Pages

Monday, May 14, 2018

Ministrarnas innehav av aktier och fonder

Ni har kanske sett att Stefan Löfven påstod att han inte var miljonär  i en intervju förra veckan. Efter lite efterforskningar av SVT visar det sig vara lite av en definitionsfråga om man får räkna in värdet på en fastighet. Men inte ens om man räknar in fastighetens marknadsvärde minus lån är det solklart att Stefan är miljonär. Helt sjukt. Vi pratar alltså om en person som tjänar 168.000 i månaden och har snittat över 100.000 i månaden i lön de 10 senaste åren.

Men Stefan är inte unik bland sina kollegor. Så här såg deras innehav ut förra året. Summan gäller alltså värdepapper som aktier och fonder. Bostäder, sparkonton eller pengar i madrassen räknas inte in. Så det finns två alternativ antingen är de slösaktiga eller ointresserade av/okunniga i hur man får avkastning på pengarna.

Per Bolund berättade att i podden "På Riktigt" att han betalat av alla bolån och lever sparsamt eftersom han tänker att det inte är säkert att han kommer fortsätta tjäna lika bra som nu för evigt. Så det kan finnas mer vett och rimlighet bakom siffrorna än vad som syns i listan nedan. Trots det tycker jag den är väldigt anmärkningsvärd.

Morgan Johansson (S), justitie- och inrikesminister: 1 105 236 kr
Ann Linde (S), EU- och handels­minister: 421 307 kr
Per Bolund (MP), finansmarknadsminister: 407 159 kr
Stefan Löfven (S), statsminister: 406 869 kr
Åsa Regnér (S), barn-, äldre- och jämställdhetsminister: 337 736 kr
Peter Eriksson (MP), bostads- och digitaliserings­minister: 286 000 kr
Ylva Johansson (S), arbetsmarknadsminister: 196 470 kr
Ardalan Shekarabi (S), civilminister: 179 459 kr
Heléne Fritzon (S), migrationsminister: 157 132 kr
Mikael Damberg (S), närings- och innovationsminister: 118 802 kr
Helena Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning: 95 900 kr
Karolina Skog (MP), miljöminister: 84 586 kr
Peter Hultqvist (S), försvarsminister: 80 842 kr
Anna Ekström (S), gymnasie- och kunskapslyfts­minister: 33 393 kr
Gustav Fridolin (MP), utbildningsminister: 30 404 kr
Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister: 21 441 kr
Isabella Lövin (MP), minister för internationellt utvecklingssamarbete och klimat och vice statsminister: 4 642 kr

Margot Wallström (S), utrikesminister: 0 kr
Ibrahim Baylan (S), samordnings- och energi­minister: 0 kr
Sven-Erik Bucht (S), landsbygds­minister: 0 kr
Magdalena Andersson (S), finansminister: 0 kr!
Alice Bah Kuhnke (MP), kultur- och demokrati­minister: 0 kr
Annika Strandhäll (S), socialminister: 0 kr

Källa: Regeringskansliet, 24 augusti 2017

47 comments:

  1. Jag förstår din poäng. Men jag tror mycket också handlar om politik. Rädslan att äga "fel bolag" där det kan brisera en skandal av något slag bland de bolagen som ägs (tänk Carl Bildt och Lundin Oil exempelvis). Men visst är det anmärkningsvärt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja aktier kan ju vara känsligt. Men breda fonder borde omöjligt vara några problem.

      Delete
    2. De vill nog inte heller framstå som "rika", utan "representera" folket. Detta är ju trots allt landet mellanmjölk. Skulle vara intressant att veta hur det ser ut bland andra europeiska länders representanter?

      Delete
    3. Precis, det är inte tillrådligt att de äger enstaka aktier då det lätt kan bli jäv i olika politiska beslut. Därför säljer många som blir statsråd (eller till och med riksdagsman) sin aktier, men behåller fonder.

      Delete
    4. Håller med, de vill inte råka i mediestormar och riskera hamna i jävsituationer. Tycker det är tråkigt att man har en så överdriven syn på sparande men de vill helt enkelt fokusera på att sköta sitt jobb som tar mycket nog tid. Apropå fonder så räcker det att en fond ändrar innehav utan din vetskap för att det ska bli mediestorm. Sett det förut men kommer inte ihåg vilken politiker eller vilket parti det rörde den gången. Rätt trist.

      Delete
  2. Jo, detta är fascinerande.

    I den gamla borgerliga regeringen fanns det ett par personer med större aktieinnehav, som Eskil Erlandsson och Carl Bildt, men det är intressant att se att så få faktiskt väljer att spara privat.

    Sen är det lite speciellt för rikspolitiker. Riksdagsledamöter ha r inkomstgaranti och statsråd kan ha statsrådspension. Behovet att spara utöver detta får sägas vara minimalt.

