Monday, February 17, 2014

OS och träningsmotivation

Mina två stora intressen är ju att spara och träna. Träningsmotivationen är på topp vilket jag kan tacka skidlandslagets OS-framgångar för. Längdskidor är min favoritsport att titta på, men jag åker inte så mycket själv då utrustning och transport till skidspår är både dyrt och krångligt. Brukar bli 3-4 skidpass en normal vinter och noll i år pga obefintlig vinter i Stockholm.

Men det har blivit några pass på gymmets stakmaskin och det gror en liten dröm om ett Vasalopp. Tror dock inte man kommer under 10.000 kr om man ska åka Vasaloppet 2015 med lite ny utrustning, startavgift och resa och boende. För första gången senaste 7-8 åren känns det som sparandet hämmar mig från något jag skulle vilja göra.

16 comments:

  1. Anonymous9:22 PM

    Säg att du skojar/ C

    ReplyDelete
  2. Anonymous11:02 PM

    Gör det! Bara gör det! :) Tror du att du kommer sakna 10.000:- när du någon gång i framtiden ska stämpla ut?

    ReplyDelete
  3. Har du kollat begagnat? Och hur mycket engångsavgifter blir det? Om utrustning håller ett bra tag kan det vara värt.

    Vi håller oss borta från onödiga köp och sparar våra pengar, dels för att vi i framtiden vill leda liv där vi slipper oroa oss över pengar, och dels också så att vi kan lägga ned pengar på det som vi faktiskt värderar i livet. I ditt fall: att åka längdskidor.

    ReplyDelete
  4. Sorry men alltså ärligt, gillar din blogg men att ditt sparande skulle stå ivägen för att du skulle vilja åka vasaloppet med en kostnad på 10k...det är mer skrämmande än att man skulle tycka du var duktig att spara.

    Finns stora risker att bli extremt olyklig när du fått dina 10 millar vid 50 års ålder och du inte har gjort ett enda dugg under halva din livstid.

    Komigen! åk ha kul, du kommer inte sakna 10k när du är 50 bast, jag lovar.


    ps
    Vill inte vara dryg eller dum mot dig men fan, åk, det är du värd.

    ReplyDelete
  5. Anonymous7:29 PM

    Blir man för sparsam/snål handikappar pengarna en till slut.

    Känner en kille som är typ 30 och bor fortfarande hemma, har väl nån miljon och tradar aktier endast. Föräldrarna är snälla och pröjsar tom hans mobilräkning. Han konsumerar i princip ingenting.

    Förstår inte vitsen att ha massa pengar ifall man aldrig unnar sig något typ någon minnesvärd långresa var 3-4 år, Dussin resturangbesök per år och något maffig hemelektronik pryl enstaka gång. Eller som i miljonärens fall, snikar efter 8 år snålliv om han ska åka vasaloppet eller inte med en engångskostnads på fjuttiga 10 000 kr.
    Man ska vara sparsam och spara helst 10 000 av sin lön/mån och sedan göra kloka inköp begagnat på blocket eller shoppa rabatterbjudanden men att aldrig unna sig något ibland är att vara död redan.

    ReplyDelete
  6. Anonymous7:47 PM

    Som Y skrev:
    "Vi håller oss borta från onödiga köp och sparar våra pengar, dels för att vi i framtiden vill leda liv där vi slipper oroa oss över pengar, och dels också så att vi kan lägga ned pengar på det som vi faktiskt värderar i livet."

    Tack! Det kan inte summeras bättre än så!

    Mvh
    Newman

    ReplyDelete
  7. Anonymous9:02 PM

    Sorligt att läsa att du trots att du har råd avstår från vasan. Varför spara om du inte ens unnar dig billiga mål som du redan kan nå idag men är för snål.

    Har åkt 3 vasalopp. härligt. Framförallt en inre resa. Kommer åka igen. men ej i år. småbarn mm gör det lite knivigare men visst är det också prioritering men inte pga pengar.

    Visst kostar det en del. Resa, boende, anmälan o utrustning men första året är som sagt dyrast.

    ReplyDelete
  8. Anonymous9:20 PM

    Jag antar att viljan att spara pengar är större än att åka Vasaloppet. Det är väl inget sorgligt i det? Jag gör prioriteringar varje dag.

