Pages

Friday, November 18, 2016

Vår plikt som goda medborgare

Jag får ofta moraliska frågor i kommentarsfältet av typen:

- Om alla levde lika sparsamt som du gör skulle ju tillväxten och ekonomin rasa ihop.
- Tänk på de danska grisarna!
- Du borde köpa ekologiska produkter!
- Du borde inte flytta utomlands utan ta hand om dina gamla föräldrar om 25 år
- Du har ju fått gratis skolgång. Är det inte fel att sluta jobba och betala skatt innan 40 då?
- Om ingen skaffade barn skulle jorden dö ut och vem ska ta hand om dig på ålderdomshemmet?

Min första invändning är att många av resonemangen bygger på att jag tvingar alla på jorden att leva som mig. Vilket inte är fallet. Väldigt få gör det. Det kommer inte bli brist på folk bara för att inte jag vill ha barn. Lika lite som man kan beskylla en brandman för att hur samhället skulle funka om alla jobbade som brandmän och ingen körde buss.

Sen tycker jag att man som medborgare måste ta tillvara på sina egna intressen. Möjligheten att fritt styra sitt liv är extremt viktig för mig. Vill man jobba som konstnär och bo i skogen med låg lön hela livet får man göra det. Utan dåligt samvete för att man betalar låg skatt. Sen får samhället skapa ett system som uppmuntrar folk att jobba och betala lagom mycket skatt. Vilket då en majoritet kommer göra. Självklart inom lagens gränser!

Jag har vad jag anser en tydlig moralisk kompass. Jag stjäl tex aldrig. Skulle vara enkelt att ta toapapper på jobbet. Men då går jag istället på toa 5 min innan jag går hem från jobbet. Hårfin skillnad, men tydlig för mig.

Även möjligheten att gå på a-kassa i samband med min pensionering efter 13 år heltidsjobb utan sjukdagar och VAB har jag funderat på men nu bestämt att inte göra det. Är även skeptisk mot att flytta till ett lågskatteland och ta ut massa pension under några år för att sen flytta hem igen och nyttja det svensks systemet som pensionär. Flyttar jag så är det med ambition att stanna utomlands, inte som skatteplanering.

Vad tänker ni? Är det ok att sluta jobba innan 40 bara för att man har råd? Även om samhället går miste om 5-10 miljoner i skatteintäkter på de uteblivna 25 årens arbete? Är det ok att inte köpa ekologiska ägg om man lever ett sparsamt liv som av en ren bieffekt även sparar väldigt mycket på jordens resurser i form av liten förbrukning av transport och prylar?

Att det var moraliskt förkastligt att ta betalt när jag bytte däck på pappas bil vet jag redan så vi håller oss på samhällsnivå.

36 comments:

  1. Man kanske kan se det som att någon arbetslös ersätter dig på ditt jobb som tidigare levde på stöd från samhället. Att du sen pensionerar dig på egen bekostnad måste väl bli en vinst för samhället?! :-)

    ReplyDelete
  2. Lätt hänt att folk projicerar sin egen rädsla för att vara annorlunda på andra när sådant här diskuteras.

    Om vi pratar etik och hänsyn till andra så smäller ju låg konsumtion och därmed låg miljöpåverkan högt i mina ögon.

    Säger som en gammal chef jag hade:
    - Kör!

    ReplyDelete
  3. Anonymous12:20 AM

    Ja det är lätt att vara "obekväm" när man inte följer normerna. Det verkar göra många människor väldigt oroliga, ja till och med uppretade. "Vem tror du att du är som tänker självständigt och går dina egna vägar". Tror att flera av de som reagerat enligt det du beskriver när egna hemliga drömmar alternativt kanske inte ens vågat drömma om ett scenario liknande ditt då det väcker en längtan som blir smärtsam för att man inte själv kan, vågar eller klarar något liknande. Sedan förpackas det snyggt och omformuleras till samhälleliga pekpinnar istället. Men mig lurar de inte :)
    Härlig liknelse med brandmannen och bussföraren - på spiken, som vi säger i branschen.
    Allt gott!

