Pages

Monday, January 22, 2018

"Alla dessa unga pensionärer"

Vet inte om det är jag som missat något. Men allt oftare hör man folk prata om "ALLA dessa unga aktiesparande pensionärer". Men var är dessa ALLA egentligen?

Några exempel:

- När duktiga och trevliga Patrik Wahlén från Volati var med i podden Fill or Kill för en månad sen och de kom in på deras preferensaktie sa han att preffar var intressant nu när det "verkar vara populärt att pensionera sig tidigt". Vilket gav ivriga fniss från övriga i studion.

- Ingen har väl glömt Claes Hembergs totala bottennapp med blogginlägget "Pension vid 30 en stollig idé"

- Aftonbladets artikel om den växande trenden Ekonomiskt fri vid 30.

- Idag skrev den kända Twittraren Shark Week såhär:

För att nämna några exempel som jag hade färskt i minnet. Jag har stött på många många fler exempel på folk som reflekterat eller förfasat sig över detta växande fenomen det senaste halvåret.

Men är det verkligen en sån folkrörelse? Visst jag har många följare som säger att de delar mitt mål och ser fram emot att också kunna sluta jobba i tidig ålder. Men det är en sak att ha ett mål och något annat att verkligen lyckas genomföra det. Vissa kanske tröttnar på sparandet vid nästa börskrasch, andra kanske kommer trivas bra på jobbet när kapitalet är tillräckligt stort och jobba vidare ändå. 

I tweeten ovan får man känslan att det sitter 1000-tals människor runt om i Sverige som slutat jobba tidigt och lever väldigt billigt nu för att aktieutdelningen ska räcka resten av livet. Och det kanske det gör. I så fall skulle jag gärna komma i kontakt med er. Jag har fått 2-3 mail från läsare som gjort en liknande resa som mig. Sen har vi ju kanske 3-4 bloggare förutom mig som också kunnat sluta jobba senaste åren runt 40-årsåldern. Och därutöver någon pensionerad hedgefondmäklare. Men inte kan all denna hype baseras på 5-10 personer av 10 miljoner? I så fall finns det fler elitsatsande backhoppare än aktiesparare som pensionerat sig vid 40? Man läser i så fall förhållandevis lite om den här nya lika starka trenden om att alla ska satsa på backhoppning nuförtiden.

Så inte kan hypen kring att "nu ska tydligen ALLA pensionera sig tidigt och leva på existensminumum" baseras på mig, Farbror Fri, Petrusko och Utdelningsseglaren? På tal om existensminimum och sitta i ett lågbelånat hus och frysa så har vi bokat en kryssning i Karibien i mars. Och Farbror Fri är på långsemester i Mexiko. Och Utdelningsseglaren är också på långsemester utomlands. Och Petrusko kör tacos med lyxig avokado så gott som dagligen. Känner inte riktigt igen bilden av misär som målas upp på vissa håll. Men allt är väl relativt.

Maila mig gärna på bloggmiljonaren@hotmail.com om ni finns där ute och har gått i tidig pension i hemlighet utan någon blogg. Trenden kanske är superstor bara att jag missat den.

Vill även passa på att förtydliga att jag absolut inte har något emot det stora fokus som fenomenet har. Jag tar heller inte illa vid mig av kritik från folk som väljer att leva på annat sätt och tycker det är vansinne att leva för 30.000 i månaden på 2 personer när man kan leva på 70.000 i månaden om man jobbar vidare 30 år till. Jag tycker det är toppen att man får göra som man själv vill!

39 comments:

  1. Anonymous12:13 AM

    Skulle inte förvåna mig om det finns många - man kan ju lever ett väldigt bra liv för typ 25000 dvs 12500 per person om man är två

    ReplyDelete
  2. Anonymous2:14 AM

    Tror snarare tværtom æn føregående talare - att det finns ganska få som verkligen kan leva så och samtidigt invenstera sina pengar før att væxa. Att det ær lite mer hype:ad idag ær något jag uppelever dock. Det har blivit lite mer fokus på att det ær møjligt. Många drømmar men tror før de flesta stannar det vid det. Læste idag tex att det ær många som kør på høg-risk sparande (vad det nu exakt innebar vet jag ej - hann inte læsa allt) och att då många førlorar mer, vældigt mycket mer, æn vad de sparar. Tror det var Ekot som rapporterade det igår. Så nog ær det som vanligt æn, alltså att fler ær ute efter snabba beløningar och ær inte tålmodiga nog.

