Pages

Saturday, January 24, 2015

Inlägget om månadssparande

För två inlägg skrev jag ju ett inlägg som beskrev fördelarna i månadssparande. Tänkte mig det som ett ganska grundläggande inlägg som de flesta redan kände till och som inte skulle väcka någon större uppståndelse. Men fick mothugg i några kommentarer som hävdade att det mest berodde på i vilken ordning uppgången och nedgången skedde. Man hävdar att månadssparandet lika gärna kunde få en negativ effekt om det går upp först och sen ner på slutet.

Det jag försökte beskriva var fördelen med att köpa för ett visst belopp varje månad. Jämfört med att köpa ett visst antal andelar eller aktier varje månad.

Månadssparnade med fast belopp 10.000 kr per månaden
Köp kurs 1000 kr = 10 andelar
Köp kurs 500 kr = 20 andelar
Snittköpkurs = 666 kr, jämfört med genomsnittliga värdet under perioden som varit 750 kr.

Det hoppas jag alla håller med om är en fördel och sker oavsett i vilken ordning som saker och ting händer? Fördelen är också större på något som svänger väldigt kraftigt upp och ner och ibland står i 500 och ibland i 1000, jämfört med något som varierar mellan 740 och 760 även om snittet är 750 i båda fallen.

Sen är det ju självklart så att sista tidens svängningar är det som påverkar slutvärdet mest eftersom man då har störst belopp investerat. Så det ligger ju lite i att det är sämre om det går upp i början och ner på slutet än tvärt om. Men det har inget med effekten av månadssparande för ett visst belopp varje månad att göra, utan blir ännu värre om man köper ett visst antal andelar varje månad istället.

Har även det glädjande meddelandet att jag sen igår ligger plus på min investering i Ryssland för första gången på ganska länge. Ca 2% upp totalt i skrivande stund. Ingen vidare avkastning på 10 månader, men med tanke på totalt ras i oljepriset och krig i Ukraina som blev mycket mer utdraget än jag trodde så tycker jag det känns lovande framåt att inte ligga minus. Förhoppningsvis blir kommande år bättre än det förra. Ni som haft pengarna investerade på annat ställe senaste året och fått bättre uppgång än 2% är givetvis välkomna att kliva på Ryssland nu och hänga med på resan uppåt. På egen risk!

22 comments:

  1. Anonymous10:24 AM

    Instämmer helt. Lycka till med Ryssland.
    /H

    ReplyDelete
  2. Calle1:35 PM

    Hej!

    Ska du fortsätta att pumpa in pengar i Rysslandsfonder? Att du gjorde bedömningen för ca ett år sedan att det var en rimlig investering är en sak, men läget i Ryssland nu ser inte direkt rosenskimrande ut. Oljepriset har halverats, inflationen har stigit till 10 %, sanktioner från EU+USA, statsbudgeten verkar kapas med 10 % över hela brädet undantaget försvaret, kanske en president som börjar känna sig trängd och snart hittar på något obehagligt... Jag förstår att du inte tänker sälja det du gått in med redan, men att fortsätta satsa känns...oklokt. :)

    ReplyDelete
  3. Anonymous6:24 PM

    Håller med föregående inlägg.

    "Oljepriset har halverats, inflationen har stigit till 10 %, sanktioner från EU+USA, statsbudgeten verkar kapas med 10 % över hela brädet undantaget försvaret..."

    Dessa saker gör att jag undviker investera i Ryssland.

    /Patrik

    ReplyDelete
  4. Anonymous8:53 PM

    Ligger du 2% plus om man inkluderar alla dina instättningar av pengar i rysslandsfonderna eller ligger du 2% plus utan att räkna med insättningar av nya pengar?

    ReplyDelete
  5. 2% upp totalt. Alltså med alla pengar inräknade, nya som gamla :)

    ReplyDelete
  6. Anonymous11:38 AM

    Calle,

    Men alla faktorer du tar upp är ju idag kända, rimligen borde priset på Rysslandsbörsen nu reflektera detta. Så tror vi att det ska bli värre, eller tror vi att man redan tagit höjd för värre?

    ReplyDelete
  7. Anonymous3:09 PM

    Det kan alltid bli värre... mycket riktigt, det blev värre.

    ReplyDelete
  8. Anonymous5:57 PM

    Helt rätt att köra i Ryssland! Visst, sannolikheten att det går ned en bit till är överhängande. Samtidigt är det historiskt billigt och tror man inte att Ryssland går under som land är ett månadssparande i rysslandsfonder smart!

    Att vänta med Ryssland till dess att siffror, indikationer och omvärlden tycker att det är en bra idé, då har tåg gått för längesedan!

    ReplyDelete
  9. Anonymous6:34 PM

    Månadssparande har 2 viktiga variablar, volatilitet (dvs hur mycket det svänger) och trenden.
    I en marknad där trenden är uppåt utan stor volalitet är det INTE bra med månadssparande. Man har gjort massa av forskning på det där...

