Pages

Sunday, June 05, 2016

Buffert och kommande köp

Man hör ju ofta att man ska ha en buffert på 1-3 månadslöner på sparkonto för att snabbt kunna komma åt pengarna om bilen, värmepannan eller kylen pajar. Säkert en bra regel för många men sett över en period på 20-30 år kostar 50.000 kr på ett sparkonto utan ränta väldigt mycket avkastning jämfört med andra alternativ.

Jag planerar nu att sakta men säkert gå mot att bli fullinvesterad och kanske ha i snitt 10.000 kr på lönekontot sett över månaden som helhet. Dels kan jag bara stoppa nysparandet 2 månader så får jag fram 50.000 kr och dessutom har jag flera 100.000 kr tillgängliga i mitt bolån som bara är en knapptryckning bort. Om det mot förmodan skulle behövas.

På tal om att bli fullinvesterad så börjar det bli dags för nya aktieköp snart. Har ju gått ett par veckor sen senast. Närmast ligger nu nyemissionen i Castellum där jag tecknar fullt. Sen blir det nog 1-2 köp till för 50.000 kr styck under Juni. Efter det ska det höga minicourtaget för Avanzas private bankingkunder vara borta och då planerar jag att börja handla i poster om 5-10.000 kr flera gånger i veckan. Med målet att vara fullinvesterad någon gång runt årsskiftet.

30 comments:

  1. Jag gillar hur du tänker med att det blir "dyrt" att ligga med för mycket buffertkapital i längden. Det gäller bara att inte snåla heller så man sätter sig i skiten. Men du hade lånet med mera som gick att lösa så det låter som en bra idé.
    Jag planerar att ligga fullinvesterad i November, dock inte med lika många nollor som du arbetar med... ;-)

    Med vänliga hälsningar
    Västkustinvesteraren

    ReplyDelete
  2. Anonymous11:22 PM

    Tycker också buffertsparkonto med motiveringen "snabbt behöver pengar" är överskattat. Har man ett kreditkort så har du typiskt uppåt 50000kr att använda tills nästa månad (räntefritt). På en månad hinner du hämta ut pengar från vilken annat källa som helst.

    ReplyDelete
  3. Anonymous12:05 AM

    Hej,
    Du har förvånta mig då och då, t.ex. när du lånade 100 000 kr och när du investerade kraftigt i Ryssland då fonden gick den kraftigt, men du brukar lyckas med det du gör, medans jag är för feg.

    Hur som helst, tycker jag att det är underligt att du investerar så mycket i aktier nu. FED, ECB och riksbanken pumpar in pengar i systemet (QE) räntan är historiskt låg. Det känns som vi är på väg mot en bubbla, och då faller värdet på dina aktier kraftigt, och med tanke på hur sparsam du är förstår jag inte hur du vill ta denna risk att se hur dina aktier/pengar minskar i värde så mycket, när du har kämpt så hårt för att spara ihop dem.

    Visst, direktavkasningen minskar inte lika mycket, men om du har mer pengar i ladorna vid nästa dipp får du mycket mer direktavkasning framöver. Jag vet att du har länge legat utanför och väntat på att börsen ska falla, men att det inte har blivit så, men på den tiden fanns det fler aktier som hade ett PE-tal mellan 5 - 15 och en direktavkasning på 4 % eller mer än vad det gör idag. Så bubbelvarningnen är större idag (även om bubblan inte spricker imorgon).

    Jag gissar att nästa nedgång kommer att bli kraftig.






    ReplyDelete
    Replies
    1. Med den logiken kan man vänta länge, och då måste man även träffa botten med hög precision för att det ska vara värt det.

      Delete
    2. Med den logiken kan man vänta länge, och då måste man även träffa botten med hög precision för att det ska vara värt det.

      Delete
  4. Anonymous12:12 AM

    Håller inte med, blir det börsfall vill man inte sälja aktier, då är det bra att ha en räntefond att ta av. Dessutom kan man omfördela från ränta till aktier vid dipp. Det viktigaste är att veta hur man reagerar då man ser värdet på kapitalet faller handlöst.

    ReplyDelete
  5. Anonymous12:25 AM

    Jag undrar också hur du tänker när du ska vara fullinvesterad innan årsskiftet. Det känns som om marknaden kommer att brisera snart.

    ReplyDelete
  6. Anonymous12:44 AM

    Alla kommentatorer som tror de vet vart marknaden är på väg är så roliga.

    ReplyDelete
  7. Anonymous7:53 AM

    Med lite större buffertspar kan man unna sig att säga upp ens försäkringar. Garanterad avkastning i enlighet med ens försäkringspremier.

