Pages

Monday, November 06, 2017

Gårdagens Agenda om pensioner

Söndagskvällen började med Uppdrag gransknings upphaussade reportage om skatteflykt långt upp i samhällets toppskikt. Kan inte påstå att jag blev så imponerad av avslöjandet även om Leif Östling blev lite tagen på sängen och provocerad då han var oförberedd på intervjun. Han påstod att han betalar skatt som 1000 vanliga människor men inte får så mycket för det. Sanningen var att han "bara" betalat skatt motsvarande 250 genomsnittliga arbetare de senaste 7 åren. Och med lite betänketid så har Östling även kommit på att välfärden i Sverige ju är toppen.

Notera att Leif Östling inte gjort något olagligt utan betalat svensk skatt på allt han tjänat i Sverige, tysk skatt på allt han tjänat i Tyskland men däremot placerat lite pengar från konsultuppdrag i andra EU-länder med lägre skatt. Den som aldrig köpt något på tax-free butiken vid en utlandsresa för att undkomma skatt kan kasta första stenen.

Om jag inte blev så uppspelt av Uppdrag gransknings avslöjanden så satt jag och kokade i soffan en halvtimme senare när Agenda gjorde ett reportage från en fläktfabrik i Skinnskatteberg. Här fick vi möta en kvinna på 40 år som för ett par år sen fått sitt första fasta jobb. Nu var hon mycket bekymrad över att hon bara skulle få 12.000 före skatt i pension om 25 år. Hon berättade uppgivet att hon var helt inställd på att få leva på knäckebröd då.

Då hon inte verkar gilla knäckebröd så borde hon kanske försöka göra något åt situationen. Hon har trots allt 25 år på sig. Jag gjorde en snabb sökning på hennes namn och det visade sig att hon och hennes sambo hade 4 telefonnummer, 4 personbilar, 3 släpvagnar och 1 traktor skrivna på sig. Om hon säljer hälften av dessa tillgångar så får hon loss lite pengar och troligtvis en lägre månadskostnad. Dessa pengar placerar hon i en indexfond så ska hon nog slippa leva på knäckebröd om 25 år (10.000 kr nu direkt för bilarna och sen 1.000 kr i månaden fram till pensionen ger ungefär 1 miljon med 8% avkastning).

Självklart ska vi ha en pension som går att överleva på (vilket jag tror det gör i Skinnskatteberg på 12.000 kr brutto, även om man köper annat än knäckebröd). Men om man som kvinnans kollega som också var med i programmet vill kunna köpa en sommarstuga så känns det väl rimligt att man sparar ihop till den själv under tiden man jobbar? Inte att den ska finansieras via övriga medborgares skatter?

36 comments:

  1. Anonymous11:06 AM

    "Men om man som kvinnans kollega som också var med i programmet vill kunna köpa en sommarstuga så känns det väl rimligt att man sparar ihop till den själv under tiden man jobbar? Inte att den ska finansieras via övriga medborgares skatter?"

    Är inte det ungefär samma sak som att jobba i 15 år och gå i "pension" innan man är 40, och sedan utmyttja övriga medborgares skatter som de betalar för vägunderhåll, sjukvård, polis, räddningtjänst, etc. etc. etc.? Eller har man betalat sin "del" av skatten efter 15 år i arbete?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, det är ungefär som att stå i TV och klaga på att jag inte har råd med någon sommarstuga eftersom jag slutade jobba när jag var 37 år.

      Delete
    2. Enda skatten som upphör betalas är skatten på lön. Alla lär ju fortfarande betala skatt på ISK för att inte tala om moms på precis allting man spenderar sina pengar på. Arbete eller inte, så lever ingen på andras skatter!

      Delete
    3. Anonymous1:06 PM

      Finns många fler skatter än bara inkomstskatt, har du en bil så får du betala fordonsskatt, som nämns så får du fortfarande betala skatt på ISKet, moms, tv-licens o.s.v. Så förstår inte vad du menar med "Eller har man betalat sin "del" av skatten efter 15 år i arbete?"

      Delete
    4. Anonymous1:52 PM

      Är man inte helt urkorkad så borde man inse att inkomstskatten utgör den största delen av skatteintäkterna. Direkta och inderekta skatter på arbete går knappast att jämföra med moms och tv-licensen.

      Delete
    5. Anonymous4:39 PM

      Ja, när man har slutat arbeta och ha en förvärvsinkomst har man såklart betalat sin andel av inkomstskatten.
      Hur skulle det vara annars? Tvångsarbete till 65?

      Delete
    6. Anonymous6:10 PM

      ”Nej, det är ungefär som att stå i TV och klaga på att jag inte har råd med någon sommarstuga eftersom jag slutade jobba när jag var 37 år.”