    ReplyDelete
  3. Anonymous7:18 AM

    Du nämnde två osaker till att ministrarna har låga innehav. Jag tänker mig att en tredje orsak är att ministrar omfattas av relativt strikta regler kring finansiella innehav och potentiella intressekonflikter. Därmed lättare att sälja av allt, alternativt inte ha några innehav utan ha alla sina medel på sparkonto under tiden man sitter i regeringen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. En global indexfond (eller klimatsäkrad fond om man är miljöpartist) ser jag ingen risk med.

      Delete
    2. En fond syns i såna här listor, pengar på sparkonton gör det inte.

      Delete
  4. De har sina innehav i en KF, osynligt isf?

    ReplyDelete
  5. Hej.
    Sej mad man vill men det är riktigt dåligt. Med sådana inkomster och utbildade personer att ha så lite på börsen med sådan ränteläge är skrämmande. Själv håller jag mig till 50% Global inx. 50% Sverige gratis inx. Lycka till. Mvh.jacke77

    ReplyDelete
  6. Anonymous8:13 AM

    Det låter ju helt obegripligt? Nog måste väl pengarna ta vägen någonstans, kanske hos maken/makan? Jag är övertygad om att dessa siffror endast är till för syns skull och att pengarna finns någon annanstans, kanske i ett bolag? Tvivlar på att Maggan har räkningar för hela sin lön varje månad, men jag kanske har fel? Försök få en intervju med någon av dessa figurerna vetja!

    ReplyDelete
  7. Kalle8:17 AM

    Lövet har säkert en och annan krona på kontot, och kan säkert titulera sig miljonär. Han behöver ju inte låta bli att spendera lönen så länge innan summan på kontot börjar bli ansenlig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Enligt kansliet (se SVT-intervjun) har han "ingen miljon på kontot".

      Delete
    2. Kalle3:02 PM

      Missade det. Men som han själv säger så är det inte direkt synd om honom.

      Delete
  8. Anonymous9:56 AM

    De som inte har värdepapper eller andra innehav sparar pengar på hög på vanliga sparkonton. Skälen varierar men jag vet att Magdalena Andersson exempelvis har sagt att hon tycker det inte är så lämpligt att hon som finansminister är aktiv på aktiemarknaden, hon väljer istället att amortera på bolånen. Även om hon (kanske - jag minns inte reglerna) formellt får spara på andra sätt så förstår jag det valet givet uppdraget.

    ReplyDelete
  9. Aktiv på aktiemarknaden är väl en sak (som jag personligen inte skulle sett några problem med) men att köpa en svensk och en global indexfond för 1 miljon kan ju omöjligen någon tycka är negativt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med dig miljonaren. Räcker hur långt som helst utan större beskymmer långsiktigt. Fin avkastning blir det i alla fall. Mvh.jacke77

      Delete
    2. Anonymous1:00 PM

      Eftersom hon är sosse så är det inte direkt kutym att ha miljoner i finansiella tillgångar. Det är deras värderingar och också deras väljares värderingar. Det är inte politiskt korrekt att vara rik, trots att man är rik. Antagligen en delförklaring.

      Om jag hade varit statsråd hade jag pausat min "vanliga" portfölj, månadssparat i indexfonder och amorterat på lånen.

      Delete
    3. Teoretiskt kan ju en politiker lätta på reglerna runt fonder och därmed göra sig en hacka. Rent krast bör ju en politiker vara opåverkad av allt som han/hon beslutar. Nu är det ju i det närmaste omöjligt, men att att amortera bolånen är nog en dom bästa lösningarna då just det problemet då det minskar kopplingen till banken.
      Sedan är det ju lite halvlurigt, har man svenska aktier kan man bli anklagad för att elda på den svenska ekonomin (speciellt om man är ekonomi minister av något slag).

      Det enda vettiga som jag ser det är att vara väldigt öppen med vad man gör och varför. 50% globala fonder och 50% svenska, fasta månads insättningar osv. Men så var det det där med att vara folklig, dom flesta har inte så mycket aktier och fonder, och förstår det inte heller.
      Och sist men inte minst är det nog många politiker som genuint inte är intresserade

      Delete
    4. Fast politiker har råkat i mediestormar för att fonder ändrat fondinnehav som varit tveksamma. Det kan politkerna rimligen inte klandras för men media ställer dem ändå moraliskt till svars. Minns inte vilken politiker eller parti. Samtidigt kan jag personligen tycka att en passiv indexfond som Avanza Zero vore helt oproblematiskt att månadsspara långsiktigt i.

      Delete
  10. Anonymous11:51 AM

    Kanske har saker via egna bolag eller?

    ReplyDelete
  11. Margot Wallström har väl tjänat ca 25-30 miljonermer eller mindre skattefritt via eu-toppjobb. Tror inte att pengarna ligger i madrassen. Vore spännande att luska lite i det där

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalle3:00 PM

      Hehe ja kanske, men de får väl göra vad de vill med sina pengar. Det som skulle kunna vara intressant är ju om de medvetet investerat i något de säger sig inte stödja i jobbet etc.