    ReplyDelete
  8. Jag är en stor förespråkare av buffert men man kan alltid fundera över hur stor den behöver vara. Tycker 1-3 månaders utgifter räcker långt och är man bekymrad över sparräntan (jag har 0,8% hos SBAB) så kan man "belåna" den.

    ReplyDelete
  9. "Börsen kommer krascha i februari", det gjorde den inte.

    "Börsen kommer krascha i mars", det gjorde den inte.

    "Börsen kommer krascha i maj", det gjorde den inte.

    Tröttnar inte folk på att alltid bara domedagspredikare? Är lite som 'vargen kommer'. Man lyssnar på personen den första och kanske den andra gången. Tredje gången ignorerar man hen bara för man vet att personen är inkompetent.

    Anonymous, ingen vet när en eventuell börskrasch kommer. Därför är konstant månadsinvesterande den bästa strategin.

    ReplyDelete
  10. Anonymous8:29 AM


    Enligt Robert Shiller P/E indikator är börsem på väg att bli övervärderad
    http://www.gurufocus.com/shiller-PE.php

    Enligt yield curve indikatorn är det ett tag kvar innan vi får en justering av börsen.
    http://www.yieldcurve.com/marketyieldcurve.htm

    Jag vet inte hur ni gör när ni värderar aktier, jag tittar på ett på ett antal nyckeltal och just nu hittar jag få aktier på Large Cap och Mid Cap som är köpvärda. Det betyder inte att jag har sålt av alla aktier, men jag undviker att köpa stora mängder aktier just nu,

    ReplyDelete
  11. Anonymous8:34 AM

    Hur mycket akter och hur mycket räntefonder man bör ha beror en hel del på vilket psyke man har och hur säker anställning man har.

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:43 AM

    Håller med om att det är bra att månadsinvestera. Det gör jag själv också, men jag ser till att beloppet är varaktigt lika. Just mu eldar jag inte på med extra mycket pengar, I mina ögon köper Miljonären rätt friskt nu, Det är den strategin som jag funderar över.

    ReplyDelete
  13. Anonymous8:49 AM

    Sedan april 2015 har omx varit i en fallande trend och sjukigt mer än 20 %
    https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockholm-30

    ReplyDelete
  14. Anonymous9:16 AM

    Angående sluta jobba, har du en plan vad du ska säga till folk när du slutat jobba?
    "Nej, jag jobbar inte för jag är rik redan..". Är osäker på om människor förstår riktigt eller ej. Sen tänker du börja ta ut pension redan då eller väntar du tills senare skede i livet?

    ReplyDelete
  15. Hej.
    Någon har redan sagt det, men jag slår också ett slag för kreditkort. Kostar inget alls att ha och du får ut 100.000 kr på det med en helt räntefri månad. Skulle något dyka upp så är det bara att använda det och sedan få ut pengar på annat håll och betala av innan det blir någon ränta.
    Dessutom FÅR du 1% bonus på ditt inköp, vilket är samma sak som en ränta på 1% på pengar du inte har... ;)

    Vi kör med Shell Mastercard och det fungerar mycket bra.

    MVH

    ReplyDelete
  16. Själv har jag typ 0 i buffert. Däremot har jag semesterkassan på sparkonto med 1,2% rörlig ränta och skiter sig allt tar jag av den och betalar tillbaka med kommande månaders sparavsättningar (ca 17000 kr/mån). Annars är det som folk har varit inne på, kreditkort funkar om man kan lösa krisen på 30 dagar. Har 4 st som kan ge 275000 i panikpengar, med bonus :) I värsta fall får man ta smällen och betala ränta på krediten en månad men det blir inte så mycket på så små summor och kort tid. 50000 kr kan ju ge lätt 3-4000 kr per år i avkastning. Har snarare gjort tvärtom genom ~10% belåning på portföljen så man kan säga att jag har en minusbuffert - allt för att få hävstång. Kan vara risky inför en börskrasch, eller så händer den inte. Just nu minskar jag dock på belåningen varje månad till hösten för att bygga lite krigskassa/kredit.

    /Maxa Allt

    ReplyDelete
  17. Hej,

    Intressant diskussion; i mitt fall avgörs storleken på bufferten i huvudsak av en (alltför?) försiktig riskaptit samt en lång placeringshorisont. Har historiskt sett stundtals legat alltför likvid, men har & andra sidan gynnats vid några tillfällen och kunnat göra större inköp då börsen fallit kraftigt (ex. hösten 2008).