    ReplyDelete
  3. Kan det ha att göra med ideologisk/värderingsmässig betingning? Att det påminner alltför mycket om basinkomst (eller medborgarlön), "lata soffsurfare som inte längre bidrar till samhället" typ?

    En psykologisk betingning tar oftast lång tid att omskola sig till ett annat perspektiv. Under tiden får vi med målet om ett mer självbestämmande liv fortsätta rulla på ögonen.

    Hälsningar
    Frilans

    ReplyDelete
  4. Storugglan6:15 AM

    Pensionär sedan några år tillbaka. startade lite sent, vid dryga 45.

    Känner inte av någon tagelkofta. På väg till tredje solsemestern på knappt ett år. Blir faktiskt en och annan avokado också...

    Intervjuades av Onkel Tom för ett tag sedan:

    http://onkeltomsstuga.se/2016/12/intervju-med-storugglan/

    ReplyDelete
  5. James6:36 AM

    Är inte pensionerad men naturligtvis har jag optimerat värmepumpen så att den går så effektivt som möjligt.

    Man är väl inte helt från vettet?

    ReplyDelete
  6. Håller med Frilansportföljen - det bär ett starkt symbolvärde ideologiskt. Troligtvis oavsett vilken sida du än tillhör. Hos vänstern är man osolidarisk och hos högern en miljömupp som inte fattar att det är loservarning på att ta med matlåda till jobbet. Håller med om att det är oproportioneligt mycket debatt om en väldigt liten grupp. Personligen blir jag överlycklig varje gång någon lyfts fram i dagligmedia så att pöbel kan få sig en tankeställare kring hur man lever sina consumer sucka/miljödränerande liv.

    ReplyDelete
  7. Hjärter Kung7:53 AM

    Jag tror att antalet tidiga pensionärer inte är så många men däremot att det är ganska många som börjat spara/investera ganska stora delar av sina inkomster, men bara hållit på i några enstaka år. Jag tror Aftonbladet hade en artikel om ett bara som skulle bli ekonomiskt oberoende, men de hade nyss börjat den resan.

    Många av dessa kommer säkert komma på andra tankar när det är dags att skaffa barn, flytta, byta bil eller när det är en dålig svensk sommar och de blir sugna på en fet resa.

    Det är nog få som kommer jobba lika hårt och målinriktat som du för att nå ända fram till kaklet.

    ReplyDelete
  8. Tendens att tolka allt över 5 personer på sociala medier som en trend retar mig också. Själv har jag "bränt" snabba pensionsmöjligheter genom att bli forskare men åh andra sida är jobbet lika mycket en livsstil som ett jobb så jag är nöjd ändå. Men rent ideologiskt tycker jag om alla människor som tar ett medvetet val och är villiga att lägga upp en strategi för att uppnå det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous9:11 AM

      Hej!

      Jag är 19 och funderar på att bli forskare, på vilket sätt bränner man sina pensionsmöjligheter? Menar du att man spenderar en större del av sitt liv med studier än normalt eller att lönen är dålig?

      Delete
  9. "Så inte kan hypen kring att "nu ska tydligen ALLA pensionera sig tidigt och leva på existensminumum" baseras på mig, Farbror Fri, Petrusko och Utdelningsseglaren?"

    Jo, om man har en sån filterbubbla så håller "alla" på att pensionera sig...

    ReplyDelete
  10. Hej! Jag vet inte riktigt om vi kan räknas in i "tidiga pensionärer", vi är ju mitt mellan 40 och 50 ;-). Vi började lite senare än många men försökt vara smarta med utgifter och haft en sparkvot på drygt 50% de 2 senaste åren.
    2018 är vi tjänstlediga för att prova på det fria livet och för att se om vi tycker att vi lever bekvämt på den nivån som vi planerar.
    Vi startar året i Thailand och nu är vi i Chiang Mai. Härom dagen pratade jag med en kanadensiskt pensionär i 60 års ålder som tycker att han lever bra här för 6000-7000sek/mån.
    Vi började blogga för ca 2 veckor sedan och ni kan följa vårt äventyr på ettfriareliv.nu

    ReplyDelete
  11. Har faktiskt skrivit ett inlägg om 4%-regeln idag på din favoritblogg =)
    https://blogg.avanza.se/hemberg/2018/01/23/tidigt-pension-kan-lyckas/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bästa inlägget någonsin där. Jag är imponerad. Hoppas du inte får sparken nu bara...

