Saturday, July 25, 2009

Miljonen är nära

Var någon i kommentarsfältet till förra inlägget som misstänkte att jag var så klurig att jag medvetet väntade in lönen innan jag gjorde månadsrapporten för att på så sätt komma över miljonen. Men så var inte fallet, för att rapporten skulle bli rättvis räknade jag bort lönen som kom in på kontot igår. Dock fick jag ju några fina dagar till av börsuppgång genom att förskjuta rapporten en vecka. Så med lönen som kom in så är ju ruskigt nära miljonen, men sen har jag ju lite räkningar som ska betalas i början av nästa vecka så det känns inte som miljonen är i hamn föränn den finns i en månadssrapport i slutet av en månad när allt är betalt och en ny lön på väg in. Kanske blir det redan nästa månad för som ni ser i rapporten nedan så är det inte långt borta nu.



Mina aktieinnehav har ju gått riktigt bra sen förra rapporten. H&M, Kinnevik och SCA har alla tre gått upp runt 20% sen förra rapporten. Mekonomen har tidigare under året gjort en bra resa och har bara orkat med någon enstaka procent sen juni.

Fonderna gick tungt i slutet av förra månaden och början av juli, men har senaste veckorna fått bra fart igen. Nytt månadssparande i fonderna går in om ett par dagar och 5.000 till bort på lånen. Sen behövs det bara runt 2% upp i min aktie/fondportfölj som idag är värd 800.000 kr för att miljonen ska vara i hamn vid nästa månadsrapport, mer än 2 år innan tidtabellen.

Har äntligen lite jobb för firman också som jag drar igång nu efter semestern. Där har det varit aldeles för dåligt sen i våras.

35 comments:

  1. Ja nu är du verkligen nära, vore konstigt om du inte nådde till din miljon inom 1-3 månader. Mycket bra jobbat!

    ReplyDelete
  2. Anonymous11:42 PM

    Ajaj, denna månadsrapport var en riktig kalldusch må jag säga.

    Hade själv räknat med 1008.000 kronor och detta var en rejäl rapportbesvikelse.

    Över 32.000 kronor som avvikelse mot förväntat utfall.

    Det är sannolikt kronförstärkningen som kostar stora pengar för miljonär innan 30. Kronan har på kort tid stigit från 11.1 kronor mot euron till 10.6 och slår därmed mot värdet i fondportföljen som till stor del ligger placerad i utlandet.

    En riktigt kalldusch till månadsrapport.

    ReplyDelete
  3. Anonymous11:44 PM

    Tillägg: Du och jag har nu exakt lika mycket pengar.

    Jag ligger på 985.000 och du 976.000 kul!

    Jag har dock varit miljonär.

    ReplyDelete
  4. Anonym 11:44: Med ditt sätt att räkna antar jag att du är analytiker. Endast dessa kan väl ge ordet exakt en inexakt betydelse...:)

    ReplyDelete
  5. Imponerande och kul att följa din resa. Har en liten fråga: Varför räknar du inte bort ev vinstskatt på försäljning av lägenhet och aktier?

    ReplyDelete
  6. Anonymous10:28 AM

    anonym 11:42:
    Vad har euron med fonder utanför euroländer att göra?

    ReplyDelete
  7. Fast besluten: Större delen av uppgången i aktier/fonder ligger i min kapitalförsäkring.

    Angående lägenheten har du en poäng, men lägenheten är så lågt värderad i min sammanställning att skatten mer eller mindre redan är borträknad. Skulle helt enkelt bli rörigt att uppskatta ett värde och sen räkna bort skatten, har istället valt att värdera lägenheten riktigt lågt.

    ReplyDelete
  8. Anonymous1:55 PM

    Nästa månad klarar du det miljonären, riktigt imponerande att se!

    Vill, som många andra, efterlysa fler blogginlägg ifrån dig om det är möjligt. Men lycka till, och välkommen till miljonärsklubben antar jag :)

    ReplyDelete
  9. Anonymous2:13 PM

    Grattis!

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Anonymous4:45 PM

    Grymt jobbat miljonaren. Vore kul med en sammanstallning av hur mycket av pengarna som ar sparande och hur mycket som ar vardeutveckling. Ser att du okat med 650K sen Feb 2007 - sjukt bra. Det ar ca 22K i manaden i 30 manader. Hur mycket var rent sparande? Imponerande att klara detta genom en finanskris.

