Pages

Tuesday, May 12, 2015

Barnlöshet...

Ni som har följt mig ett tag vet att jag planerar att inte skaffa några barn. Det är inget jag pratar så mycket om utanför bloggen och jag är ju fortfarande i den åldern att det inte direkt sticker ut att vara barnlös i Stockholm. Men jag förbereder mig på en lavinartad ökning av frågorna de närmaste 5-7 åren.

Rätt meningslös krönika i ämnet i dagens Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/linathomsgard/article20777615.ab befäster ju farhågorna att detta kommer bli ett mer frekvent samtalsämne de närmaste åren. Kanske är det värre för tjejer?

29 comments:

  1. Anonymous8:37 AM

    Önskar du avsaknad av barn av andra anledningar än ekonomiskt?

    ReplyDelete
  2. Storugglan8:59 AM

    Jag tycker att det är underligt att följande fråga inte ställs oftare:

    VARFÖR vill/valde DU ha barn, EGENLIGEN?

    Så fram med alla genomtänkta, originella och välmotiverade skäl!

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:14 AM

    Har följt din blogg sedan starten och älskar den. Jag har inga problem med att du och andra inte skaffar barn. Däremot tycker jag det är synd att du missar en otroligt skön del av livet. Jag var som du (och många andra med dig), och tyckte att livet var fullt tillräckligt utan barn, ja rentav skönt, och bekvämt. Men min fru ställde mig inför ultimatumet att skaffa barn eller mista henne. Jag valde att skaffa barn och har nu två stycken. Jag har m.a.o. varit som du men "tvingats" till förändring. Och jag vill bara säga dig att: missa inte att skaffa barn. Jag lovar att det är sååå mycket bättre än du kan föreställa dig. Jag är övertygad om att jag hade kunnat leva ett bra liv utan barn och det kan du säkert också. MEN det blir mycket roligare att leva med barn helt enkelt. Och du: du kan starta en ekonomisk dynasti genom att skaffa barn och förse dem med stora ekonomiska medel (utan att för den skulle skämma bort dem). För övrigt är anledningen till att jag har tid att skriva det här långa inlägget att jag vabbar med min dotter;).
    Per

    ReplyDelete
  4. Du är såpass ung fortfarande, om en just sisådär 5-7 år gissar jag att läget är annorlunda. Har man dessutom en tjej så kan läget lätt bli väldigt annorlunda.

    ReplyDelete
  5. Anonymous11:20 AM

    Vad tjatig sådana som du är Per - som tror att du vet vad är bäst för andra

    ReplyDelete
  6. Anonymous11:54 AM

    Håller med Anonymous. Man är så olika och har så olika behov att man inte faktiskt kan säga mer än så. Men det finns studier som visar att barnlösa är generellt lyckligare än de med barn men man ska ta det med nypa salt. Som sagt har man ju olika behov, helt enkelt.

    ReplyDelete
  7. Tjatigt, men det går ju att ångra detta val, som man kan man ju bli pappa väldigt sent.

    Skaffa barn, det är enormt givande, utvecklande och roligt. Den kärlek man får är något man inte ens kan föreställa sig. Går inte att jämföra med kärleken till en partner.

    Dessutom är de enda som bryr sig när du är 80-90 år gammal är dina barn eller barnbarn. Dina vänner har försvunnit av en eller annan anledning och ingen annan bryr sig. Det blir ett ensamt slut på livet. Dina pengar hjälper dig inte då.

    ReplyDelete
  8. Stringfellow

    Kunde inte ha sagt det bättre själv! :)
    Men som sagt alla tar och gör sina egna val i livet! Men man måste ju få se det från båda hållen "Anonymous". Men jag klandrar ingen för hur man väljer att göra dock! :)

    ReplyDelete
  9. Anonymous1:18 PM

    Synd i och för sig för barn(barn)en om du kräver att de måste ringa/hälsa på/visa interesse/bo nära dig när du är gammalt

    ReplyDelete
  10. Anonymous3:52 PM

    Anonymous längst ned: Ditt urfåniga ägghuvud. Inte någon har väl hävdat att det skall krävas av ens barn att hälsa på. Finns det en gnutta vett eller kärlek i huvudet på en människa så hälsar man på sina gamla föräldrar.

    Med det sagt tar jag inte ställning i huruvida man bör eller inte bör skaffa barn. Förlåt för offtopic men var tvungen att kommentera ollonhuvudet ovanför.

