Pages

Tuesday, August 04, 2015

Tiggare

Situationen med tiggare på våra gator är ju högaktuell inte minst med tanke på SDs reklamkampanj i tunnelbanan. Har inga enkla lösningar på problemet men något jag har koll på är hur man lever och handlar billigt. Och där har tiggarna som sitter utanför min matbutik en hel del att lära.

De verkar äta extremt ensidigt men inte så billigt. Nästan varje gång jag handlar är det tiggare inne i butiken och handlar för mynt och pantkvitton. 9 gånger av 10 lägger de upp följande på bandet: en baguette, en grillad kyckling, 4 folköl och ett paket cigaretter. Den 10e gången är ölen utbytt mot energidryck. Hälften av gångerna räcker inte pengarna och efter några misslyckade försök att få kassapersonalen och sen kunderna efter i kön att bjuda så lämnar de tillbaka baguetten.

34 comments:

  1. Den enkla lösningen är att förbjuda tiggeriet och deportera tiggarna.

    ReplyDelete
  2. Anonymous6:39 AM

    Precis, enkel lösning, förbjud tiggeriet.
    Frågar du dom inte vilken sparkvot dom har, och ger lite gratis tipps. Sluta röka hade ju gjort otrolig skillnad på ett år :)

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:04 AM

    Följ upp med vad du skulle köpt istället, det blir intressant.

    ReplyDelete
  4. Anonymous9:16 AM

    Det behövs inget förbud mot tiggeri. Om pensionärer slutade att ge dom pengar så skulle dom försvinna. Jag bodde i Storbritannien ett tag. Tiggeri är där olagligt sedan länge och det är ingenting "rasistiskt" med det. Mina vänner där tycker att Sverige är ett konstigt land i allmänhet :O) /mvh den anonyme läsaren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous9:47 AM

      Hur definierar de tiggeri? Röda korset-värvare, skolbarn som samlar till utflyktskassan etc? ...till häktet?

      Delete
  5. Anonymous9:34 AM

    Kunde inte lite tiggeri utanför ICA vara ett bra extraknäck för dig?

    ReplyDelete
  6. Anonymous10:55 AM

    Eftersom "alla" vet vad det är för en utsatt grupp du talar om - och du överhuvudtaget talar om detta - är du rasist!
    Du kan endast vara god om du är med och delar "värdegrunden" som stenkastarvänstern och dess anhängare -inklusive de flesta svenska medier- har definierat, och som du kontinuerligt måste följa eftersom de ständigt förändrar denna "värdegrund".

    Du har med ditt inlägg avvikit från tesen om alla människors lika värde och därför är du rasist och ska brännmärkas. Räkna med att få "hembesök" av rättrogna så att de kan "tala" dig tillrätta, och om du inte faller in i vänsterns led kan du räkna med mångåriga försök till social stigmatisering av dig som person vilket även inbegriper att din arbetsgivare kommer att "upplysas" om vilka avvikande åsikter du har och att företaget kan komma att "hållas under uppsikt" om de inte är följsamma mot "värdegrunden".

    Sverige, landet där ingen åsiktskorridor existerar, jag repeterar: det EXISTERAR INGEN åsiktskorridor. De som tror det har felaktig värdegrund och är därför rasister.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous11:09 AM

      Snacka om slippery slope fallacy och ett helt gäng ytterligare logiska vanföreställningar som inte tillför någonting av värde. Om det saknas åsiktskorridor någonstans så är det i din menlösa kommentar som målar upp en världsbild som svar på en fråga som inte en ställts, och ställer den som ovedersägligt faktum som inte kan opponeras.

      Delete
  7. Anonymous11:26 AM

    Genom mitt jobb har jag haft en dialog med flera av dem. De berättar att de tjänar ca 1500kr/mån på ett kneg i Bulgarien. Ett Jobb utan utbildning såklart. I Sverige får de in ca 200kr/dag, dvs runt 6000kr per månad. Det är alltså en fyrdubbling av lönen! Skulle miljonären få en fyrdubbling av sin lön så skulle han spränga 10 miljoners gränsen bra mkt tidigare :)

    Det är systemet som felar och vi får skylla oss själva att vi har tiggare.

    ReplyDelete
  8. Anonymous11:40 AM

    Jag har aldrig själv sett någon tiggare som handlat men skulle jag se att de handlade cigaretter och öl skulle förståelsen för tiggaren totalt falla ner till noll.
    Det är likadant med svenskar som tycker att de har dåligt med pengar och ändå slänger pengar på cigaretter, sådana personer har jag noll sympati för och de får helt o hållet skylla sig själva.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous11:44 AM

      Det är ju ingen nyhet att fattiga människor generellt tenderar att ta dåliga ekonomiska beslut. Då är det mer anmärkningsvärt att den välbärgade medelklassen gör det. De har fler möjligheter och bör vara mer utbildade.