    ReplyDelete
  12. Marcus7:54 PM

    Spännande, det är verkligen inte långt kvar! Har följt bloggen sedan start, och det är imponerande att du närmar dig målet med den, och fortfarande skriver. Det är på tok för många ekonomibloggar som försvunnit senaste tiden. Nu räknar jag dock kallt med att det dröjer en tre-fyra månader innan du når miljonen, men innan året är slut är du nog i hamn!

    ReplyDelete
  13. Ja, det lär ju kanske inte fortsätta upp i den här takten resten av året, eller...? Ingen vet, men jag tror vi får se en skakning till rätt så snart. Hur som helst så har du ju en betydligt större andel av Stockholmsbörsen i din ägo nu än för två år sedan, oavsett om aktierna är värda 500k eller 1,5 miljoner.

    Men det är klart att det är kul att få kalla sig MILJONÄREN på riktigt!!

    Vad säger din flickvän, är hon lika sjukt imponerad som vi andra (med tanke på börsklimatet senaste två åren menar jag)?

    ReplyDelete
  14. iiihh vad spännande ! Wow! =)

    ReplyDelete
  15. Anonymous9:15 PM

    lite smolk i bägaren dock...:
    1) ska du räkna med lägenheten?
    2) ska du dra av skatten som du är skyldig?
    3) ska du inflationsjustera ditt originalmål på en miljon?

    ReplyDelete
  16. 1) ska du räkna med lägenheten?
    JA

    2) ska du dra av skatten som du är skyldig?
    NEJ

    3) ska du inflationsjustera ditt originalmål på en miljon?
    NEJ

    Finns ingen anledning att börja räkna på annat sätt just nu. Målet om 10 miljoner innan 40 finns kvar så 1 miljon är inget slutgiltigt. Kanske dock blir ett slut på den här bloggen när jag passerar 1 miljon med det sätt att räkna jag använt från första dagen.

    ReplyDelete
  17. Och som folk har ifrågasatt sedan första dagen, ständigt denne Robert Kiyosaki... Men för oss alla andra (=normalbegåvade) är det väldigt tydligt att lägenheten är en tillgång, om det kan vara någon tröst!!

    ReplyDelete
  18. Hej!
    Har läst din blogg under ett bra tag
    och har tyckt det varit spännande att
    se utveckling på ditt sparande.Ett stort grattis till att snart vara framme vid första målet.
    Du har även fått mig att öka mitt sparande från 1000 till 5000 kr/mån.
    Tack för det.

    ReplyDelete
  19. Anonymous1:29 AM

    Till er alla som kommenterar här, för det första gratulerar du är nära miljonen, all respekt till dig!

    Folk som anser att huset man själv bor i är en tillgång i livet måste in i badrummet snabbt och ta en kalldusch. Lägenheter som du äger och som du INTE bor i är en tillgång. Du hyr ut den exempelvis osv, för att sedan sälja den. Då är du ren fastighetsinvesterare.

    Men ack så ekonomiskt okunnig den personen är som säger att en lägenhet eller ett hus man har lånat för att själv bo i är en tillgång.

    Det är amorteringar som ska betalas, det är driftkostnader för boendet, det är intredningskostnader det är oväntade utgifter med mera.

    Så börja tänk som de rikaste i världen ( trump,kiyosaki och buffet)

    Det är en skuld!

    Mvh en man som har 34,3 kr i tillgångar och 10 procents avkastning på dessa varje år.

    Älskar kiyosaki också, utan hans böcker skulle jag varit en knegare

    ReplyDelete
  20. Begåvningsreserven1:00 PM

    Ack så okunniga om ekonomi personerna som läser Kiyosakis böcker är.

    De tror att man kan göra avdrag på att köpa Porsches t.ex.

    Till tidigare inlägget, du har ingen ekonomisk utbildning i bagaget eller hur?

    En tillgång är per definition inte något som MÅSTE generera cash. Det du tänker på är FINANSIELLA TILLGÅNGAR. Ett hus eller lägenhet är INTE en finansiell tillgång, men likväl en tillgång. Det är en fast tillgång, materiell anläggningstillgång för att vara exakt.
    En bil är egentligen också en tillgång men då värdeminskningen på bilen sjunker så otroligt fort och är svårdefinerat så lämpar den sig väl föga för sådana diskussioner. En lägenhets värde brukar dock oftast bestå, eller så smått öka, som varit fallet om du bor i Sthlm.

    Kiyosaki är en jävla bluff och det har bevisats genom att INGEN av alla hans jävla historier går att bevisa annat än att det faktiskt går att bevisa vad killen EGENTLIGEN tjänat sin förmögenhet på.

