Pages

Sunday, April 24, 2016

Simris alg

Min aktiestrategi är ju att satsa på stora stabila bolag med bra utdelning som via utdelningarna kan generera ett kassaflöde som jag kan köpa nya aktier för under några år till och sen när aktierna är tillräckligt många och utdelningarna är tillräckligt stora kunna sluta jobba.

Men samtidigt vill jag inte stänga dörren helt för investering i mindre bolag där man kan äga en större andel och kanske vara med på en resa som är roligare att följa än Volvos kvartalsrapport.

Är ganska intresserad av kost och hälsa och tittade därför lite närmare på Simris Alg som börsintroducerades förra veckan. Bolaget tillverkar omega 3 till kosttillskott från alger. Algerna odlas i växthus i Skåne. Grundtanken gillar jag verkligen att det är onödigt att göra omega 3 via fisk (eftersom fisken får sin omega 3 genom att äta alger, eller andra fiskar som i sin tur ätit alger). Utan då låter det ju smartare att använda algerna direkt. Gillade också tanken att äga hela kedjan från odling till varumärket som säljer produkterna till slutkonsument, så efter 2 minuters läsning var jag riktigt peppad.

Tyvärr var jag inte lika positiv efter att ha läst på lite mer:
- Bolaget är ju i uppstart och har full respekt för att man inte gör vinst direkt. Men omsättningen är ju fortfarande löjligt låg i förhållande till värderingen. Tycker man borde kunna sälja för rätt många miljoner i Sverige innan man börjar fundera på att exportera och börsintroduktion.

- Stora fördelen med att vara svenskodlade alger bör ju vara i Sverige. Att man väljer att dra igång försäljning i Brasilien baserat på att man fick många likes på ett facebookinlägg om OS i Rio känns sådär. Är verkligen folk i Sydkorea och Brasilien villiga att betala ett premiumpris för en produkt som är odlad i växthus på Österlen jämfört med annan plats på jorden? Bolaget verkar inte ha några patent eller andra fördelar. Frågan är vad fördelen är med tillverkning i dyra Sverige på en global marknad?

- Rent näringsmässigt blev jag inte imponerad. Huvuddelen av omega 3 fetterna i produkten är ALA från linfröolja som man blandat ut algernas omega 3 med. Känns nästan som bluff att marknadsföra alger och sen sälja en produkt som till över 60% består av linfröolja. Halten av de fettsyror som man vill ha från fisk eller alger är mycket lägre än i kosttillskott med omega 3 från fisk. Storyn med alger är bra, man svårt att ta ut ett premiumpris för en näringsmässigt sämre produkt när det kommer till kosttillskott tror jag.


Så tyvärr blev slutsatsen att detta inte är något för mig. Får fortsätta min jakt på ett mindre bolag som krydda till portföljen. Får se om jag dyker på något mer intressant litet bolag under kvällens #uppesittarkväll (då man spenderar kvällen innan lönen kommer med att fundera på vad man ska köpa för bolag för lönen den här månaden).

19 comments:

  1. Anonymous9:44 AM

    Lånar ett citat som kalle56 skrev jordholmens blogg.

    "
    The goal of investing isn't to minimize boredom, it's to maximize returns. Successful investing is pretty boring. Its main requirement is patience and inaction. Most people demand more excitement, so they tweak, fiddle, and adjust their investments as much as necessary to destroy as much of their wealth as possible. If you want to do better than average at anything, you must do something that most people can't. In investing, that means putting up with perpetual boredom. It's a serious skill."

    Med andra ord. Håll dig till planen.

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:09 AM

    Ja, det är ju onekligen nåt som många i bloggsfären har haft problem med under det sista året (när börsen har varit trist).

    ReplyDelete
  3. Jag är allmänt kritisk när man tar små bolag till börsen. De behöver finansiering och har inte kunnat få det på något annat håll helt enkelt. Jag har för mig att Gunther Mårder för en utläggning om detta i sparpodden. Jag håller även med om att investeringar inte skall vara något jättespännande och jag försöker komma ifrån att logga in på avanza varje dag. I min strategi satsar jag på stabila stora bolag som delar ut pengar till i alla fall 95%. Jag har ett litet innehav i ett förhoppningsbolag men det utgör en mycket liten del.

    ReplyDelete
  4. Jag håller med Hallar här. Om de små bolagen hade varit lovande så hade de kunnat använda både banker och riskkapitalister. Om de ber småsparare om pengar via börsen så är det för att småsparare är lättare att förföra att betala för mycket eller för att alla andra sagt nej.