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:16 AM

    Ja, självklart ok. Skulle vi syna alla människors olika val under deras livstid, inklusive de som retar sig på dina val, skulle nog få människor passera det nålsögat. Miljöbov är det nog svårt att kalla dig, t ex. Dina investeringar i olika företag ökar ju deras möjligheter till expansion, tillväxt, fler anställningar vilket genererar skatteintäkter etc

    Det vi inte tar på gungorna tar vi på karusellerna, med andra ord.

    ReplyDelete
  5. Anonymous10:27 AM

    kina har ju haft "en rätt hyfsad" ekonomisk utveckling trots 1barns-politiken som infördes i slutet av 70-talet eller början av 80.

    Det där med egna barn eller inga barn spelar ingen roll, man måste gå den väg man själv vill, och bygger man inte upp en bra relation med
    sina eventuella barn under deras uppväxt så blir man ändå barnlös när dom är vuxna.

    ReplyDelete
  6. Det är bakvänt att argumentera att sparsamma människor förstör genom att sänka tillväxten när de inte konsumerar. Om alla gjorde som dem skulle tillväxten sjunka, ja, men då skulle den ju inte behövas för ingen skulle vilja eller behöva konsumera en massa skräp heller! Om man ska extrapolera de sparsammas beteende måste man ta hänsyn till hela bilden.

    ReplyDelete
  7. Dessutom är jorden brutalt överbefolkad. Egoisterna är väl de som skaffar barn snarare. De för sina individuella gener vidare på världens bekostnad.

    ReplyDelete
  8. De känns lite som att de lite Jantelagen över de flesta punkterna.

    Du skall veta din plats i samhället du skall bidra genom att jobba tills du är 105 och skaffa mängder med barn.

    Men jag tycker de spelar ingen roll de ungefär lika viktigt som att rösta vilket de naturligtvis inte är eftersom att en person kan ALDRIG göra någon skillnad därför tror jag att dom moraliska frågorna endast kommer från personer som saknar en verklighets förankring.

    Om du nu skulle flytta ifrån Sverige så tycker jag de helt okej om de skulle förändra något nej tror jag knappast däremot tycker jag dom flesta har en sne syn på de om de rika nu flyr Sverige borde man inte ställa sig frågan vad gör vi för fel ? istället för att bråka och gapa och grejer nej nej där kickar Jantelagen in direkt som en automatisk telefonsvarare.

    ReplyDelete
  9. Anonymous11:51 AM

    Det handlar huvudsakligen att andra blir förlämpade. Tycker du att det jag gör inte duger när du gör annorlunda? Sen är det också så att du är "inom räckhåll" nästan som vi men ändå inte.. Därmed mer kritik.

    ReplyDelete
  10. Anonymous12:57 PM

    Tänk hur många medborgare vi har som INTE betalar för sina förmåner de fått i livet. Utan bara kostar ännu mer, tex fängelsekunder.
    Du har ju trots allt dragit in en jäkla massa skatt under de år du jobbat. Tycker inte du ska känna någon som helst skuld mot samhället och systemet. Du föddes in i det och har valt att gå din väg i livet.

    ReplyDelete
  11. Anonymous2:08 PM

    Du behöver inte ha dåligt samvete för att du inte betalar skatt. Tänk på att största delen av skatteintäkterna slösas bort i onödan av staten. Politiker och liknande roffar ju först åt sig sin del. När det gäller "välfärd" slösas det också. Dagis och liknande är för oansvariga människor som skaffar barn och inte har råd att stå för barnens utgifter. Tjockisar och rökare får sjukvård trots att de inte ska ha det. Folk som får pension och bidrag i olika form slösar oftast bort det i onödan när de kunnat halvera sina utgifter utan att sänka levnadsstandarden.

    ReplyDelete
  12. Anonymous5:36 PM

    Jag tycker att det finns en annan aspekt oxå. Du tar ansvar för dig själv och ditt liv. Många som överkonsumerar och därmed måste jobba jätte mycket sliter ut sig själva vilket kan leda till att de blir sjuka. Dessutom kanske de inte är de "bästa" föräldrarna som lär sina barn att lycklig blir man om man konsumerar mycket och är med i tävlingen om att visa upp sitt perfekta liv på Facebook. Samt at det är sååååå bra och status att vara super buissy.
    Jag har ett barn som jag hoppas kunna visa och lära att sann lycka inte går att köpa för pengar.

