ut....men då får du ju iofs aktier i flera bolag indirekt...

    mvh - Olin

    ReplyDelete
  13. Anonymous2:13 PM

    själv har jag passat på att gå in på börsen under gårdagen. Jag köpte bland annat Boliden (undervärderat- stora värden i bolaget), H&M (oförtjänt med stryk i allmänna börsraset), Swedbank (Baltikum ingår i priset på nuvarande nivåer, resten av banken är dessutom billig), Kungsleden (på 39 spännn är aktien ett fynd under förutsättning att vi inte står inför en depression).

    Jag har legat likvid sedan April förra året och har hanladt under lång tid med aktier. Jag har dessutom skrivit en kommentar till ditt förra inlägg där jag slår fast att jag lever det liv som du beskriver, med undantaget att jag har två barn som jag värderar högre än min förmögenhet.

    Jag köpte under gårdagen in mig för 40% av mitt totala kapital på Stockholmsbörsen. Framtiden får utvisa om det var sunt eller ej...

    F U Money

    ReplyDelete
  14. Anonymous6:09 PM

    Midway
    Kungsleden
    Meda

    ReplyDelete
  15. Anonymous10:39 AM

    uppdatera då...!

    ReplyDelete
  16. Anonymous10:44 PM

    SKF, SKF, SKF!!!

    ReplyDelete
  17. Anonymous8:37 AM

    HM storhetstid som bolag är slut. Bolaget är sveriges 12.e största i omsättning av börsbolagen men aktien är den dyraste av alla. bara det säger väl något. Försäljningemn inskar dessutom i HM butiker och all tillväxt kommer enbart från att man öppnar nya butiker på en allat mer överhettad konsumtionsmarknad.

    lär av perioden 1969-1979 undre denna period störtdök den privata konsumtionen till följd av högre räntor, högre inflation, stigande oljepriser och annan misär och självklart kommer vi idag tillbaka till en sådan period och då är konsumtionsaktier inriktadade till privatpersoner det sämsta man skall ha!

    Bolag med goda finansiella ställning och rimligt värdering är aktier som man skall äga i nuvarande läge. Samt aktier med pricing power och möjligthet att höja sina priser.Gärna också aktier med konbinationen mellan stora reala tillgångar som skog och bostadsfastigheter (inte kommersiella fastigheter!!)

    Spontant skull jag säga bolag som:

    SCA, Volvo, läkemedel (t.ex. franska bolaget Sanofi-Aventis), Lundbergs.

    Den riskvillige och spekulanten satsat på jordbruksaktier som First-farm och Black earth Farming

    ReplyDelete
  18. Anonymous7:44 PM

    Ska du köpa en aktie ska du köpa något som kan öka rejält de närmaste åren.
    Jag föreslår att du tittar närmare på t.ex. EWORK. Innan du bestämmer dig kan du också studera rapporten som kommer 11 augusti.

    ReplyDelete