    ReplyDelete
  11. Storugglan4:18 PM

    @Anonymous 3:52 PM: Ägg- och ollonhuvudet (intressant kombo förresten) har kanske mer rätt än du anar. Bevekelsegrunderna för att skaffa barn är nog inte sällan rätt ogenomtänkta. Din första kommentar antydde just det.

    ReplyDelete
  12. Skulle aldrig försöka övertala någon att skaffa barn! Det jag brukar säga är att tänka efter och verkligen göra ett aktivt val, så att man inte plötsligt har fastnat i ett icke-val man ångrar.

    För mig har det alltid varit givet att jag skulle skaffa barn och när jag valde fru var det avgörande att hon var med på tåget, om vi så skulle adoptera.

    Kostnaden är dock astronomisk!

    ReplyDelete
  13. Anonymous6:40 PM

    Anon 3:52 Hur ska man då tolka "Dessutom är de enda som bryr sig när du är 80-90 år gammal är dina barn eller barnbarn" (skrivit av anonymous 11:59)? /ollonhuvud

    ReplyDelete
  14. En klassisk fråga som går att vrida och vända på. De som vi haft på nära håll som inte skaffat barn har gjort det av skäl som jag har haft väldigt svårt att förstå och relatera till.

    Barn är ju faktiskt små ganska kort tid och stora ganska länge så det du väljer bort är en livskamrat och ett äventyr.

    Jag tror mycket av tveksamheten till barn bottnar i en rädsla för förändring, bara det skäl nog att gå till handling tycker jag.

    ReplyDelete
  15. Tack för alla kommentarer. Jag sparar ju inte för att bli rik och bygga upp en dynasti med en stiftelse som äger röststarka A-aktierna i investmentbolaget Miljonären AB som ska gå i arv. Utan jag sparar för friheten att göra vad jag vill varje dag de sista 60 åren av mitt liv. Att då skaffa barn vore ju direkt kontraproduktivt då det inte bara kostar mycket pengar utan totalt minimerar friheten i minst 20 år.

    ReplyDelete
  16. Anonymous9:49 PM

    Barn kan minimera friheten, men du har så mycket mer att leva för. Många av mina vänner var "rädda" att barn skulle sabba deras liv och att dem skulle bli tråkiga och inte resa mm. Kan säga att ingen av dem har haft mer fel :)

    Sen får jag även tillägga till miljonär:
    Vad jag har läst av dig blogg så gör du inte så mycket ändå med din frihet. Allt det du gör nu som att plocka burkar och skita i tvättstugan kan du göra mer barn också. När du sen tjänat ihop dina miljoner, då är barnen stora och du kan sluta jobba och skita i tvättstugan i fred :) (läs med en nypa humor)

    ReplyDelete
  17. Nja tanken är att ha 10 miljoner om 5-7 år. Det skulle visserligen ta längre tid med barn, säg 10 år, men vågar inte ens hoppas att de är redo att flytta hemifrån så tidigt.

    ReplyDelete
  18. Äh, det är väl fullständigt självklart att den som inte känner längtan efter barn inte ska "skaffa" några. Jag tror inte för ett ögonblick att alla med barn är lyckliga föräldrar, i så fall, varför finns det så många olyckliga barn?

    ReplyDelete
  19. Lyckligt barnfri8:41 AM

    Sluta hetsa folk att skaffa barn och respektera de som gör valet att inte skaffa dem! Vet ni att det finns föräldrar som ångrar att de skaffade barn? Ett tabu som det tigs om. De önskar väl sällan livet ur barnet, snarare att de inte låtit sig övertalas av folk som er och levt sitt liv på sitt eget sätt istället, utan barn.

    ReplyDelete
  20. Om man vill få en inblick i hur det verkligen är att ha barn rekommenderas detta lilla klipp :) https://www.youtube.com/watch?v=uFQfylQ2Jgg

    ReplyDelete
  21. Anonymous12:40 PM

    Ingen tvingar folk att ha barn. Tänk efter noga ifall du vill.
    Det många undrar är om miljonären vill ha barn, men låter bli att skaffa pga kostnaden.
    Det är skillnaden mellan att ej kunna, ej vilja och att tveka.