      Helt klockrent svar! : )

      Delete
    7. Anonymous6:52 PM

      Tycker iofs att det är ett rätt korkat svar, eftersom det finns mer än bara en sommarstuga som skulle finansieras av skattebetalarnas pengar som kommer till nytta för de som inte längre bidrar till det svenska samhället (polis, räddningstjäst, sjuk- och äldervård, underhåll av vägar/järnvägar och allt annat som folk tar för givet). Det är ungefär lika korkat som de kriminellas tankesätt om 1%:are, dvs. att de står utanför samhället och behöver inte bidra. Men nog så fan ska de ta del av de förmåner de kan trots det.

      Delete
    8. Så med andra ord är vi statens egendom och inte fri individer att bestämma själva över våra liv utan ska inbringa skattemedel till staten i största möjliga mån hela vårat liv? 🤔
      Det kan inte vara en vinst för staten att någon annan kan ta den anställning miljonären lämnar och kanske till och med slipper leva på ett eventuellt bidrag?
      För övrigt tycker jag det är lite märkligt hur socialister saknar det gamla brukssamhället så till den milda grad att dom vill att staten ska ta brukspatronernas plats......
      Själv vill jag själv äga rätten till mitt arbete och det som det inbringar.....
      Snickar'n svikare av "vänsteridealen"

      Delete
    9. Anonymous9:31 PM

      Det handlar inte om vem som äger rätten till ens tid och arbete, utan hur vissa tar för givet att de ska ha rätt till allt det som samhället erbjuder trots att de själva inte bidrar något till det.

      Delete
    10. Anonymous7:51 AM

      Du verkar mer än pantad. Vad är sparande? Jo det är uppskjuten konsumtion. Miljonären har levt på 6000 kr i månaden under 10 år. Menar du att han inte har rätt till att använda de pengarna som han har sparat och betalat skatt på. På dessa pengar har man tagit ut arbetsgivaravgift, statlig och kommunal skatt. Vet du hur mycket skatt det är?

      Miljonären har en bil. Om bensinpriset är 13.5 kr per liter så betalar miljonären 8.5 kr i skatt.

      Det är konstigt att i Sverige har man alltid angripigt folksom sköter sig och primerat folk som missköter sig.

      Svenska politiker är vänligt inställd till globaliseringen där företag som inte är tillräckligt effektiva försvinner och ersätts av andra företag som verkar i låglöneländer.

      Hur skulle det vara om man slutade slösa med svenska skattemedel och var noga med att optimera verksamheterna.

      Wallenberg har sparat pengar i många år deras inkomster beror inte på att de jobbar 1000 ggr hårdare än en vanlig arbetare utan det beror på att de är ägare till företag, precis som miljonären gör. Dessutom betalar företagen skatt vilket gör att miljonären inte får ut hela vinsten utan endast en del av den beskattade vinsten. Så nog betalar han skatt allt.

      Slutligen har miljonären köpt aktier vilket medför att han riskerar att förlora pengar, p.g.a. det kompenseras han för den risken och det är det som är en del avavkastningen på aktierna.

      Delete
  2. Anonymous12:03 PM

    Vad tror du är smartaste valet inom tjänstepension för en kommunalanställd 27åring? Traditionell försäkring eller fondförsäkring? Vilket bolag? Det går inte välja Avanza/Nordnet...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror på fondförsäkring i ett bolag med låga avgifter.

      Delete
  3. Anonymous1:10 PM

    haha ja han var väldigt frispråkig under intervjun, dock tycker jag att han har en viss poäng. Vi vanliga löneslavar kan faktiskt inte göra så mycket mer än att rösta på ett annat parti om vi inte är överens med vad regeringen slösar pengar på, medan han faktiskt har gjort slag i saken och ser till att inte betala mer skatt än nödvändigt, utan att begå olagligheter givetvis.

    Sen kanske han kunde uttryckt sig lite smidigare, men det var en skön känsla av lite ärlighet, en som sa vad han tyckte utan att fundera så mycket på att tillfredsställa den stora massan.

    ReplyDelete
  4. Traktorn och släpkärrorna får mig att tro att det finns en lantbruksverksamhet någonstans i bakgrunden. Månne kan detta vara en delförklaring till den gnälliga mentaliteten som verkar tämligen grundmurad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du menar att hon inte bara har dålig pension framför sig? Utan även 25 år av dåliga skörd pga för blött, torrt, kallt varmt, tidig och sen vår etc?

      Delete
    2. Ungefär så. Bönder har två lägen: Antingen surar de över dålig skörd eller också surar de över att den goda skörden drar näringen ur jorden.

      Delete
    3. Anonymous10:33 PM

      Ännu en intelligent reflektion från provokatören Micke Larsson.
      /Kalle

      Delete
  5. Ett riktigt bra inlägg som alla svenskar borde läsa. Speciellt den delen om taxfree-spriten. Det är en mycket bra liknelse.

    ReplyDelete
  6. Anonymous4:46 PM

    Miljonären, du går från klarhet till klarhet i dina blogginlägg!

    ReplyDelete
  7. Många kommer att få väldigt låga pensioner och politikerna måste välja en av två onda ting för att komma till rätta med detta. Antingen väljer de att höja pensionerna rakt av för alla vilket kommer att skapa stora hål i budgeterna framöver. Eller så väljer de att göra riktade satsningar på de som har lägst pension och därmed förstöra incitamenten i pensionssystemet (d.v.s. den direkta kopplingen mellan hur mycket man bidragit i löneskatter och hur mycket man får ut i pension).