      Delete
  9. Jag brukar också ibland studera vad den framför mig i kön lägger upp på bandet. Ofta inte det som "borde" ligga där. De gäller oberoende om personen förefalla fattig eller rik.

    Det har ju att göra med att vi inte är rationella, eftersom vi är människor. Det gäller om du är född i Sverige och diar ränteavdrag (rationellt men förkastligt?) men ändå reser på semester till Thailand i stället för att betala av på bostadslånet (irrationellt). Det gäller om du är fattig rom från Rumänien som tar dig till Sverige för att tigga (rationellt men förkastligt?) men ändå inte lyckas optimera dina matkostnader (irrationellt). Alla är vi människor (vilket ofta tycks glömmas bort).

    Faktum är dock att fattigdom i sig får människor att agera mindre rationellt än de annars skulle göra. Om man inte bara vill gnälla utan förstå detta rätt intressanta samband finns det en del forskat och skrivet om detta. Nedan en artikel från The Economist som är väl värd att läsa (men fortsätt för all del och gnäll i stället, om du vill fortsätta agera irrationellt):

    Poor behaviour: Behavioural economics meets development policy

    ReplyDelete
  10. Det är väl rätt vanligt att de som har minst också fattar de mest korkade besluten rent ekonomiskt. Vilka tror ni pumpar in 150 miljoner (plus skatt) i Svenska Spel för att ge enorma lotterivinster? Inte är det Stenbeck.

    Vad som sedan kommer först, det är nog inte helt lätt att säga, men både brist på pengar och oklokt användande av pengar föder varandra. SMS-lån, lotteri, tobaksbruk, alkohol, avbetalningsköp, jag är nästan hundra procent säker att människor med lite inkomster och nästan inga reserver dominerar alla de pengafällorna.

    Nyligen läste jag en person som skrev att hon inte hade råd att bli vegan. Det är lite samma brist på verklighetsförankring där. Vad kostar ett kilo ris, potatis eller böner? För de pengarna får man inte mycket kött. Människor i de fattigaste delarna av världen äter inte kyckling, grillad eller rå, till vardags.

    Men tillbaka till Sverige, jag vet inte vad man ska göra åt det. Jag är i grunden liberal vilket innebär att jag tycker det är upp till folk att fatta sina egna beslut även om de är urbota korkade.

    ReplyDelete
  11. @Daniel: Kloka ord. Ett svar på vad man ska göra åt "korkat" beteende, med bibehållen liberal grundinställning, stavas nudge:

    Nudge theory

    Britterna med Cameron i spetsen har satsat en hel del på detta. Imponerande tycker jag:

    Economic regulation: Nudge nudge, think think

    ReplyDelete
  12. Anonymous1:15 PM

    Kanske bra men Cameron är ändå långt ifrån imponerande....

    mvh/
    en engelsman

    ReplyDelete
  13. Anonymous6:17 PM

    Håller med miljonären helt i hans syn på rullbandet, han kunde lagt till ostbågar och 1,5 liters läskflaskor oxå. Har ett detta med egna ögon ca 1 gång i veckan i flera år, nu är det väl nån som ropar RASIST men så ser det ut idag. Är ganska säker på att maten fås på annat sätt, tex vid olika kyrkliga matbespisningar(s.k härbärgen) m.m. Här i Jönköping verkar det funka så.

    ReplyDelete
  14. Anonymous6:56 PM

    @Gustav

    Vilket problem har du löst då? Att de sitter i vägen?

    ReplyDelete
  15. Anonymous8:55 PM

    Bra inlägg som vanligt. Förbjud tiggeriet nu / Jenny

    ReplyDelete
  16. Anonymous9:54 PM

    Inte konstigt att de köper grillad kyckling. Det är väl den mest prisvärda färdiglagade maten som går att få tag på.

    Du får tänka på att dessa människor inte har ens har en microvågsugn att laga sin lunch i. Det blir genast bra mycket dyrare att leva så fort man saknar kök, vilket alla som åkt på semester kan intyga.

    Ett stormkök är väl heller inte så praktiskt att köra igång mitt i stan. Möjligen kunde de leva på mackor, men hur kul är det?

    ReplyDelete
  17. Anonymous10:17 PM

    Tror (tyvärr) vi bara sett början på detta. Såklart en besvärlig situation, både för tiggarna själva och i förlängningen för oss alla i samhället. Säkert synd om en del av tiggarna men lösningen torde inte vara att ge dem mer pengar i plastmuggar.
    Noterar att tiggarna börjat ändra strategi. Först gissar jag att de fick en del allmosor. Sedan kom snacket om organiserad kriminalitet. Då slutade många av oss att ge pengar. Nu går de bl.a. Runt med listor (exvis insamling till skola för blinda barn på bra adress i Stockholm). Jag skrev gärna på listan men den minsta möjliga gåvan om 100kr ville jag inte ge. Svarade att även privatskolor får del av skolpengen så det ska väl inte vara nödvändigt. Då blev kvinnan med listan skogstokig. Några manliga tiggare hugger tag i matkassen/resväskan och anser sig vara berättigade till lön för mödan då de arbetat för dig. Snart sitter de väl på villuppfarten och ska ha betalt för att gå över till grannen?