      Delete
  12. Anonymous9:17 AM

    Majoriteten av somaliska kvinnor är där redan! ;)

    ReplyDelete
  13. Hej,
    På mindre ort i Dalarna blir jag nästan utskälld när jag berättar att jag har som mål att pensionera mig vid 55 (är 48 nu). Här verkar det vara finare att vinna ekonomisk frihet på typ V75 än att spara och investera för tidigare pension.
    Mvh, Anneli

    ReplyDelete
  14. Anonymous10:02 AM

    Tror inte särskilt många har fullföljt. Men ni som började tidigt har fått folk att öppna ögonen och inse att det finns ett annat sätt att leva.

    Finns dock många hinder på vägen som gör det hela svårt. Lätt att stoppa hela det ansamlade kapitalet som kontantinsats till hus när barn två är påväg etc. Sparkvoten på 60% kanske inte heller är verklighet då man "unnar" sig en semester till Mallis och så vidare.

    Men med det sagt så har nog möjligheterna aldrig varit så goda som nu. Ska man dock lösa det innan 40 årsåldern är liknelsen med elitidrottsmän passande.

    ReplyDelete
  15. Är det inte bara så att tio pers räcker för att bevisa en trend man vill hävda? Allt över tre liknande åsikter i sociala medier är en storm.

    Vill man "bevisa" motsatsen spelar hundratusen personer ingen roll. Det kan man kalla missvisande statistik, fake news, tillfälligt, övergående...

    ReplyDelete
  16. Anonymous12:07 PM

    Avslutningen på inlägget är helt rätt: Det är toppen att man får göra som man själv vill. Tyvärr klarar inte alla av att tänka så utan att avundsjukan kryper fram. Du, och de tre andra "tidiga pensionärer" du nämner, är förebilder för väldigt många och då klarar man sig nog tyvärr inte undan avundsjukan. (Som förövrigt Magnus Andersson skrev ett toppeninlägg om: http://fundamentalanalys.blogspot.se/2018/01/om-avundsjuka.html).

    Kör ditt eget race, sätt dina egna mål och var glad när du uppfyller dessa. Man gör som man själv vill!

    ReplyDelete
  17. Signs3:56 PM

    Slutade förvärvsarbeta precis innan 40 års åldern för att jobba heltid med egna investeringar. Har entreprenörsbakgrund, vilket gav grundplåten till detta liv. Har två andra i bekantskapskretsen i samma ålder, dvs runt 50 år, som lever ett liknande liv, men de har ren finansbakgrund (aktieanalys, mäkleri,fondförvaltning etc) och fick grundplåten genom att jobba på rätt finansinstitut under rätt period (läs innan senaste finanskrisen..). Från början var vi ett par till- också de med finansbakgrund - men de har återgått till branschen och anställningar. Så visst finns det fler där ute, men något större antal är det absolut inte..

    ReplyDelete
  18. Signs4:07 PM

    För övrigt når Clas Hemberg (som jag oftast tycker är riktigt vettig..) samma tokiga slutsats som många andra då detta val kommenteras - att i ett liv som investerare slutar man helt att bidra och utvecklas. De tidiga pensionärerna har enligt Hemberg "missat glädjen i att åstadkomma förändring, möta människor och bidra till ett bättre samhälle genom jobb, socialt arbete och vardag".

    Han borde vara nog insatt i vad man kan göra som investerare för att inse att så behöver det inte alls se ut. Jag skulle tex gärna utmana honom i vem som varit med och skapat mest nya jobb under den senaste 20 års perioden - han som anställd på Avanza, eller jag som investerare i småföretag i tidig fas..