    ReplyDelete
  10. Anonymous10:03 AM

    Förklara för mig hur månadssparande i upptrend inte kan vara bra?

    ReplyDelete
  11. Ryssland kommer nog igen på lång sikt. Funderar själv på att köpa lite Ryssland stegvis med en 10 års plus horisont för att sedan fylla på om det går bra. Går det dåligt får man hitta något annat.

    Man ska ju vara modig när andra är rädda säger ju våran allas Buffet.

    Vilka Rysslandsfonder rekommenderar du?

    ReplyDelete
  12. Anonymous5:48 PM

    "Det kan alltid bli värre... mycket riktigt, det blev värre."

    Det blev? Du vet inte vad det blev förrän om två år, som är vad investeringen gäller.

    ReplyDelete
  13. Anonymous7:33 PM

    "Förklara för mig hur månadssparande i upptrend inte kan vara bra?"

    Varför ska du köpa något dyrare i morgon om du kan köpa det billigare idag?

    (Förutsätter att du har kapitalet och att köpet bara är en fråga om tid)
    (Förutsätter också att du inte avser att köpa en post på mer än 1/4 av en dagsomsättning)
    Ska se om jag kan hitta referensen...

    ReplyDelete
  14. Anonymous7:35 PM

    Håller mig borta från Ryssland för tillfället. Carnegie Asia och Indien ska hållas ett tag till. Bättre risk/reward enligt mig - den enkla amatören.

    ReplyDelete
  15. Anonymous7:36 PM

    Länken: http://www.rikatillsammans.se/2014/07/09/lasarfraga-ga-all-in-med-sina-pengar-eller-sprida-ut-dem-over-tid-forts/

    ReplyDelete
  16. Anonymous2:03 AM

    Men hur vet man att trenden fortsätter uppåt? Det är klart det inte finns någon mening att föredra månadssparande om man är bombsäker på att kurserna kommer att stiga. Är man bombsäker kan man sälja allt man äger och har och satsa på börsen.
    Men om man inte är bombsäker utan osäker så vill man kanske sprida risken och inte stoppa in allt direkt.

    Det är lätt att vara efterklok.

    ReplyDelete
  17. Anonymous11:04 AM

    Mama, det var jag som skrev den raljanta kommentaren. Tidsperspektivet nämndes inte i din ursprungliga kommentar. Jag invände mest mot att allt negativt är inprisat i Ryssland. Det anser inte jag. Det finns mycket som kan hända, såsom revolution, inbördeskrig, eskalerande mellanstatliga konflikter.. Dock håller jag med om att det mesta Calle tog upp är inprisat. Men jag håller på första regeln inom investering "don't loose money". Har under 1000 kr direkt i Ryssland och det är max vad jag lägger på spel och dobbel för minst 10 år.

    ReplyDelete
  18. Anonymous8:02 AM

    Kanske dags att bita i det sura, realisera förlusten och antingen stå utanför eller köpa de bolag med bra direktavkastning du tidigare skrivit om. Det finns inga triggers i Ryssland och dessutom är nya sanktioner att vänta.

    ReplyDelete
  19. Calle9:03 AM

    Enligt artikel på di.se (28/1), där det hänvisas till en rysk tankesmedja, kan nästan 20 % av de ryska bankerna komma att kollapsa under 2015. Som jag ser det, så finns det ett spel som liknar risktagandet i att investera i en sådan marknad. Det spelet heter passande nog rysk roulette. :-S

    ReplyDelete
  20. Anonymous10:46 AM

    Anon,

    Det var inte min tidshorisont jag syftade på, det är Miljonär Innan 30s investering jag pratar om. Han har tydligt sagt att hans Rysslandsinvestering är på två års sikt. Så hur det går upp och ner de första månaderna är inte intressant. Snarare är ju sitsen bra för hans investering eftersom han fortfarande köper.

    ReplyDelete
  21. Anonymous4:44 PM

    Vi sysslar m ordklyverier nu, men du skrev att det var inprisat och efter den kommentaren rasade det utför, utan något väsentligt nytt. Jag vet inte vad som är inprisat och inte, men jag vet att det kan bli mycket värre. Fråga investerare i Ryssland år 1922 hur mycket värre. Om det är en god investering på två års sikt vet varken du eller jag. Som du sade, vi får se.

    ReplyDelete
  22. Anonymous9:29 AM

    Månadssparar själv mindre belopp genom andelsköp i 90 % aktier och 10 % aktiefonder genom aktieinvest. Har varit en bra affär.

    Tycker dock börsen är högt värderad i nuläget och funderar på att sprida risken. Dock osäker på alternativa placeringar eftersom det i princip endast är aktieutdelningar som ger avkastning i nuläget. Har du några förslag?

    Tack för bra blogg!

    ReplyDelete