Pages

Monday, May 15, 2017

Frihet, inspiration av oinvigda och att våga sluta jobba

Vill börja med att gratulera bloggkollegan Farbror Fri till att hans familj nu är i mål ekonomiskt och därmed kan avsluta det extra sparsamma levernet. Grattis!

Farbror fri och hans familj har en lite annorlunda utgångspunkt än mig själv. Där de drivs mer av friheten och det enkla livet. Och har fått intresserat sig för aktier och investeringar som en konsekvens av sitt intresse att bli fria.

Jag själv var från början mer intresserad av pengar, bli rik och aktier och sen kom friheten som ett intresse som en konsekvens av mitt ekonomiska intresse. Helt plötsligt insåg jag att jag trivdes bra med att leva relativt enkelt och att det då inte fanns någon mening med att jobba vidare till 67 för att bli miljardär. Någonstans på mitten möttes vi och nu är vi nog ganska lika i vår syn på livet och friheten. Men bara ganska lika, vi skiljer oss fortfarande åt en del.

Våra familjers ekonomier har också vissa likheter. Låg belånat boende som är värt några miljoner (i form av lägenhet i Stockholm i vårt fall och betydligt större hus i Leksand i deras fall). De är några år äldre än oss och har därmed lite mer pengar i tjänstepension och PPM, de har dessutom löneväxlat vilket ökat på pensionsdelarna. Å andra sidan har vi flera miljoner mer i aktier och fonder utanför pensionen.

När man summerar alla delar så landar vårt egna kapital ett par miljoner över Farbror fris familjs. Att de slutar jobba innan oss och dessutom har flera barn visar att vi har lite olika utgångspunkt och tankar om materiell standard resten av livet.

Det här med barn är ju ett kärt ämne som blossat upp inte minst som ett resultat av att jag tog upp ämnet i min bok. Jag ser det inte som att mitt liv utan barn är en extrem form av sparsamhet. Utan snarare att min önskan om ett liv utan barn har gjort det sparsamma levernet väldigt mycket mindre extremt. Att bara behöva fundera på sig själva som två vuxna frivilligt sparsamma personer är ju väldigt mycket lättare än att behöva fundera på om barnen ska få hålla på med vilken idrott de vill och få samma telefon som alla kompisar. Att barnen dras in i föräldrarnas sparsamhet är något som också varit uppe när bloggaren Onkel Tom (som har ännu fler barn än Fabror Fri) blivit intervjuad i olika sammanhang.

På tal om både Farbror Fri och Onkel Tom så tänkte jag kort även beröra den kritik som Onkel Tom framförde mot Fabror Fris medverkan i intervjupodcasten "Andra sätt". Kritiken kan du läsa här. Vet inte om jag hänger med fullt ut på vad som är problemet. Men som jag fattar det tycker Onkel Tom att Fabror fri är för otydlig när han säljer in syftet och fördelen med att bli fri. Jag håller inte med. Att slippa jobba om man inte vill från man fyller 40, 50 eller 60 är väldigt självförklarande tycker jag. Lite måste mottagaren av informationen få tänka själv och anpassa till sitt egna liv.

28 comments:

  1. Hej Miljonären,

    Jag har inget emot det FFF säger, utan reflekterar över varför fler skulle ta till sig hans - eller mitt eller ditt också för den delen, vi delar rätt mycket samma problem tror jag - när det inte löser något problem och inte ger någon tydlig vinst.

    Att sluta jobba står alla fritt i Sverige. Det finns massor av människor i arbetsför ålder som inte jobbar. Det kallas normalt sätt för arbetslös, student, socialbidragstagare eller sjukpensionär.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men folk åker ju runt och föreläser om hur de paddlat runt USA och bestigit berg utan syrgas. Det om något är ju svårt att förstå vilket problem det löser.

      Att inte behöva gå till jobbet om man inte vill men ändå kunna betala räkningarna är ju en väldigt tydlig vinst. Folk verkar ju vara så intresserade av 10-25.000 kr i månaden i 10-25 år att folk får skrapa lotter på TV varje dag. Så tror nog folk i allmänhet fattar vitsen med att ha en passiv inkomst.

      Delete
    2. Ja. Jag är osäker på din poäng faktiskt.

      FFFs föreläsning skulle heta "Hur jag lever som arbetslös i Leksand" och min "Hur jag lever som socialbidragstagare i Småland".

      Det klart vi kan försöka nå ut med det!

