Friday, May 16, 2008

Mekonomens delårsrapport

Då har Mekonomenrapporten kommit, har tyvärr inte koll på förväntningarna exakt så har lite svårt att tolka sifforna. Men spontant ser det inte ut att vara någon kanonrapport.

Fick ju tipsen om Mekonomen för ett par veckor sen av en kompis som följer börsen noga och som även tipsade om Mekonomen en gång för ett knappt år sen då jag ganska snabbt gjorde några tusenlappar i vinst. Kanske framkommer någon info på telefonkonferensen som börjar strax.

12 comments:

  1. Anonymous8:35 AM

    Köper du aktier på tips?

    ReplyDelete
  2. Om de kommer från rätt person och jag tror på tipset så ja.

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:08 AM

    +6,52% hittils idag. Det är ju inte helt fy skam.

    /Patrik

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:46 AM

    Ajdå. Då bör du tänka om. Köpa på tips fungerar inte i längden. Visst kan du träffa rätt då och då men det är ett risktagande som verkar stå i bjärt kontrast mot ditt snålande och gnetande. Tänk om.

    ReplyDelete
  5. Anonymous4:51 PM

    Hehe det gick ju inte så dåligt..

    ReplyDelete
  6. Anonymous4:54 PM

    Du verkar ju inte speciellt intelligent som frågar om han köper aktier på tips när det framgick klart och tydligt i inlägget, eller så kanske du inte kan svenska, tänk om.

    Om man har en bekant som är väldigt insatt i börsen, varför skulle då hans aktietips vara mer riskfyllda än de aktier jag själv funderar på att köpa?

    ReplyDelete
  7. Anonymous4:59 PM

    10% nu. Frågan är väl hur man ska göra. Om man ska ligga kvar ett tag till, aktien är ju fortfarande ganska nervärderad eller om man ska dra sig ur.
    /Patrik

    ReplyDelete
  8. Anonymous5:37 PM

    Jag förstår inte riktigt logiken i den här investeringen i Mekonomen. Varför spara och gneta som du gör när du ändå bara spekulerar istället för att investera pengarna. Visst, den här gången hade du tur att rapporten kom in över förväntningarna, men för eller senare bränner man sig med rapportspekulation.

    ReplyDelete
  9. Jag anger mina investeringar i aktier i god tid i bloggen så alla har chansen att föja dom och också se om jag gör bra eller dåliga affärer. Ni kan väl vänta med att kritisera min taktik till den dagen jag gör en förlust på aktierna.

    Att köpa aktier på kort eller lång sikt om man får en rekommendation från en insatt person ser jag inget fel i. Istället för att sitta själv och gissa om 200 eller 400 är en rimlig kurs för H&M.

    Min känsla är att det flesta småsparare (som mig själv) inte har en blekaste aning om vad som är en rimlig värdering av ett bolag, utan köper på chans. Istället tar jag viss hälp av folk jag litar på. I kombination med fonder i tillväxtländer som jag (och folk jag litar på) tror på.

    ReplyDelete
  10. Anonymous8:01 PM

    Miljonären,

    Varför vänta och kritisera dåliga beslut tills effekterna av de slår till? Då är det försent. Att köpa aktier på tips och rykten fungerar inte i längden. Du kommer också märka det inom sinom tid. Kanske är det något man måste lära sig genom att göra en eller ett par förluster. Läropengar så att säga...men hoppas att du slutar spekulera och istället börjar investera.

    ReplyDelete
  11. Anonymous9:41 AM

    rätt lustigt. han investerar med fonderna, för att spekulera i aktierna.

    ReplyDelete
  12. Tips och rykten är ju vad man får även från finansvärlden, så det gör ju ingen större skillnad tycker jag om man väljer att gå på de "etablerades" tips eller en kompis tips - förutsatt att man tror på vad de säger.

    Ingen sitter inne med en 100% kunskap inom detta område; se bara på hur "experterna" gissat hejvilt på om Börsen ska gå upp eller ned, eller om Riksbanken ska höja eller sänka räntan osv...

    Man får helt enkelt välja någon som man har förtroende för om man ska följa andras åsikter, då kan det vara en "expert" eller en kompis med insikt.

    ReplyDelete