    Kycklingen är ett kapital för sig. Såklart de ska ha varm mat. Grillad kyckling är dessutom gott! Synd bara att de slänger benen på marken, hunden har satt i sig två benbitar so far..



    ReplyDelete
  18. Anonymous11:56 PM

    Haha nu när du säger det så har jag med reflekterat samma sak över deras ensidiga inköpslista, alltså tiggarna i göteborg har inget avickande beteende ifrån sthlm;) sverige måste skärpa gränsen folk som inte har råd o försörja sig här får inte göra uppehälle sa,ma sak som folk utanför eu kommer de måste deklarera hur mkt pengar de har för visstelsen etc. Sverige kan genom eu sätta krav på att eu länder tar hand om sina fattigdoms problem samt tillhanda hålla bistånd o lån mm.. Sd är endast en fråge parti de är inte kapabla att regeralandet

    ReplyDelete
  19. Anonymous11:30 AM

    Några planer att öka i Ryssland fonderna? Ser att dom gått ner en hel del på sistone. Mvh

    ReplyDelete
  20. Inga planer på att öka på dagens nivå. Carnegie Rysslandsfond ligger runt 45 kr idag. Tanken är att fylla på under 40 och sälja av över 50. Har snittkurs 39 och hann sälja av 10+5% över 50 kr innan sommaren.

    ReplyDelete
  21. Anonymous9:50 AM

    Har du hunnit köpa fler aktier än Telia i portfolion?
    Mvh

    ReplyDelete
  22. Jag håller helt med Miljonaren, men så fort någon skriver ett inlägg som inte handlar om att rädda världen så kommer PK-gänget.

    Det är klart det är synd om utsatta människor men om vi vänder på det:

    Skulle inte deras tiggeri dra in mer om de smusslade lite mer med folkölen och sin iphone?

    ReplyDelete
  23. Inga fler Telia eller andra aktier. Har alltså 1000 st Telia i dagsläget.

    ReplyDelete
  24. Anonymous1:29 PM

    Hej Miljonären,

    "Har inga enkla lösningar på problemet men något jag har koll på är hur man lever och handlar billigt."

    Vad har du för råd och tips när det gäller mat?
    Äter du varierat eller typ blodpudding till middag 5/7 dagar?

    Hade kanske varit kul och inspirerande om ett inlägg om detta? Känns som att just mat är en fråga där utgifterna hos varje sparare varierar kraftigt?

    ReplyDelete
  25. Anonymous11:44 AM

    Till de som säger att tiggeri ska förbjudas så undrar jag: hur löser det något som helst problem? Det enda det leder till att de som tvingas tigga blir kriminella och får sitt öde bestämt istället för en möjlighet att överleva och kunna göra något med sitt liv. Att stämpla medmänniskor som har det svårt är lätt när man inte behöver ha något att göra med det och kan själv leva gott.

    Problematiken ligger tyvärr på politisk nivå där EU borde gå in mer i länder så som Rumänien och ställa hårdare krav. Men även i Sverige borde vi vara duktigare och använda den resurs som sitter på våra gator, finns många jobb att tillgå bara det fanns tydligare och bättre vägar för folk att kunna komma in i ett land. Problemet här är att många kommer till Sverige i tron att de kan göra en snabb-hacka och sedan åka hem och leva på det en stund och sedan repetera. Jag tror på individens frihet och det inte ska finnas gränser då ingen människa är illegal, dock måste alla ta lika ansvar mellan länder och alla måste agera och hanteras på lika villkor.

    Men att förbjuda folk att ta emot allmosor skulle ge en förödande effekt som i slutändan skulle belasta staten hårt för att upprätthålla "ordning", helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart eller medmänskligt försvarbart.

    ReplyDelete
  26. Anonymous11:36 PM

    Förutom tiggeri;) och Ryssland fonder, hur ser du på Indien fonder?

    ReplyDelete
  27. Svår fråga angående tiggeri men efter att ha sett nedan tre inslag från rumänsk tv är jag för ett förbud.
    Beggars in sweden :
    1. https://www.youtube.com/watch?v=6vsLK9Hcu6w
    2. https://www.youtube.com/watch?v=NvoN7FwXwwM
    3. https://www.youtube.com/watch?v=WrJuLr6QNzg

    Finns det ett förbud kommer det i alla fall vara svårare för människosmugglarna att lura med sina intet ont anande landsmän och sätta dem i slaveri för att tigga på våra gator.

    ReplyDelete
  28. Har ingen åsikt om indiska börsen

    ReplyDelete
  29. Anonymous10:32 AM

    In my younger and more vulnerable years my father gave me some advice that I've been turning over in my mind ever since. "Whenever you feel like criticizing any one," he told me, "just remember that all the people in this world haven't had the advantages that you've had."

    ReplyDelete