    ReplyDelete
  9. Anonymous11:17 PM

    Med en extra välmotiverad ansträngning av typen "tre snålmånader" så är det betalt och klart! Pär

    ReplyDelete
  10. Anonymous6:37 PM

    Om du/ni inte har lyssnat på Oförnuft och känsla "Om snålhet" på SR P1, vill jag verkligen slå ett slag för det programmet och avsnittet. Det handlar om en man i Umeå som för allmänheten var en burksamlare men i verkligheten hade han både guldtackor i bankfacket och aktier på banken när han dog. En släkting intervjuas. Jag bara älskar det avsnittet! Kan inte låta bli att gilla snåla och sparsamma människor dvs. när de är snåla mot sig själv. Det är något vackert i det. Samtidigt måste man ju så klar leva, det är inte det. Jag blir bara hänförd av engagemanget liksom idrottsmän vill nå sina mål.

    ReplyDelete
  11. Anonymous5:49 AM

    Med tanke på det här med vasaloppet skulle det vara sjukt spännande att läsa ett inlägg med din bucket list! //John

    ReplyDelete
  12. Anonymous6:36 PM

    Ja! Din högst personliga bucket list skulle man vilja ta del av.

    ReplyDelete
  13. Anonymous5:22 AM

    Har också ett liknande problem. Är 18 år och slutar skolan snart.Jag jobbar samtidigt som jag går i skolan och har för tillfället sparat ihop ca 100000.
    En sak jag verkligen vill göra är att åka till thailand och träna thaiboxning i ett år men jag vet inte om det är värt det. Har räknat ut att resan kommer kosta ca 80000 kronor, det vill säga nästan alla mina sparade pengar. Jag kommer samtidigt att förlora en årslön på grund av att jag inte jobbar.
    Å andra sidan vill jag inte vakna upp om några år och ångra att jag inte tog chansen.

    Vad hade ni gjort?

    ReplyDelete
  14. Du är sjuk, sök för det

    ReplyDelete
  15. Anonymous6:34 PM

    Fundera på hur många kronor du tycker det skulle vara värt att ha åkt Vasaloppet. Både för din egen del men också för att kunna säga det till andra.

    När du har kommit fram till en acceptabel summa är det väl bara att se till att fixa det.

    För min del har de det inte varit några konstigheter att betala dom 10 000 kronorna. Men om ditt mål är att spara så mycket som möjligt så är det väl något annat du är beredd att göra för att uppnå målet istället?

    Kan du bo hemma hos någon mot att du hjälper dom med något, kan du campa och slippa hotellkostnad (ja det går att campa på vintern), kan du få skjuts av någon, kan du låna ihop utrustningen?

    Tips angående Vasaloppet. Skit i det. Det är bara massa folk att trängas med. Satsa på lite mer obskyra grejer istället såsom ultralopp i löpning, swimruns, fjällorientering etc. Det finns så många roliga lopp som inte innebär att man trängs med massa otränade soffpotatisar från 08-området och söderut som fått hybris.

    /Geten

    ReplyDelete
  16. Anonymous12:50 AM

    Hej,
    Vet att detta är ett gammalt inlägg från dig men har inte läst din blogg på några år och läste ikapp mig lite nu. Tänkte bara skriva att det inte stämmer att det är så dyrt med vasaloppet som du skriver. Jag gjorde det själv klassikern när jag pluggade och förstod aldrig vad folk pratade om när de sa att de va så dyrt. Startplatsen till vasaloppet kostar väl 1500 kr eller nåt. Kommer ihåg att dagen innan loppet kunde man hitta jättebilliga biljetter för typ 500 kr (men då riskerar man ju att kanske inte få tag i nån). Eller så köper du två biljetter och säljer den ena dyrare när det är som mest tryck på biljetterna och folk är desperata. Resan dit behöver inte heller vara så dyr. Vi åkte med en orienteringsklubb som ordnade boende och mat och all transport. Allt va till självkostnadspris så superbilligt och jätteroligt. Ta dina gamla skidor eller låna nån kompis så slipper du den avgiften. Men jag tycker verkligen du skall göra det.
    /Hanna

    ReplyDelete