    Dessutom vad vore livet om alla bara var lagomland Svenssons. Nä kämpa på du, du är ett föredöme för framtidens curlingbarn. Som jag dessutom tror kommer tycka mycket illa om att betala skatt för att de är så bortskämda av sina föräldrar.

    Ett något svamligt inlägg. Men poängen är att du ska vara stolt och att du är ett föredöme som inte behöver konsumera för att vara nöjd med livet. Vilket jag i längden är billigare för samhället än alla utbrända föräldrar samt alla curlingbarn som snart ska in på arbetsmarknaden. Vilket kommer kosta samhället så mkt då de inte är vana med motgångar utan kapitulerar direkt
    Tack för en underbar blogg

    ReplyDelete
  13. Anonymous5:43 PM

    Jag tycker att det är upp till var och en hur man vill leva. Du har ju betalat väldigt mycket skatt då du haft högre inkomst en det flesta av oss. Att du sedan har tagit större ansvar över din egen ekonomi och sparat mer än många av oss vågar drömma om skall ju vara till din fördel vid tidig pensionering såklart. Nej något moralisk snedsteg gör du definitivt inte!

    ReplyDelete
  14. Anonymous6:50 PM

    Jag blir så oerhört provocerad av dig Miljonären, att ha en egen vilja borde vara förbjudet enligt lag. Det finns en lösning för såna som dig, lobotomi.

    Haha nej jag skoja såklart! Inspirerande med människor som går sin egen väg. Du borde vara med i någon av alla ekonomi poddar och berätta din historia, anonym om det skulle kännas bättre.

    ReplyDelete
  15. Anonymous8:33 PM

    Självklart ska du nyttja A-kassan vid din pensionering. Vik inte ner dig nu :)

    ReplyDelete
  16. Mycket bra inlägg Miljonären. Välbalanserat.

    Folk är så fokuserade på att göra/köpa saker för pengarna de råkar komma över. T ex från lite extra övertid. De kan inte stå emot begäret att köpa något de inte behöver.

    Jag anser mig själv förmögen. Ingen vet om det och ingen skulle tro det. Bor i ett vanligt hus, kör en gammal bil. Tjänar dock bra. De enda kommentarer jag får är varför jag kör så gammal bil, svarar då att nya bilar kostar för mycket i värdeminskning. Folk förväntar sig att bara för man har pengar så skall det synas. Det är väl kanske just pga av det inte syns som man är miljonär.

    Folk glömmer att utan indivder som investerar sina miljoner i företag så hade människor inte haft arbeten att gå till. Men allmänheten har ingen bildning runt ekonomi i allmänhet och dess mekanismer i synnerhet.

    Money talks bullshit walks - always

    ReplyDelete
  17. Anonymous9:49 PM

    I call bullshit på samtliga punkter. Du belastar samhället minimalt genom att inte skaffa barn och träna/hålla dig frisk. Det finns tillräckligt med folk som det är, att upprätthålla tillväxten med befolkningsökning är knappast varken hållbart eller önskvärt. Skulle gissa att ditt skattenetto kommer ligga långt över medelsvensken när man räknat med föräldrapenning, barnomsorg, sjukhusräkningar och och högre statlig pension som du inte behöver. Tänk också på att du kommer betala skatt på ditt kapital för resten av livet.

    Ang däckbytet tycker jag det vore bättre om ALLA betalde sin släkt och vänner MER för kvalificerat jobb än tvärtom. Det är i ett sånt samhälle man kan skapa en god småföretagarkultur med starka band mellan leverantörer och kunder. Någon startar ett företag och kan till en början få sina nära som kunder, som litar på en för ett proof of concept. I Sverige gör de flesta tvärtom "blanda inte arbets och privatliv" heter det. Helt upp och ned enligt mig.

    Erik

    ReplyDelete
  18. Jag har liknande kommentarer där läsare är skeptiska till mina val. Jag fattar inte att det är så provocerande att avstå några val?½

    ReplyDelete
  19. Anonymous11:56 AM

    Utnyttja a-kassan så mycket du bara kan! Så som våra politiker har stått och pissat på det svenska folket i årtionden är det inget att skämmas för

    ReplyDelete
  20. Tycker att det är bra att du inte stjäl och har det som moral.