    ReplyDelete
  19. Tjena Miljonären,
    Gött inlägg. Kul och nyanserat. Jag har också noterat bilden som sprids lite här och var att det numera dräller av folk under 40 som pensionerat sig tidigt. Det är en skev bild som målas upp. Dels att det är så ofantligt många som pensionerat sig men den bilden som målas upp av oss är ju inte vacker. Vi är ufon som lever utan lamporna tända för att spara el och vi går inte utanför hemmet ty det kostar pengar och kattmat, vi äter förmodligen kattmat också =)

    Som du säger finns det förmodligen fler pensionerade stavhoppare. =)

    Mvh petrusko

    ReplyDelete
  20. Vill bara berätta att av alla bloggar är det din jag fortfarande kommer tillbaka till o läser, för du pratar mer om siffror och din egen ekonomi än att hypa vissa bolag o skryta om hur duktig man är (fundamentalANALysbloggen) Med det sagt.

    Jag började spara 2011 och då var jag 22 år.
    Sedan dess har jag sparat/investerat ihop en aktieportfölj på 1.100.000kr (klev över 1.1m strecket idag)
    Har även en bostadsrätt som idag är värd 1.9m med endast 784.000kr i lån.

    Så himla roligt att följt din resa samt att blicka tillbaka på min egen.
    Hoppas 2018 blir ett bra år för dig mvh FAM

    ReplyDelete
  21. Mikaela7:54 PM

    Hej och grattis till pensionen! Du är en stor förebild och även om jag precis är i början av mitt sparande så har jag givetvis ett mål att en dag kunna säga upp mig och leva på utdelningar. Men tror det är rätt få personer som lever på detta vis. Folk höjer lite på ögonbrynen när jag säger att jag lätt skulle kunna gå i pension nu vid 38 års ålder. Tror det kan vara en generationsgrej. Känner inga mer plikttrogna jobbfantaster än 40-50 talister. Själv känner jag att livet går ut på annat än att jobba men alla är vi olika och det är synd att vissa ser ner på en för att man väljer en annan väg.

    ReplyDelete
  22. På den tiden jag bloggade fick jag många kommentarer och mail från folk som hållit på ett några år, de som amorterat klart huset och nu sparat ihop till sin första miljon och liknande.

    Självklart har en del säkert givit upp på vägen eller ändrat sina mål men med tanke på att det här var en 10-12 år sedan så borde ju åtminstone några av dessa lyckats vid det här laget. Så vi kan nog lägga till en 5-10 på listan. Så kanske en 10-20 personer totalt inklusive dig, Farbror Fri, Petrusko och Utdelningsseglaren! :D

    ReplyDelete
  23. Anonymous8:49 PM

    Kul att läsa och räknar med att snart tillhöra "pensionärsgänget". Dock lite drygt 50 och med aktier för ca 6,5 miljoner samt obelånad lägenhet. Hoppas kunna sluta med avgångsvederlag under året då det är neddragningar på gång där jag jobbar.

    ReplyDelete
  24. Anonymous9:13 PM

    Har inte gått i "pension", men är däremot nu inne på tredje året av egenfinansierad 100% föräldraledighet, och med andra barnet på gång så siktar jag på minst ytterligare tre-fyra år till.

    ReplyDelete
  25. Anonymous10:16 PM

    Ligger i samma lage som Anonymous ovan, drygt 50 och med en ihopskrapad portfolj pa strax under 10m, via nagra lyckosamma fastighetsaffarer och gnetat pa med aktieportfoljen, som inte alltid lyckats sla index vilket tydligen alla andra lyckas med ;-)! Har jobbat utomlands i 25 ar och haft stod av en bra lon ocksa bor jag val tillagga. Skulle dock vara intressant att veta hur manga av dessa, om de existerar, unga pensionarer, som sjalva skrapat ihop sin formogenhet och hur manga som har startat med arvt kapital eller lottopengar. Mvh, Jonte

    ReplyDelete
  26. Jag har fått uppfattningen att man inte behöver arbeta i Sverige idag om man inte vill. Nån annan slutsats går inte att dra med tanke på att vi har ett bidragsparti vid makten. Dom stackarna (jag bla.) som tydligen är så dumma att vi envisas med att gå upp 4.30 varje dag för att gå och arbeta får större och större börda (högre skatter) och belönas med mindre (välfärd) tillbaka. Och som lök på laxen, som tack för visat intresse så kommer dom låta oss jobba 3 år till, iaf. till att börja med. Den dagen det närmar sig så har denna gräns säkert flyttats fram både två och tre gånger. Samtidigt sitter alla bidragstagarna i soffan och skrattar åt oss korkade som går till jobbet varje dag.
    Jag tar av mig hatten för er som lyckats "pensionera" er för egen maskin! Tänk om alla hade den inställningen till samhällskontraktet att man arbetar, betalar sin skatt, sparar och sedan lever på eget kapital.