    ReplyDelete
  22. Att frivilligt välja bort att skaffa barn ur ett ekonomiskt perspektiv tycker jag är rätt oklokt.
    Själv har vi valt att inte skaffa barn av den enkla anledningen att vi helt enkelt inte haft någon lust. Dessutom är det rätt socialt accepterat now days och förändrarna slutar att tjata med tiden.

    Har vi någon gång ångrat oss? Nej, och det skriver även Fru chansar mest under på..
    Hade vår privatekonomi sett annorlunda ut med ett par barn i familjen? Sannolikt men det är av underordnad betydelse...

    Jag avslutade precis ett samtal med en kollega som var på väg med mellansonen till målvaktsträningen. Själv har jag precis korkat upp en Gigondas som jag njuter när regnet faller utanför....

    //Cm

    ReplyDelete
  23. Anonymous7:35 PM

    Skaffade barn i 35 år ålderrn. Tänkte att frågorna från omgivningen skulle sluta. Nej då kommer frågorna om när man ska skaffa nr 2.

    ReplyDelete
  24. Anonymous11:07 PM

    Om miljonären inte vill skaffa barn så ska han inte göra det, antagligen hade han inte blivit någon bra förälder om han inte kommer vilja vara engagerad mm. Har själv tre barn och trivs underbart med dom.

    ReplyDelete
  25. Anonymous9:33 AM

    Det finns alldeles för många barn i världen som har föräldrar som skaffade inte barn av rätta anledningar.

    Fattar inte folk som försöker trycka ner i halsen på andra att skaffa barn.

    Jag visste redan som 3-årig att jag skulle aldrig skaffa barn. Jag valde friheten i stället och har inte ångrat under mina fria 47 år.

    Vi lever i fri land och i fri tid och har fri val att skaffa barn eller inte göra det.

    Jag tycker att man ska lyssna inåt när det gäller att skaffa barn. Vill man så skaffar man, men vill man inte själv inte då bör man inte skaffa barn bara för att 'så brukar det gå' eller någon annan vill att man ska skaffa barn.
    Det finns alldeles för många exempel på föräldrar som inte bryr om sina barn.

    Jag respekterade min intuition och är mera än nöjd med det.

    ReplyDelete
  26. Anonymous8:15 PM

    Som jag skrev hos Onkel Tom:
    Problemet är att det är väldigt få man kan diskutera ämnet med på ett objektivt sätt. Absoluta majoriteten som har barn går inte föra denna diskussion med eftersom de givetvis inte kan tänka sig ett liv utan sina barn. Det vore som att önska livet ur någon väldigt nära. Om jag tittar runt så går barnafödande bland 30 åringar hand i hand med hur tråkiga och bekväma de blivit med livet. Högre tråkighetsfaktor innebär större chans att de skaffar barn. Folk med noll intressen utanför TV rutan och läsa Aftonbladet/Expressen tenderar till att skaffa barn som en form av nystart på livet. Folk som fortfarande är nyfikna på livet efter 30 vill inte bli störda i processen med barn. Väldigt få av de som är smarta bland de jag känner skaffar barn. Tycker det är intressant...

    ReplyDelete
  27. Sista Anonymous:

    Vilket monumentalt skitsnack. Att tråkiga människor skaffar barn..

    Detta är verkligen peaken i vår dekadenta livsstil, man väljer bort barn för att dom "stör" det feta innerstadslivet.

    Som sagt, det du inte fattar är att man VILL göra saker med sina barn. Jag gnäller också ibland, som alla föräldrar, men känner ingen som ångrat att man skaffar barn.

    Man inser nu att ett liv utan barn hade varit väldigt, väldigt tomt. Och tomt är vad livet kommer bli när du tröttnat på utelivet.

    ReplyDelete
  28. Anonymous8:27 PM

    Håller med den sista.
    Vad är det för "frihet" man pratar om som barn förstör? Vad är det man måste göra i livet som alla med barn inte gör/har gjort?

    Få barn eller få inte barn. Ett eget val man bestämmer själv. Men att säga att det ena eller andra förstör ens liv är bullshit. Är du driven och har ett mål, så når du dit.

    ReplyDelete
  29. Anonymous1:07 PM

    Tack Billiga Aktier ovan för länken till McIntyre. Min favoritkomiker, som jag inte har följt på några år dock, så detta var en uppskattad påminnelse! Och säkert med många korn av sanning i. Ska visa den för min flickvän ikväll, då vi står inför beslutet just att försöka skaffa en unge. :)

    Många roliga kommentarer här för övrigt!

    ReplyDelete