Pages

Saturday, March 25, 2017

Deklarationsdags

Tänkte ta tag i det här med deklarationen nu i helgen. Jag har ju dels ett fast jobb där jag tjänar över brytgränsen för statlig skatt, och dessutom en enskild firma (Vet inte om firma är rätt ord, jag har FA-skattsedel vilket gör att jag kan fakturera. Men jag kallar det firma för enkelhetens skull). Förra året tjänade jag runt 550.000 kr på vanliga jobbet och firman gjorde ett överskott på runt 10.000 kr.

I år kommer jag tjäna lite mer på jobbet, säg 575.000 kr och räknar med att firman gör ett överskott på minst 20.000 kr.

2018 är ju väldigt oklart än så länge. Men om jag ska våga mig på en gissning beroende på hur min exit från arbetslivet ser ut skulle jag tro att lön på 400.000 kr och 50.000 kr i överskott på firman.

2019-2020 talar allt för att lönen kommer vara 0 kr. Firman står ju också skrivet i stjärnorna men 50.000 kr per år känns ändå rimligt att det råkar ramla in.

Med ovanstående fakta tänker jag enligt nedan. Men är ingen redovisnings- och deklarationsexpert så tar gärna emot input. Då jag vet att många läsare är riktigt vassa inom området.

1. Visst bör jag göra maximal avsättning till periodiseringsfond dvs 30% av överskottet för 2016?
2. Visst kan jag då även sätta av 30% av 2017 och 2018 års överskott innan jag börjar plocka ut det när lönen och skatten är låg från 2019 och framåt?
3. Jag har ju lagt ner mycket jobb på att skriva min bok 2016 och 2017 där arbetet skett i hemmet. Men då det inte kommit några intäkter än så känns det tveksamt att gör avdrag för arbete i hemmet om 4000 kr?
4. Jag har ju tjänstepension via jobbet. Finns det någon vinst med att avsätta en del av överskottet i pensionssparande. Som då ska vägas mot nackdelen att pengarna är bundna till jag fyller 55.

Några övriga kloka tips?

22 comments:

  1. Egentligen tror jag att ordet firma syftar till företagsnamnet och inte till verksamheten, så egentligen borde man nog säga att man driver enskilt företag eller näring i enskild firma, men när folk särskriver till höger och vänster och inte är i närheten av att skilja på de och dem känns det som överkurs.

    Beträffande periodiseringsfonder har jag inte hört någon som använt sig av sådana som i efterhand tyckt att det varit värt det ens när de haft tillfälliga, riktigt stora inkomster (som ju är de situationer dessa fonder egentligen är avsedda för). Så i ditt fall skulle jag tveklöst strunta i det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men om jag kan skjuta om säg 30.000 från åren 2016-2018 då jag betalar hög skatt på extrajobb till 2019 då jag knappt kommer tjäna något är det väl en väldig skillnad på skatt? Borde vara värt det tycker jag.

      Delete
    2. Självklart ska du göra maximal avsättning till Pfond och avdrag för hemmakontor i bostadsrätt! Du har också möjlighet omvandla tjänsterkomster till kapitalinkomster genom räntefördelning, dock krävs det ett kapitalunderlag på minst 50 tkr. Du att också möjlighet att använda dig av expantionsfond där du betalar bolagsskatt (22 procent) idag som du får tillbaka när du återför beloppet. Lycka till! / Jakob, Redovisningskonsult

      Delete
  2. Möjligt att du kan få ner skatten lite, men du trollar ju inte bort inkomsten, bara flyttar den. Och frågan är om du inte förlorar den eventuella vinsten på att du tvingas hyra in en skatteexpert för att hjälpa till med deklarationen 2020.

    Men jag vet inte, har aldrig använt periodiseringsfonder själv, bara sett paniken i ögonen på dem som gjort det och ångrat sitt tilltag. Det har gjort mig livrädd för dem.

    ReplyDelete
  3. Anonymous3:58 PM

    Avsätt max till pfond. Du har tänkt rätt. Strunta i pension. Bättre att du tar ut de pengarna via firman.

    ReplyDelete
  4. Anonymous4:00 PM

    Använd Vismas bokförings o deklarationsprogram. Värt varje öre

    ReplyDelete
  5. Anonymous4:23 PM

    Finns förslag om att höja minimiåldern för uttag av tjänstepension från 55 till 62 vilket kan vara värt att beakta!

    http://da.se/2016/03/forslag-om-hojd-alder-vantas-fore-nasta-val/

    ReplyDelete
  6. Utan att vara någon expert tror jag spontant att du gör klokast i att försöka ta in merparten av intäkterna i din firma till nästa år. När du slutat arbeta har du endast inkomst av kapital och firman varför beskattningen borde bli lägre då din grundinkomst är lägre. Men det är bara min gissning.

    ReplyDelete
  7. Anonymous6:02 PM

    Håller med dig MI30. Ett ytterligare sätt kan vara att tajma faktureringen sista året du också har inkomst av tjänst så att kundernas betalningar kommer in tidigt i januari året efter.

    ReplyDelete
  8. Anonymous9:06 PM

    Får man panik av periodiseringsfond så bör man nog avsluta sitt egenföretagande. Självklart ska du nyttja möjligheten, varken svårt eller konstigt.