    Har du alltså jobbat 13 år utan en enda sjukdag?! Det är då inte illa pinkat måste jag säga :)

    ReplyDelete
  21. Inte jobbat 13 år än. Men sommaren 2018 när jag planerar att sluta så.

    ReplyDelete
  22. Hej Miljonären.

    Jag har följt din blogg länge och jag kan från hela mitt hjärta säga att du är den mest moraliskt riktiga personen jag känner till. Ingen ger mig så mycket inspiration som Du gör, ingen uppfyller heller basala mänskliga moraliska koder lika väl som Du gör, i min mening.

    Många människor har den helt felaktiga uppfattningen att samhället blir rikare genom konsumtion (förstörelse), sanningen är att det är produktion (fler produkter) som gör samhället rikare. Många sätter vagnen före hästen. Människor som sparar allt de har, för att öka samhällets produktionskapacitet är de verkliga hjältarna (Du). När man köper en apelsin på Ica så sker enbart ett byte, konsumtionen har inte skett än, konsumtionen sker när apelsinen äts upp, och då står samhället där, en apelsin fattigare, inget annat har förändrats. Det är sparande, investeringar, och ökad produktion som gör samhället rikare. Våra förfäder har fått spara och investera intensivt för att nå den produktionskapacitet och rikedom (mängd med materiella ting) som vi har idag. Få uppskattar eller begriper detta.

    Du tänker på din framtid och ditt liv, livet består av tid, som vi har möjlighet att fylla med lycka, glädje, och njutning. Därför är det så viktigt att ta vara på tiden. Genom att arbeta och spara så agerar du rationellt utifrån den begränsade tid som ditt liv består av (låt säga ca 85 år). Ett rationellt beteende avseende sitt eget liv och lycka ÄR SANN MORAL, förutsatt att ingen annans rätt till liv inskränks (som vid tex stöld av egendom). Ditt beteende inskränker inte någon annans möjlighet att leva livet som de föredrar, tvärtom, det ökar andras möjligheter till ett friare och bättre, lyckligare, mer meningsfullt liv.

    Även ur ett altruistiskt perspektiv måste du betraktas som den största hjälten även där. Din lön är 40 000kr per månad, och 30% av det går till skatt, med andra ord, till parasiter som lever av ditt arbete. Det är 30% av din tid (ditt liv) som går till att tjäna andra. Ur mitt perspektiv är det hemskt att det ska behöva vara så, då du förtjänar den tiden till dig själv, men en sann altruist kan utifrån hur mycket av din tid som går till att tjäna andra, omöjligen ha invändningar mot ditt beteende. Den personen borde i sådant fall se sig själv i spegeln och skämmas djupt.

    Du gör rätt i att inte köpa ekologiskt. Ekologisk mat och "närproducerat" är ett ineffektivt och dyrt sätt att förse människor med livsmedel, det har dessutom inte visats vara nyttigare i stora studier.
    Det är vi människor som lever här på planeten nu som fattar beslut kring hur vi vill leva våra liv. Inte morgondagens människor, vi ska inte behöva göra uppoffringar för dem, vi vet inte ens om de kommer att vara här.

    Jag vill uppmana dig att fortsätta ditt sparande, och fortsätt inspirera oss som följer dig.

    ReplyDelete
  23. För det där argumentet med konsumtion som ekonomins drivkraft brukar jag göra en analogi med en enmansekonomi. Om än inte perfekt överförbart (t ex ingen arbetsdelning/specialisering) kan man få många insikter om samhällsekonomin utifrån denna enklare modell.

    Robinson är ensam på sin ö och måste samla kokosnötter för att ha något att äta. Till en början samlar han fem kokosnötter varje dag och äter upp dem. Han börjar dock tänka på att han skulle kunna få förhinder någon dag - någon skada, magsjuka eller annat som gör att han inte kan samla kokosnötter på en eller ett par dagar. Han börjar därför samla sex kokosnötter per dag, äter fem och sparar en. Efter ett tag har han en bra buffert för att klara tillfälliga svackor.

    Han börjar tänka på olika sätt att effektivisera kokosnötsplockandet och bestämmer sig för att försöka utveckla ett verktyg. Han avsätter 25 kokosnötter så att han kan lägga fem dagar på att tillverka en kokosnötplockarpinne som gör att han ganska lätt kan plocka tio kokosnötter per dag. Robinson har nu investerat och hans ekonomi har genomgått tillväxt (mer lön för samma möda).