    ReplyDelete
  27. Anonymous10:54 PM

    5-10 personer av 10 miljoner?

    Alltså du verkar tro att du är väldigt unik. Kanske är det 5-10 personer som levt som du för att nå dit, men antalet personer som är ekonomiskt oberoende vid 25-40 är stort. Jag vet inte om du har hört talas om poker? bara där lär finnas ett ordentligt antal personer.

    Sen kanske inte de vill skryta om att de är pensionärer då de har gjort vad de själv velat senaste 10 åren.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag syftade på personer som sparat sig till detta. Vilket även de jag hänvisade till gjorde när de pratade om värdeinvesterare som sitter i ett kallt hus.

      Räknar man in pokermiljonärer, fd NHL-proffs och arvtagare finns det givetvis mängder. Ber om ursäkt om det var otydligt.

      Delete
  28. Kariyou776:07 AM

    Hej!

    Är 27 i år och skulle troligen kunna pensionera mig långt innan 30 om jag vill. Hade som mål att inte vara beroende av någon lön när jag fyllde 30 och det kommer jag med 99% chans nå.

    Kommer dock aldrig pensionera mig helt troligen. Sitter i lite styrelser och driver företag och är idag fast anställd som managementkonsult. Min hobby har länge varit inhesteringar och att driva företag och kommer nog fortsätta vara det. Men blir ju enklare när det till 100% är ens egna villkor och inget ekonomiskt behov.

    ReplyDelete
  29. Jag har en på jobbet som tänker sluta jobba när han har 10 miljoner eller fyllt 55. Han har just nått upp till första målet så jag misstänker att han slutar inom något år. Det sociala på jobbet kan vara något som håller honom kvar. Fru Droid är grymt sugen på att sluta tidigt men det blir nog tidigast om 10 år och vi är typ 40.

    ReplyDelete
  30. Anonymous6:30 AM

    Det är en enorm skillnad mellan att följa en trend och att konsekvent arbeta för att nå målet. Jag började spara när jag var 19 år. När jag var runt 20 hittade jag 4020.se och därefter har jag alltid varit utdelningsinvesterare... Jag har sparat stor del av lönen fram till idag när jag nu är 29 år, så utan att egentligen tänka på det har jag byggt upp en sund och ansenlig portfölj som - egentligen utan att avvika från mitt redan inkörda spår - gör att jag enligt plan från 36-38 års ålder kan leva på utdelningarna. Jag vill säga att jag har kommit mer än halvvägs för ränta-på-ränta gör mycket efter ett tag. Det som skiljer mig från övriga trendföljare är definitivt att jag tidigt gav mig förhållningsregler, har haft delmål och haft alltjämt som jag når regelbundet vilket skapat en positiv feedback löpande och jag har aldrig varit någon big spender. Jag har ännu inte familj utan har bara mig själv att göra matlådor till vilket också bidragit till enkelheten i budgeten...

    Många har en vilja att göra saker, nå mål och testa nya saker. Det är dock långt ifrån alla som löper linan ut (jmf. nyårslöften). Till sist och syvende handlar det om motivation och våga gå sin egen väg! Det tar långt tid (!) att bli ekonomiskt oberoende genom att spara och investera med relativ risk. Om det var lätt hade vi nog haft fler FIREs. Jag är stolt över att snart (för mig är 6 år i jämförelse ´snart´) kunna säga att jag har haft en plan som jag har följt, även om materiella ting har lockat längs med vägen. Sedan om jag väljer att sluta jobba en annan sak. För mig har det alltid handlat om att ha möjlighet att välja, inte om något resolut beslut..

    /Player

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra jobbat. En grej bara, det blir ännu lättare att spara om du hittar en partner. Bästa spartipset.

      Delete
  31. Här är i alla fall två till: https://www.svd.se/pensionera-dig-vid-34--har-ar-de-basta-tipsen

    Har du inte premium så läser du väl på bibblan.

    ReplyDelete
  32. Anonymous8:14 AM

    Vad hände med kryssningen?

    ReplyDelete