      Delete
    3. Anonymous4:17 PM

      Är det inte en rätt stor skillnad mellan att vara beroende av pengarna från arbetsförmedlingen, tvingas söka x antal jobb, gå på meningslösa kurser och tvingas ta jobb man inte vill ha etc. och att vara oberoende ekonomiskt. Förstår inte hur du lyckas jämställa dessa fenomen, redan där faller ju hela resonemanget. Sjukpensionär innebär ju också att man är sjuk och lidit:lider av något, vilket inte heller är samma sak.

      Delete
    4. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

      1) Kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) bindande stavning
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare
      8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      Genom drogunduspellcaster@gmail.com

      Delete
  2. Att slippa jobba om man inte vill. Exakt.
    Det är hela grejen, jag tror jag kommer fortsätta i någon form, har en plan på ett nytt företag. Mitt tredje! Men känslan att inte behöva. Och att jag lyckas styra upp det så jag också kan vara hemma och pilla mig i naveln om jag vill.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag anser ju att den friheten finns redan idag. Eller?

      Delete
    2. Jag har lite för mycket deadlines i mitt företag som bygger på att jag har gjort något, och fram tills nu har detta "något" tagit alldeles för mycket tid, och alltså har jag inte haft så mycket frihet. Men har börjat säga upp kunder som bygger på mitt egna arbete. Behåller dem som mina anställda kan göra.
      Så för mig finns inte riktigt friheten just nu. Men för miljonären finns den friheten nästan idag. Men som anställd inte alltid så lätt ha frihet.
      Som egenföretagare ofta enklare. Själv tog jag lite sovmorgon i morse, sen tvättade jag bilen och gjorde några ärenden innan jag var på kontoret halv tio, DET är frihet för mig.

      Delete
    3. Jag är med. Min poäng var mer principiell. Om du inte har några krav att tala om kring pengar och inte vill jobba så kan du väl leva på staten tänkte jag.

      Delete
    4. Haha, du menar så. Nej inte riktigt min grej att leva på systemet. Sälja huset för att gå på soc? Nej tack, placerar istället och ser friheten närma sig med stormsteg.

      Delete
    5. Så enkelt att leva på staten är det inte. Är du arbetsför och inte sjuk så måste du göra din del, dvs arbeta. Om inte står du utan medel

      Delete
    6. Anonymous7:03 PM

      Det är rätt provocerande, och för mig med all respekt onkel Tom, ganska naivt, att påstå att det är jämförbart att leva på a-kassa eller soc med de krav som ställs på dig för att ha rätt till dessa bidrag och att vara arbetsfri av eget val och ha en passiv inkomst.

      Delete
    7. Hej Anonym,

      Kanske provokativt, eller så ser du inte skillnaden i säga "jag vill inte jobba" mot att säga "jag vill inte jobba, men jag vill inte heller ...."

      Så naiv eller inte, men Anonym bör förstå skillnaden mellan randvillkor och huvudfråga!

      Det finns massa människor som inte jobbar 8-5 hela livet.

      Delete
    8. Anonymous10:30 PM

      Ingen mänska jobbar 8-17 hela livet. Jag kan när jag läser dina kommentarer ganska lätt förstå varför du inte har många läsare på din blogg. Du tar det kvasiintelektuella till en helt ny nivå.

      Delete
  3. Jag ser det som att Ni/vi som bloggar delar med oss av våran resa. Sen om andra vill försöka göra liknande resor är upp till dom.

    Jag har inte ens lagt märke till om ni vid något tillfälle har förespråkat till att andra ska göra det ni gör eller ta samma ställning till livet.

    Varje person behöver ta sitt eget beslut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är en fundamental skillnad i att skriva för sig själv eller för andra. Om du skriver för dig själv så är mina synpunkter helt irrelevanta.

      Men många av oss som bloggar skriver inte enbart för oss själva.

      Delete
    2. Min kommentar var inte menad som kritik till dig eller ditt inlägg Onkel Tom.

      Kanske onödig kommentar jag gav.
      Endast med att påpeka att ni har olika syner på frihet och delar med er av hur ni ser på ämnet.

      Sen ska jag lägga till att jag har inte lyssnat på intervjun.

      Självklart skriver man inte enbart för sig själv. Men samtidigt som skriver mam om sin personliga resa och åsikt.

      Sen behöver de som läser och följer bloggare och andra att tänka på hur dom ser på ämnet frihet och jobb.

      Delete
    3. Jag håller med, alla måste bilda sig en egen åsikt. Jag var mer intresserad av den som förmedlar budskapets problematik.

      Delete
  4. Hej Miljonären och tack för detta inlägg. Jättebra sammanfattat tycker jag. Skulle nog säga att du jag och onkel tom är lite som syskon. Inom familjen så ser man bara skillnaden mellan oss, men jämfört med resten av världen så är vi väldigt lika.