    ReplyDelete
  18. QE-programmen riktar sig inte mot aktiemarknaden, utan mot obligationsmarknaderna. Hittils har ECB köpt för 800 miljarder euro (hissnande belopp)! Nästa kris lär påverka obligationsmarknaden främst, och kan paradoxalt få aktiemarknaden att stiga mot svindlande höjder, då ingen kommer vilja ligga i statspapper, statsobligationer o allt vad det heter. Företagsobligationer kanske klarar sig bättre.

    ReplyDelete
  19. Anonymous6:34 PM

    Aktiemarknaden och obligationsmarknaderna hänger ihop om man får för dålig avkastning på obligationsmarknaderna flyttas pengarna till aktiemarknaden och då ökar risken. QE-programmen syftar till att öka penningmängden.

    ReplyDelete
  20. Anonymous6:59 PM

    En fråga till dig "Maxa Allt":
    Vilken bank har du som kan ge dig 1,20 i sparränta?

    ReplyDelete
  21. Anonym: Det är ett avtal frugans företag har med en nischbank som ger en fin deal till sina anställda, tyvärr inget för gemene man. Om man vill höja risken finns ju t.ex. 4Spar som ger 6,5% rörlig ränta utan insättningsgaranti. Jag lägger 20% av semesterkassan där och 80% "helt safe".

    ReplyDelete
  22. Anonymous10:10 PM

    Jag har 200K på sevenday som ger för närvarande 1.2%
    och 50K på 4spar bundna på snittränta 8.3%
    ca 30K i indexfonder (nyligen påbörjat sparande)
    och 1.4M på avanza, med sikt att omfördela nuvarande aktier till utdelningsaktier och då läser jag här mkt för info om dessa
    Har idag 13K Telia vilket jag känner är lite för mycket men vill ju inte sälja nu direkt heller..

    De 200Kna har jag just för att ifall allt skiter sig så kan jag leva ett på det utan problem men kanske bör tänka om lite, det är lite väl mycket att ha liggandes?

    ReplyDelete
  23. Anonymous12:06 AM

    Maxa Allt samt Anonym:
    Tack för info och tips från er båda!
    Dock känner man sig lite feg själv och får nöja sig med 0,80% i sparränta på Santander.
    Insättningsgarantin väger ganska tungt, känns bra och tryggt ifall nått skulle hända.
    Någon som har erfarenhet av Norwegian bank? Tyckte jag läste att de hade en högre insättningsgaranti på 2 miljoner NOK om jag minns rätt..?

    ReplyDelete
  24. Anonym: Jag har Norwegians kreditkort. Det som jag tycker är bäst är, förutom 1% bonus, att man kan ta ut kontanter utan avgift, dvs bara belasta krediten och betala räkningen som vanligt. Detta har tillåtit oss att göra oss av med alla kort hos Handelsbanken. Därmed har vi nu 0 kr i fasta avgifter för alla bankaffärer i hela familjen!

    ReplyDelete
  25. Anonymous9:36 AM

    Vad tror ni om Academedia?
    Gillar Rune Andersson och hans investeringar.
    Något som du/ni är intresserade av och kommer teckna?

    ReplyDelete
  26. Anonymous11:44 AM

    Maxa Allt: Jag förstår, verkar smart! Kan tänka mig att en familj med flera bankkort gör att kortavgifterna plockar på. Så det är ju positivt allt man kan spara, många bäckar små!

    ReplyDelete
  27. Anonymous1:29 PM

    Det är klart att det kostar med buffert, buffert är en försäkring och försäkringar kostar pengar. En buffert är ingen investering! Ett kreditkort är ingen buffert. Jag har 3-6 månaders levnadsomkostnader i buffert på räntefritt konto. Blir jag uppsagd, sjukskriven, skadad etc vill jag kunna ha en buffert att ta ifrån utan att röra mina övriga investeringar eller sälja av något etc.

    ReplyDelete
  28. Anonymous4:59 PM

    Jag tänker att en del av er inte är med riktigt på vad en buffert är till för. Det handlar ju inte bara om oförutsägbara utgifter utan även inkomster. Försäkringskassan har tex 30 dagars handläggningstid från det att de fått in alla handlingar och all information de behöver. Det är därmed inte på något sätt ovanligt att man får vänta 2-3 månader på att få ut sjukpenning vid oväntat sjukfall. Därför är det nog bra att ha en buffert som motsvarar åtminstone 3 månaders utgifter så att man klarar sina utgifter när inkomsten försvinner. Om man har utgifter som överstiger a-kassetaket bör man dessutom se till att ha buffert till en längre tids sjukskrivning. Försäkringskassan ger ju bara typ 22 000 kr brutto, så om man har utgifter som överstiger det månadsvis kan det vara värt att ha i åtanke.

    ReplyDelete