    Nu kommer då det intressanta. Robinson kan nu gå en av åtminstone tre vägar. Den ena är att konstatera att fem kokosnötter är allt han behöver per dag och han har en bra buffert om det skulle krisa. Han lägger därför bara ett par timmar per dag på kokosnötsplockararbetet så att han får ihop sina fem kokosnötter per dag och ägnar resten av tiden åt att njuta av vädret, skriva flaskpost och annat som man kan göra på en öde ö. Motsvarande i vårt samhälle är förespråkare av förkortad arbetstid och/eller medborgarlön, konsumtionskritiker osv.

    En annan väg är att göra det till en sport att fortsätta effektivisera kokosnötsplockandet, trots att han inte strikt behöver det. Han tycker helt enkelt det är kul och ett bra tidsfördriv i ensamheten att utveckla sin teknologi och se hur effektiv han kan bli i sitt matinsamlande. Motsvarigheter i vårt samhälle skulle vara sådana som arbetar primärt med ett annat motiv än att tjäna pengar för konsumtion.

    En tredje väg är den som förvånansvärt nog är normen idag. Det är att Robinson får en smärre existentiell kris när inte längre största delen av dagen går åt till att arbeta. Han löser detta genom att börja hantera kokosnötterna ovarsamt, äta fler än han behöver så han får ont i magen, råka glömma en del så de ligger och bli dåliga. Han börjar smörja in ansiktet med kokosmjölk för att vara fin när någon kanske hittar honom, bygger oanvändbara monument för att imponera på nån som eventuellt kommer se det någon gång och tänka "den killen måste ha varit en jävel på att plocka kokosnötter". Nu har han fördubblat sin konsumtion av kokosnötter och kan därmed fortsätta arbeta lika mycket som tidigare och slippa sin ångest. Med den högre åtgången av kokosnötter börjar han ana att öns träd inte hinner återproducera kokosnötter i samma takt som de går åt. Det känns lite oroande, men samtidigt vill han inte dra ner på sin konsumtion - då skulle ju hela ekonomin braka ihop och bruttokokosnötprodukten halveras i ett slag... och han skulle bli halvtidsarbetslös och hur kul är det?

    ReplyDelete
  24. Du behöver inte ha dåligt samvete, visst, ta betalt av föräldrarna för att byta däck är kanske lite magstarkt..

    Enda invändningen jag har som är lite äldre än dig är att åren mellan 25-35 är de bästa i livet för de flesta, och att du inte riktigt nyttjar det.

    Sen tror jag inte att du kommer sluta jobba... Du kommer jaga fler miljoner.

    ReplyDelete
  25. Anonymous10:09 AM

    Har du räknat ut hur mycket pengar du tjänat och sparat genom att bajsa under arbetstid i jobbets toaletter med jobbets toalettpapper?

    ReplyDelete
  26. För det första så gör du världen en betydligt större tjänst med att vara sparsam med resurser än någon ekologisk mellanmjölk, elbil eller klimatkompenserat flygresesa någonsin kan komma i närheten av.

    För det andra så är det helt falskt att det är konsumtion som driver förbättring...det är sparande och investeringar som driver världen framåt och det är ju dina paradgrenar. Konsumtion kan bara kortsiktigt driva "tillväxt".

    ReplyDelete
  27. Självklart ok sluta jobba innan 40, eller i mitt fall innan 50. Jag har jobbat och betalat skatt precis som du har. Och kommer fortsätta betala skatt i form av fastighetsskatt, moms, avkastningsskatt och även inkomstskatt på pension, som jag för övrigt kommer börja ta ut så fort jag kan. Tjänstepension från 55 och inkomstpension från 61 om det fortfarande är ett alternativ då.

    Kommer vilja tillbringa mycket tid i andra länder, men tror inte jag kommer flytta, så den skatt jag kommer betala kommer hamna här i Sverige.

    /Ekonomitankar

    ReplyDelete
  28. A-kassa skulle jag avråda från, det är inte så lätt som vissa verkar tro, ställer krav på att du söker jobb bl.a. och dyker upp på en massa möten.
    Du tvingas t.ex. till intervjuer för alla möjliga lustiga jobb för att du ska få ut pengar. Tror inte det ligger i ditt intresse.