      Delete
  12. Anonymous2:00 PM

    Känns som detta har potential av en riktig bomb inför valet.

    ReplyDelete
  13. Roligt att min 9 månaders son har sparat ihop mer än isabella lövin, då har han bara sparat sitt barnbidrag i knappt ett år.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous3:21 PM

      men trist för honom och alla andra om han har varit tvungen att vara utan blöjor i 9 månader - ännu mer extremt sparande än Mi30....:)

      Delete
  14. Anonymous4:42 PM

    Är inte det mest troliga att dom har kapitalförsäkring?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Som jag fattar det ska de redovisa sina innehav ändå. Dvs det får rapportera manuellt själva.

      Delete
  15. Anonymous4:59 PM

    Hej miljonären, Har du funderat på att låna till din portfölj? Med din portfölj kan du belåna ungefär 35% av din portfölj för förmånliga 0,99% ränta. Det innebär att om dessa aktier har en direktavkastning på 4 procent så får du tre procent i egen ficka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tycker det är lite fel läge. Om börsen går ner och direktavkastning stiger med någon procentenhet blir jag mer sugen.

      Delete
  16. Anonymous6:09 PM

    JA Helt sjukt !
    En sverige fond kunde han väl förtusan äga ostraffat....eller? men visst har man "någon" som kommer betala 100 lakan i månaden livet ut så är det väl bara att bränna på :/ O_O

    ReplyDelete
  17. Helt otroligt att de som styr Sverige inte ens har sin egen ekonomi uppstyrd. Det är nästan märkligast med de som har pengar investerat men mindre än en månadslön, om man väl har kommit igång med ett fondsparande så känns det lite slött att sätta in ett par tusen och sedan sluta spara.

    ReplyDelete
  18. Anonymous10:19 PM

    Klart dem ska höja skatten för aktiesparare, det drabbar ju inte dem när dem inte har några, utan gynnar dem. Jävla politiker tänker med arslet.

    ReplyDelete
  19. Skulle vara kul att få se statsrådens instruktion. Det är väl typ:
    - inga aktier
    - ingen sportbil
    - inga stora guldhalsband
    - inga svåra böcker, enstaka svenska deckare i juli är ok

    ReplyDelete
  20. Minns en kompis ord (för ca 15år sedan) när han skulle ta CSN-lån: "Det är i mot min princip att låna. Men eftersom alla politiker gör det så kommer de knappast göra det olönsammt."

    Skulle vara intressant att se hur stora lån politikerna har. Misstänker att de som har stora lån (eller deras barn) knappast vill föreslå höjda räntor och slopade skatteavdrag. Istället har det blivit bostadsrally.

    ReplyDelete
  21. Givetvis ligger det ett gäng gravade hundar kring riksdagens och regeringens representanter. De redovisar inte allt såklart, knappt en skärva av total förmögenhet skulle jag tro. Lägenheter, hus sommarhus, båtar finns väl där men dolt. Egna företag som står på anhöriga skulle kunna förklara en del.

    ReplyDelete
  22. Intressant och bra inlägg! Jag blir nstan lite provocerad över hur dessa överbetalda ministrar slarvar med sin ekonomi. Det är inte konstigt att de inte kan sköta Sveriges ekonomi på ett bra sätt när de inte ens kan hantera en enkel privatekonomi på ett vettigt sätt. Med deras löner borde de vara mångmiljonärer hela högen om ni frågar mig.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    ReplyDelete
  23. Jovisst men det är väl aldrig någon som har påstått att regeringen kan hantera pengar heller. Har ni aldrig hört hur man brukar säga om folk som inte kan hantera sina pengar? "They are spending like they are in kongress!"
    Mvh,
    Anneli

    ReplyDelete
  24. Anonymous2:56 PM

    Ditt sparande är alltså större än alla dessa gemensamt! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha ja det stämmer faktiskt nu när jag summerar deras innehav.

      Delete
  25. Anonymous5:31 PM

    Halloj,

    Jag tror pengarna finns. Vad skulle dom slösa pengar på under sin aktiva period? Tror arbetsgivaren står för det mesta.

    Kapitalförsäkring ägs av banken/försäkringsbolaget och syns inte. Men dom är säkert listigare än så

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du menar dom kontona i Panama som inte kom fram..... 😎

      Med vänlig hälsning, snickar'n

      Delete
  26. "Jag tror pengarna finns."
    +1

    ReplyDelete
  27. Anonymous11:12 PM

    Om det stämmer att tillgångar inte syns i en kapitalförsäkring så är det väl inte så konstigt. Jag slår vad om att i Politikers handbok rekommenderas kapitalförsäkring :)

    Sen att politiker kommer med en vit lögn är väl inte helt okänt.

    ReplyDelete
  28. Anonymous6:41 AM

    "Inte miljonär, det är jag inte" - dubbel negation. Politisk slughet. :D

    ReplyDelete