    Jag är helt övertygad att de kommer att välja det andra alternativet. Och det har redan börjat. Man börjar t.ex. med att ta bort "pensionsskatten" (d.v.s. avsaknaden av jobbskatteavdrag) på de lägsta pensionerna. Man har också gjort andra vissa riktade insatser.

    Detta kommer att långsamt förstöra det rådande pensionssystemets inneboende logik (kopplingen mellan vad du "drar in" och "får ut"), men i praktiken finns det inget alternativ. Jag skulle ha gjort samma sak om jag varit ansvarig. När det bara finns två alternativ och det ena är dåligt och det andra är omöjligt, så vinner det dåliga. Svårare än så är det inte.

    Slutsatsen för medborgare är att man ska betrakta pensionen som en låg men säker inkomst efter 65-70 år. Domedagsscenarierna om att det inte kommer att finnas någon pension i framtiden är därför fel. Din framtida garanterade statliga pension är säker just därför att den kommer att vara låg. Vill du ha mer så måste du ha pensionssparande och/eller eget sparande.

    Mvh Mattias

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och när du har sparat tillräckligt själv kommer kvinnan och mannen i inslaget inte ha sparat en krona. Alltså dras hela dina statliga pension in och fördelas ut till alla som unnat sig istället för dig som jobbat ihop pengarna, du har ju så du klarar dig ändå resonerar man.

      När det inte räcker så ryker även toppen av ditt privata sparande och tjänstepension via sänkta brytgränser för pensioner och så delas även dessa pengar ut till de horder av unna sig människor som dagens samhälle föder.

      Alla akuta domedagsscenarion kommer givetvis förhindras i elfte timmen men till vilken kostnad?

      Delete
    2. Anonymous7:56 PM

      Det D.L. skriver har även jag tänkt på och är väldigt orolig för det. Ger mig fan på att det kommer bli så. Dom som sparat och tänkt på framtiden kommer behöva på ett eller annat sätt försörja alla idioter som ej kan se längre fram än till nästa lön:@

      Delete
    3. Varför har vi sett en långsiktig trend med sänkta fastighetsskatter, avskaffad förmögenhetsskatt, avskaffad arvsskatt, förmånligare kapitalbeskattning och jobbskatteavdrag?

      Svaret är att bägge sidor i politiken behöver medelklassen som väljare, så handlingsutrymmet är i praktiken begränsat. Höginkomsttagarna är tacksamma slagpåsar och möjliga skatteobjekt, men de och deras pengar kan lämna landet hur lätt som helst och då försvinner den skattebasen och det vet politikerna om. Somliga måste lära sig förstå skillnaden mellan politisk retorik och verklighet.

      Mvh Mattias

      Delete
  8. Jag blev mer upprörd över att man alltid trycker på att vi skall jobba längre, men helt glömmer bort att påtala våra möjligheter att själva påverka avkastning i både Tjänstepension och PPM samt vikten av privat sparande.

    ReplyDelete
  9. det är synd att så många klagar utan att tänka efter före. Bara genom att tänka till i 5 minuter kan säker 95% av alla svenskar skapa den situation de vill ha bara man är beredd att planera lite och prioritera.

    ReplyDelete
  10. Anonymous8:42 PM

    Det pratas mycket om att vi ska jobba längre och det är väl ok eftersom medelåldern ökar men det pratas alldeles för lite om inträdet i arbetslivet.

    Enligt SCB: År 1985 förvärvs­arbetade minst 75 procent av alla 21-åringar medan det 2014 inte inträffade förrän vid 29 års ålder.

    ReplyDelete
  11. Anonymous10:28 PM

    Alla som "noll taxerar", bör få betala en medborgar skatt. Som kompensation för att man inte betalar skatt kring arbete, detta fram till 65 år.
    Är ett måste för att kunna upprätthålla god välfärd.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous6:14 AM

      Vad ska man göra med alla som särskriver?

      Delete
    2. Anonymous1:12 PM

      Det kommer bli feta lån som invandrarna måste ta för att betala din straffskatt.

      Delete
    3. Anonymous4:54 PM

      Särskrivning, vad det vad du hade att komma med? Inget argument i sakfrågan?

      Delete
    4. Anonymous6:15 PM

      Du menar sak frågan?

      Delete
    5. Anonymous7:18 PM

      Exakt, kommentera den istf att hålla på och trammsa!!

      Delete
    6. Anonymous8:07 PM

      *tramsa

      Delete
  12. Anonymous11:11 PM

    "40 års arbete gav inget extra". Läs och begrunda.

    http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/40-års-arbete-gav-inget-extra-1.708904

    ReplyDelete
  13. Anonymous1:55 PM

    Läs gärna bloggaren Onkel Toms stugas Allmän MORALPANIK I SVTS AKTUELLT IGÅR! Klockrent.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    ReplyDelete