    NÄMLIGEN ATT SÄLJA BÖCKER!!!
    Han har verkligen varit skicklig på att marknadsföra sig själv och sina böcker utan att EGENTLIGEN de facto ha en förmögenhet eller ens följt samma råd som han levererar.
    Jag säger inte att Kiyosaki därmed har fel i den generella taktiken till att bli rik, men det finns mkt skumma grejer i hans böcker. Man kan inte bara svälja allt utan kritiskt granska skiten också. Det steget missar många som inte har utbildning i bagaget. De tror att livet är så "lätt" som Kiyosaki önskar att förmedla. Han säljer drömmar...och böcker.

    ReplyDelete
  21. Fantastiskt, då ser jag fram emot när du når miljonen inom den närmaste framtiden. Bra jobbat!

    ReplyDelete
  22. till said8:05 AM

    till said, jag kan aldrig se min lägenhet som en tillgång, jag ser den som en skuld, visst ökar den i värde säger vi, men bor du kvar i en lägenhet i 5 år kanske den går upp 100 000 och det är bra, men hur mycket har du spenderat för att få bo kvar i huset och hålla det i drift? Då ser jag inte mycket till tillgång, sedan när du talar om företagets tillgångar det är EN HELT ANNAN poäng, företaget har lokalen betalar för lokalen för att kunna producera sina produkter eller tjänster, utan lokalen inga cash, men din lägenhet genererar inte cash, så ta en kalldusch som jag sa, du behöver lite ekonomisk kunnighet.

    Skulle varje människa strunta i att köpa audin och en tvåa i centrum på lån när de är 25 år och lägga in alla sina inkomster i tillgångskolummen, då är det inte svårt att bli rik. Jag är 20 år och har noll skulder och ska bege mig till Norge och skaffa mig dubbla jobb vad ska jag göra med pengarna? Jo investera, vad gör jag när jag kommer till sverige efter ett halvår? Jo jobba och investera, den dagen jag är ekonomiskt oberoende, då mina pengar arbetar för mig, då kan jag slå dig en signal och säga, det var väll inte så svårt gubben...

    ReplyDelete
  23. Anonymous11:40 AM

    Det Kiyosaki lär ut är ett tankesätt! om HUR ATT BLI RIK. Man måste tänka rätt! Oavsett om din fastighet är en tillgång rent bokföringsmässigt kanske, så är det ingen tillgång för DIG utan en BELASTNING! (Rekommenderar hans bok Rich Dad Poor Dad om du vill förstå bättre)

    ReplyDelete
  24. Anonymous1:09 PM

    Bra jobbat! Har hängt med bloggen sedan start och sett dina framsteg. Det är nu det blir intressant, att se steget till 10 miljoner.

    Man blir ju mäkta trött på allt tjat om lägenheten. Det tyder på att folk inte läst bloggen speciellt länge.

    Kör hårt!

    ReplyDelete
  25. Begåvningsreserven1:40 PM

    Att Kiyosaki är ett tankesätt är helt korrekt uttryckt. Det är ingenting mer än så.

    Till den tjomme som tror sig veta så himla mkt om lån och har planer på hur han ska bli rik genom att ta dubbla jobb i norge och sen investera som om det vore jordens enklaste grej, till dig säger jag bara.
    good luck have fun.

    Min nuvarande lön och min nuvarande nivå på lån (enbart CSN lån som jag kan betala av på ett bräde om jag så velat, men det ger mig en arbitragevinst varje år, så varför skulle jag ha bråttom att betala av?) samt min nuvarande "förmögenhet" gör mig nog till ett ganska bra exempel på hur man KAN göra för att bli lite rikare. Notera att jag inte sa att jag var rik, absolut inte.

    En privatpersons förmögenhet värderas väldigt ofta med tillgångar - skulder, precis som med ett företag. Ta som exempel en hollywood stjärna som köper ett 100milj hus för allt hon äger med ambitionen att få in nya pengar löpande på nya jobb. Är hon då totalpank i dina ögon? Om du svarar ja så har du inte många hjärnceller kvar min vän. Åk då till Norge och rensa fisk och kombinera det med jobb som lagergosse på en flygplats. Det är och förblir grova stålar för dig...men någon RIK person kommer du då aldrig att bli.

    ReplyDelete
  26. Anonymous6:29 PM

    Ack, denna jantelag..........