    Det budskap som jag vill komma ut med är att alla skulle kunna vara mycket mer fria genom att leva mer effektivt och tänka igenom sina beslut lite mer...i realiteten välja bort det som är oviktigt för att kunna satsa på några få saker som verkligen betyder något.

    Jag uppskattar både dina och Onkel Toms kommentarer för de hjälper mig att utveckla mitt tänkande...samtidigt är det ju inte er som jag ska övertyga ni är ju redan DÄR!

    ReplyDelete
    Replies
    1. FFF,

      Ja vi ligger väldigt nära varandra i åsikt. Men för egen del ska jag vara öppen med att säga att jag förmodligen skulle ha fler följare och läsare om jag ägnade mig åt plastbantning eller tvätta barnen i kokosolja.

      Delete
    2. Anonymous2:41 PM

      Låter skit jobbigt att behöva bekymra sig om någon läser det man skriver!

      Bli FRI.

      Gå över till att bara fjanta runt och skriv kommentarer på andras bloggar!
      Kalle56

      Delete
  5. Hej Miljonären

    Har du sett det här inlägget av Jason?

    http://www.mrfreeat33.com/three-crazy-things-ive-done-to-save-money/

    Han skriver också om barnlöshet och att göra valet aktivt. Jag tycker att ni båda har en poäng och när jag läste ovanstående kändes det riktigt rimligt. Tänk om fler faktiskt tänkte efter innan de fattade livslånga beslut.

    Personligen gned jag runt på tanken om barn i 10-15 år innan jag bestämde att det var dags och att jag var en lämplig förälder (vi får väl se om dottern håller med när hon blir äldre) men det är inte självklart att man skall ha barn och borde inte vara det för någon.

    I övrigt - Tack för ett sjyst inlägg. Jag måste ta och lyssna på det där poddavsnittet nu när både FFF, du och Onkel Tom har skrivit om det så jag vet vad ni snackar om.

    ReplyDelete
  6. Markus6:12 PM

    Hej Miljonären!

    Här har du något roligt du kan göra för 100.000 kronor:

    https://www.reseguiden.se/diskussioner/kostnad-for-usa-roadtrip-13443

    Jag har svårt att förstå hur folk kan lägga ut sådana stora summor pengar på en 4 veckors resa... En person i kommentarerna kan INTE alls bo i hotellrum för under 150 dollar / natt.

    För 100.000 kronor kan man leva ett år i Sverige, väldigt bekvämt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous6:25 PM

      Sant. Fast för 150 dollar får man ett bättre motell i dagens Usa.

      Delete
  7. Anonymous9:00 PM

    Hej Miljonären! Har precis börjat läsa din blogg och beställt din bok. Jag har tre frågor. Kanske har du skrivit om det tidigare i bloggen men jag vet inte om jag kommer läsa igenom alla inlägg sedan bloggens start. Varför vill du sluta jobba helt och hållet när du är 40? Visserligen skulle jag inte själv ha nåt emot det. Men jag tänker att om man har ett jobb som man trivs hyfsat bra med och dessutom har en bra lön vilket du verkar ha, är det inte ett alternativ att gå ner i arbetstid tex halvtid och fortfarande tjäna pengar och bli rikare? Kommer din sambo också att sluta jobba när du slutar? Använder du/ni någon form av kreditkort där man samlar poäng och kan få rabatter, värdecheckar osv? Antar att ett kreditkort med relativt hög årsavgift inte fyller så stor funktion för dig men det finns ju kreditkort som är gratis och som ger en del rabattar och värdecheckar m.m.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Frågan om att sluta tvärt grubblar jag mycket på. Har råd att sluta nästa sommar dvs innan 40. Men det kan bli deltid redan från årsskiftet eller annat upplägg där jag jobbar mindre men lite längre istället. Vill dock så snabbt som möjligt komma upp till en nivå där jag inte behöver jobba. Dvs aldrig ha tråkigt på jobbet.

      Min fru kommer också sluta jobba men troligtvis ca 1 år efter mig. Hon är lite yngre.

      Har kreditkort för utlägg via jobbet. Men inget privat.

      Hoppas du kommer gilla boken.

      Delete
  8. Anonymous11:10 PM

    Hej! Jag håller på att läsa din bok, snart klar. Jag har en fråga som jag själv gått och funderat på för mina egna placeringar. Hur ser du på det här med att ha alla pengarna/tillgångarna på samma bank/nätmäklare? Spelar det någon roll om allt placeras på samma ställe eller vill du sprida ut det på flera banker/nätmäklare?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag ser risken som extremt liten att något skulle hända Avanza som påverkar mina pengar i deras ISK och KF. Så jag ser inget behov av att sprida ut pengarna.

      Delete