    ReplyDelete
  9. Anonym, så skönt det måste vara att kunna allt. Själv är jag bara en enkel företagare som inte förstår varför framgångsrika kollegor måste välja mellan att använda periodiseringsfonder eller avsluta sitt egenföretagande.

    ReplyDelete
  10. Glasklart att använda periodiseringsfonder när man vet att marginalskatten sjunker längre fram. Det är enkelt och dessutom räntefritt i enskild firma.

    Visst, om man bränner pengarna man är skyldig som Mickes kollega verkar ha gjort, så hamnar man i knipa. Att "avsluta sitt egenföretagande" för att man använt periodiseringsfonder hjälper inte. Du kommer inte undan om du har enskild firma. Så förränta pengarna bäst du kan under tiden, men glöm inte att förr eller senare ska skatteskulden betalas (och då sannolikt med ett lägre belopp eftersom du kommer ha lägre marginalskatt, vilket ju är hela poängen).

    Tänk på att du bara kan göra avdrag för lokal om du har arbetat 800 timmar hemifrån. Det kanske du har gjort med din bok, men Skatteverket skulle kunna ha tveksamheter kring att du hunnit med 20 heltidsveckor samtidigt som du haft ditt andra heltidsarbete.

    -- Max

    ReplyDelete
  11. Tänk även på att Skatteverket per automatik inte godkänner avdrag för kontor hemma även om arbetstiden uppfyllts.
    Dom har även som krav att kontoret ska vara "avskilt" från resterande delen av lägenheten, dvs ha egen ingång och ingen öppning in till resterande delen av bostaden.

    Företagaspodden hade ett program nyss angående just avdrag för kontor hemma, och det är inte bara att göra avdraget och få det godkänt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu gällde det enskild firma. Och då behöver inte ytan vara avskild.

      Men kör inget avdrag i år (för 2016) har jag bestämt pga de 800h.

      Delete
  12. Kommer du köra periodiseringsfond? Jag har själv inte gjort det tidigare men funderar på att maxa min periodiseringsfond varje år nu fram till planerad tidig pension om 6-7 år. Man får ju skjuta upp skatten i max 6 år och då måste det vara klockrent att börja plocka in periodiseringsfonderna lagom tills man slutar att jobba? Skatten borde bli betydligt lägre och man kan utnyttja ränta på ränta fram till dess?

    Mvh / Frihetsmaskinen

    ReplyDelete
  13. Anonymous6:36 PM

    Yes, du kan sätta av upp till 30 % av vinsten varje år (intäkter - moms - kostnader). Senast sjunde året måste du helt avveckla första avsättningen och betala egenavgifter och skatt.

    Men, vid låga förvärvsinkomster som du förväntas ha 2019 kan du utnyttja maximalt grundavdrag på 29 500 kr. Vilket innebär att skatten blir noll om du tar ut just detta beloppet. Däremot slipper du inte egenavgifter på detta belopp.

    Förenklat kan kan du inkl återförd periodisering ta ut 40 000 kr, av dessa blir cirka 10 000 kr egenavgifter, men av de 29 500 kr som blir kvar blir det 0 % i vanlig skatt på.

    Lycka till med deklarationen!

    ReplyDelete
  14. Anonymous6:42 PM

    Tillägg, grundavdraget varierar naturligtvis beroende på belopp och inkomstår, kolla Skatteverkets tabeller för att optimera detta. Det bör bli en fin skattebesparing om du kan vänta några år på slantarna :-)

    ReplyDelete
  15. Har ju haft enskild firma rätt många år men aldrig tidigare använt periodiseringsfond. Men nu när sista arbetsdagen närmar sig känns det ju klockrent.

    Att det är bra upplägg om jag kan vänta några år på slantarna är ju en liten tankevurpa. Pengarna kommer ju in redan nu när mina kunder betalar fakturan. Är ju skatten som skjuts upp. Så det är ju tvärt om viktigt att tänka på att sätta av pengar till kommande års skatt av det jag får in nu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är inne på att investera det fonderade kapitalet. Vad jag förstått det som är det räntefritt att sätta av i periodiseringsfond? På 6 år hinner kapitalet förränta en stor del av skatten, kanske kan det tom betalas helt med avkastning och iom att dkatten blir lägre med lägre inkomst?

      Det låter lite för bra för att vara sant, men när det gäller staten blir man aldrig förvånad :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Delete
  16. Anonymous8:54 AM

    Du kan inte använda pengarna. De ska stå kvar i företaget tills dess att du skattat fram dem. Dvs när pfonden löses upp.

    ReplyDelete
  17. Anonymous10:12 AM

    Det är klart du kan använda pengarna även om de har allokerats till pfond

    Håller med att du ska sätta av till pfond men inte tar 4000kr för arbetsrum

    ReplyDelete
  18. Det är som sagt en enskild firma det är frågan om. Dvs företaget har inget eget konto eller ekonomi. Utan jag och företaget är samma sak.

    Det finns alltså inget syfte rent juridiskt/skattemässigt med att ha pengarna på ett separat konto i 4-6 år. Däremot kan ju vara bra att ta mental höjd för att skatten ska betalas i framtiden och om man vill också sätta av de pengarna som ska betalas i skatt på något konto. Men jag räknar med att ha råd med några tusen i skatt även om pengarna investeras i aktier och aktiemarknaden rasar just innan skatten ska betalas.

    ReplyDelete