    ReplyDelete
  5. Anonymous2:40 PM

    Hej miljonären, har följt din blogg i många år. Alltid en inspirationskälla till att ta tag i sitt sparande. Ett tips till din uppesittarkväll är Redsense Medical. Kanske inte något att lägga hela veckopengen i, men en intressant krydda i min portfölj. //Bjoellander

    ReplyDelete
  6. Kan vara ett bra drag också utifrån att vikten av Omega 3, i förhållande till Omega 6, verkar överskattad. Många menar det i alla fall, och jag tror att det ganska snart kommer bli den allmänt vedertagna tanken. Håller dock med om att alger är spännande!

    ReplyDelete
  7. Anonymous3:07 PM

    Hej Miljonären
    Har du tittat något på Fortum? Vad tycker du om det? Hög direktavkastning och bra P/e.
    MVH

    ReplyDelete
  8. Anonymous3:16 PM

    Har nämnt det flera gånger tidigare här på bloggen, både när den var kring 10 och 13 kr. Nu uppe i dryga 20 och fortfarande ett p/e runt 7 för 2016 samt skaplig da. Världens främsta producent av exeptionella diamanter: lucara diamond

    ReplyDelete
  9. Roligt att du tog dig tid att titta närmare på Simris Alg! Det är alltid värdefullt för oss med input, både på våra produkter och på bolaget förstås. Tack också att du sa till på twitter (lätt att missa sånt annars), och jag hoppas du står ut med ett lite långrandigt svar...

    När det gäller vår omega-3 så innehåller produkterna de mängder som rekommenderas av EFSA (EU:s livsmedelsmyndighet) och WHO (Världshälsoorganisationen), dvs. 250 mg omega-3 EPA & DHA om dagen. Vid dessa nivåer får man de specifika hälsoeffekterna för just EPA & DHA som man också godkänt som hälsopåståenden, när det gäller bl.a. hjärt- och kärlfunktion, syn och hjärnfunktion, barns utveckling m.m. För dessa hälsoeffekter finns det gott om klinisk forskning/bevisning, varför man också valt att ge dessa rekommendationer. Det är viktigt för oss som seriös aktör att följa just de vedertagna rekommendationer som finns, inte minst för produkterna är så nya.

    Utöver dessa specifika hälsoeffekter finns det dock även stora fördelar med ytterligare tillskott av omega-3, för att bättra på den så kallade omega-6/omega-3-kvoten. Som du kanske redan vet om du är hälsointresserad får man med dagens kost ofta i sig alldeles för mycket omega-6 i förhållande till omega-3, och därför är det önskvärt med ett större intag av omega-3. Här spelar det ingen roll vad det är för typ av omega-3, och det går lika bra med ALA som finns i landbaserade växter som linfröolja, chiafrön, valnötter etc. Vi har därför valt att använda just linfröolja som s.k. filler, för att öka den totala halten omega-3 i våra produkter (istället för att använda olivolja, rapsolja eller solrosolja som i konkurrerande produkter). Den extra halten omega-3 ALA från linfröoljan bidrar alltså till en hälsosam omega-6/omega-3-balans, medan det är EPA & DHA från algerna som står för de specifika hälsoeffekter man förknippar med omega-3 (i rekommenderade mängder som sagt). I fiskolja får du dessutom alltid en bestämd mängd EPA & DHA beroende på var fisken kommer ifrån. Fördelen med alger är att det är olika alger som gör EPA respektive DHA, och man kan därför skräddarsy olika produkter utifrån olika gruppers behov av omega-3. I dagsläget har vi valt att släppa tre produkter (Original, for Athletes, & for Mothers), men det kommer fler varianter så småningom. Vi vet också att det finns intresse för t.ex. en ren EPA-produkt som kanske kommer så småningom :)

    Detta om omega-3. När det gäller bolaget så finns det olika åsikter om man skall notera bolag i så tidigt skede eller inte. I vårt fall handlade det inte om kassabrist (vi hade redan gott om pengar och hela utbyggnaden finansierad), utan att vi hade en ägarstruktur med 140 aktieägare där det av naturliga skäl är nödvändigt att möjliggöra handel i aktien. När vi genomförde vår första ägarspridning för två år sedan bestämde vi att notera Simris Alg inom 12-24 månader, så det var del av vår plan och det löfte vi gett våra aktieägare. Och jag är en sucker för att leverera enligt plan ;) Tidpunkten var också mycket lämplig för oss då vi precis stod inför driftsättning av vår utbyggda anläggning (första modulen igång nu), och visste att försäljningen kommer att ta fart från i höst då vi har tillräckliga volymer att sälja. Vi är ju trots allt långt ifrån ett omoget utvecklingsbolag, utan går nu in i industriell marknadsfas. Jag är själv mycket nöjd med timingen i alla fall, för med genomförd notering kan vi nu fokusera helt på försäljningen.