    ReplyDelete
  29. Håller helt med om det där med konsumism. Men du tar upp andra etiska frågor där det inte är så enkelt. jag tycker t ex det är mer etiskt att köpa svenskproducerat kött än danskt. I Sverige har man bestämt om bättre villkor för djur i uppfödning och följer upp hårdare. det bnlir då också dyrare. I Danmark hålls oftast svin så tätt att de har svårt röra på sig. Ofta skär man av knorren på grisarna när de lever. 80 procent av suggorna har magsår pga ensidigt foder. Jag tycker det är en etisk fråga som inte är så lätt att skaka av sig.

    ReplyDelete
  30. Tack för många bra kommentarer.

    Anonym ang besparingen av gratis toabesök: Besparingen i toapapper är helt försumbar. Men den fyller en viktig funktion i att man kommer i rätt mental sinnesstämning. Ingen skulle gå på toa på jobbet för att spara 5 öre och sen köpa en mineralvatten på Pressbyrån för 22 kr på vägen hem från jobbet.

    ReplyDelete
  31. Jag tycker att din moraliska kompass är väl kalibrerad och jag håller med Farbror fri i det där med A-kassan, det är nog ett jävla jobb att få ihop det där. Speciellt om man bor utomlands...

    Sen när det handlar om att inte betala skatt. I den mån du köper varor eller tjänster (även courtage antar jag) så betalar du mervärdesskatt. För att inte tala om du råkar köra bil. Då betalar du ju även moms på bensinskatten. Så ha inte dåligt samvete!

    ReplyDelete
  32. Anonymous2:04 PM

    Jag funderar på att börja skifta över till utdelningsaktier troligtvis någon gång under nästa år när mitt nuvarande innehav växt till sig lite till. Har du eller känner du till någon blogg som skriver ungefärlig lämplig kurs att köpa diverse bolag på?

    Självklart gör man sin research men att börja titta på ett 20 tal bolag tar en del tid så lite hjälp på vägen skulle uppskattas.

    ReplyDelete
  33. "Även möjligheten att gå på a-kassa i samband med min pensionering efter 13 år heltidsjobb utan sjukdagar och VAB har jag funderat på men nu bestämt att inte göra det"

    Betyder det att du också lämnat A-kassan? Själv står jag i valet och kvalet att gå ur. Men det tar emot. SKulle vara intressant att höra hur du gjort.

    ReplyDelete
  34. Alltså det där med "plikt" mot samhället, det är sådan dynga. Det är bara ett försvar de har som medvetet slösar bort hela sin lön månad, efter månad. Utan folk som investerar och stödjer företagen så skulle det inte finnas kapitalförsörjning till alla nya bolag e.t.c. Var och en gör som den vill. Folk som klagar glömmer oftast vilken enormt hög marginalskatt vi har i det här landet. Det är knappast sådana som du och jag som belastar systemet.

    Jag såg din blogg först idag, titta gärna in på min nya: http://investera-pengar.blogspot.se/

    ReplyDelete
  35. "Möjligheten att fritt styra sitt liv är extremt viktig för mig. Vill man jobba som konstnär och bo i skogen med låg lön hela livet får man göra det."

    100% korrekt! Folk i Sverige verkar inte inse detta basala faktum.
    Jag skulle ALDRIG vilja göra det du gör, gud vad tråkigt! Men väldigt imponerad av din insats.

    Kör på! Och lycka till!
    Häftigt att det går att bli mångmiljonär på en normal lön i Sverige.

    ReplyDelete
  36. Hej allihopa. Jag såg kommentarer från människor som redan fick sitt lån från CHRISTY WALTON FINANCE och sedan bestämde jag mig för att ansöka under deras rekommendationer och för bara några timmar sedan bekräftade jag på mitt eget personliga bankkonto ett totalt belopp på $ 30 000 som jag begärde. Det här är verkligen en fantastisk nyhet och jag råder alla som behöver riktigt lån att ansöka via sin e-post (christywalton355@gmail.com) Jag är glad nu när jag har fått det lån jag begärde

    ReplyDelete