    ReplyDelete
  27. Anonymous10:36 PM

    Skit i vad alla säger om de säger att du gjort ett dåligt jobb, alla e bara avis, skit bra jobbat du har ju nästan tjänat in en halv mille från juni LYCKA TILL

    ReplyDelete
  28. En som undrar...9:04 AM

    Jag betvivlar starkt att de som läser den här bloggen har något som helst kunnande i ekonomi eller värdering av tillgångar. Om du har ett hus där du endast betalar för underhåll och drift kommer du att ha en mycket lägre boendekostnad än den som bor i en lägenhet eller hyr ett hus. Du kommer m a o att ha ett antal extra pengar som du kan spendera, investera eller kasta i sjön varje månad. Säg att denna summa är 3.000.- kronor. Det blir då 36.000.- om året som kan användas. Detta motsvarar en börsavkastning av ett kapital på ungefär en halv miljon vid en avkastning på 7%, tro inte att ni kommer kunna ha en mycket högre avkastning än det.

    Då vi inte får en sammanställning av hur miljonären samlat ihop sina pengar är det helt ointressant att diskutera den här miljonen. Bloggen startade med ~270.000 kronor och har på ungefär 3 år samlat på sig 700.000 kronor till, hur stor del av detta är rena pengar som stoppats in i sparandet och hur stor del är en värdeökning av de tillgångar som miljonären köpt för sina pengar? Jag betvivlar stark att miljonären själv vet hur det är med detta. Den som har tid får gärna sätta sig och göra en sammanställning av sparandet så vi kan se hur bra investerare miljonären egentligen är. Sammanställningen är för bristfällig för att någon som helst vettig slutsats skall kunna dras utifrån den.

    Ingen har blivit rik på att leva snålt!

    ReplyDelete
  29. Fan så härligt! Nu får du snart ändra namn på bloggen till:
    Mångmiljonär innan 30!

    Inspirerande!

    ReplyDelete
  30. Anonymous12:38 PM

    Till: En som undrar... said...

    "Ingen har blivit rik på att leva snålt!"


    Det där uttaladet måste du väl ändå ta tillbaka?

    ReplyDelete
  31. En som undrar...12:41 PM

    Kan någon ge ett exempel på någon som bivit rik genom att snåla?

    ReplyDelete
  32. Anonymous1:07 PM

    Exempel pa rik genom att snala
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4933340.ab

    ReplyDelete
  33. För mig spelar det ingen roll hur stor andel av miljonen som är insatt respektive värdeökning. Faktum är att miljonären snart sparat ihop en miljon (vare sig man räknar med lägenheten eller inte) och det är en väldigt ovanlig prestation för en person under 30. Är det mest insättningar har han visat prov på driftighet och självdisciplin. Är det mest värdeökning har han visat sig vara en (åtminstone) hyfsat klok investerare. Hur det än är inspireras jag av att läsa hans blogg.

    ReplyDelete
  34. Anonymous8:14 AM

    Grattis till att du snart nått ditt delmål, starkt!

    En sak jag reagerade på när jag såg ditt mål i toppen av sidan. Målet känns väldigt luddigt. Är det verkligen att vara rik som du strävar efter?
    Det är väl säkert fler som påpekat det, men det är första gången jag läst din blogg.

    Kör hårt!

    ReplyDelete
  35. Anonymous11:58 AM

    tillbegåvningsreserven.

    Vänta lite nu, jag har större chans att bli rik eftersom du har skulder och jag inte skulder.
    När du skrev så låter det nästan som att det lån du tog var bra, det lånet var inte till för någon investering, ingen Erik Penser du inte.

    Varför kritiserar du mitt mål? Jobbar jag dubbla skift i Norge delar hyran och mat och lever sparsamt med 20 procent skatt, då kan jag få runt 20-25 tusen över varje månad, vi säger att jag lägger undan 24 varje månad, och då menar jag inte spara utan lägga undan till framtida investeringar, visst jag är ung och okunnig stor chans att jag går med minus men det bryr jag mig inte om, utan jag vill lära mig, dessutom investerar jag långsiktigt i aktier, så det ser ändock ganska ljust ut, hur många 20 åringar tänker som jag tror du? Inte många.. de flesta kanske pluggar någonting eller jobbar på ett lager hemma och slösar allt på krogen, kläder, mat och resor, vad gör jag joo köper aktier, fondandelar och kanske i fastigheter.

    Så varför tror du att jag aldrig kommer bli rik? Vad är det du gör då? Jag vill väldigt gärna lära mig av dig också om du har tips och råd, om du var 20 år hur skulle du försöka bli rik?

    ReplyDelete