    (forts)

    ReplyDelete
  10. (forts)

    Och så var det det där med Brasilien… :) alltså vi hade redan släppt e-butiken där på prov (enormt stor marknad), men eftersom vi fick så sjukt många likes på den facebookpost du nämner så har vi bestämt oss att titta lite närmare på den marknaden. Annars är det Sydkorea som är huvudfokus just nu. I Sydkorea är omega-3 en premiummarknad med ett snittpris på USD 45, så där finns en enorm potential. Och ja svenskproducerat är en stark konkurrensfördel, det har vi rätt omfattande marknadsundersökningar på.

    Slutligen det här med patent. Vår process är en rätt omfattande processinnovation, och går som sådan inte att patentera enligt svensk lagstiftning. Det finns sådan möjlighet i andra länder, men eftersom patentansökningar blir offentliga och bedömer vi att vårt skydd är mycket starkare om vi behåller processen och ingående parametrar som affärshemlighet. Den affärsmässiga relevansen av patent är dessutom ofta rätt överskattad, eftersom de går att kringgå på olika sätt - särskilt på råvarumarknader. Vi ser därför kombinationen affärshemlighet och snabb och kraftfull marknadsetablering som en mycket starkare framgångsfaktor än eventuella patent. Vi fokuserar på business.

    I övrigt håller jag helt med både dig och andra som kommenterat att man skall hålla sig till sin investeringsstrategi. Så jag får väl avsluta med att hälsa dig välkommen som aktieägare när vi kommit längre och kan erbjuda en tryggare avkastning mer i enlighet med din filosofi :) För precis som du tänker vi också långsiktigt, så fortsätt gärna följa oss och se hur vi utvecklas. Tack igen för input och bara hojta om det är fler frågor!

    ReplyDelete
  11. Tack för svar Fredrika. Uppskattar att en VD tar sig tid att kommentera på bloggen. Blir spännande att se hur er försäljning utvecklas närmaste åren!

    ReplyDelete
  12. Anonymous5:41 PM

    Miljonären hur ofta lägger du pengar på läsk ,godis och snabbmat, pizza McDonalds osv Försöker hålla emot men svårt när man blir frestad;)tips?

    ReplyDelete
  13. Dricker läsk (light) ca 1 gång i månaden. Delar då 1,5 liter flaska med min sambo.

    Godis också kanske 1 gång i månaden (oftast lösgodis kanske 300-400 gram). Min sambo bakar typ en kladdkaka eller liknande ytterligare 1 gång i måndagen.

    Mat typ pizza eller hamburgare ute väldigt sällen. Skulle gissa på 1 gång i kvartalet ungefär.

    Skulle gissa att total kostnad för dessa utlägg ligger på strax under 1000 kr per år.

    ReplyDelete
  14. Varför inte titta på tex amerikanska bolag?
    De som räknas som uppstickare och småbolag där, motsvarar storbolag här..
    Jag har själv den absoluta majoriteten av mitt kapital i svenska aktier, men kryddar med amerikanska där jag ser potential.
    Senast sålde jag av TSLA med bra vinst.
    Nu har jag gått in med en hel del i SCTY, mer risk men också större potential.

    ReplyDelete
  15. Har ju redan HCP och JNJ. Inte främmande för ytterligare något amerikanskt bolag.

    ReplyDelete
  16. Har ju redan HCP och JNJ. Inte främmande för ytterligare något amerikanskt bolag.

    ReplyDelete
  17. "Dricker läsk (light) ca 1 gång i månaden. Delar då 1,5 liter flaska med min sambo. "

    Önskar verkligen att jag och min sambo kunde hålla samma nivå (inte främst ur hälsosynpunkt). Vi har så mycket onödiga utgifter så som exempelvis bil och onödigt inhandlade förnödigheter från diverse matbutiker. Man blir så otroligt lurad... "Åhh kolla, 3 stycken Pepsi max för 25 kr! Det köper vi!"

    Senast var det bilreparation som kostade. Blev inte så mycket då jag gjorde allt själv men 4 liter olja, oljefilter samt lite små extra reservdelar går ändå på en slant i slutändan.

    ReplyDelete
  18. Anonymous8:35 AM

    @Gullfot
    ALA är absolut inte lika bra som EPA och/eller DHA och den bidrar inte till en hälsosam omega-6/omega-3-balans. Omvandlingseffektiviteten från ALA till DHA är mycket begränsad i friska individer. Rent DHA och EPA är alltid bättre än ALA. Bra att ni använder solroslecitin istället för sojalecitin.

    ReplyDelete
  19. Instämmer med Anonymous, människor kan bara använda EPA och DHA, och kan bara omvandla en väldigt liten del ALA till EPA/DHA. Djur som fiskar däremot har bra omvandling av ALA till EPA/DHA, och det är därför som animaliska källor är överlägsna som Omega3-källor för människor.

    ReplyDelete