Pages

Sunday, June 21, 2009

Månadsrapport

Då var jag tillbaka efter midsommarledighet. Känns alltid lika konstigt att gå tillbaka och jobba ett par veckor till efter 3 dagars ledighet vid midsommar. Man får liksom känsla av semester. Men har 3 veckor kvar på jobbet innan det blir 3 veckor semester. Återkommer med planer för semestern, har ett intressant upplägg på gång där tror jag.

Månaden som gick får anses knappt godkänd, tyvärr gick ett par av mina aktier nämligen SCA och Kungsleden rätt svagt. Övriga aktier bara mindre förändringar. Fonderna gick upp lite mest tack vare Ryssland och Latinamerika, övriga länder små skillnaden. Ryssland har dock gått ner en del på slutet, såg bättre ut för ett par veckor sen.

Så månadens uppgång på 11.000 på nedersta raden är helt genererat av sparande och avbetalning på lån.

Ingen snurr på firman för tillfället men omkostnaderna under månaden har varit låga vilket gör att lönekontot har några tusenlappar mer än vanligt den här tiden. Blir överföring till fler fondandelar om en dryg vecka.

Bara att ta nya tag mot miljonen.

28 comments:

  1. Ser bra ut, inte långt kvar innan du når ditt mål. Inspirerande att läsa.

    ReplyDelete
  2. Anonymous8:34 AM

    Jag hade balanserat aktier till lika stor del som fonder. Aktier ger deig utdelningar...fonder är ju bara sååååå boring!

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:31 AM

    Måste säga att följande text gör mig väldigt glad ” Så månadens uppgång på 11.000 på nedersta raden är helt genererat av sparande och >>>avbetalning på lån.<<<”. Jag tycker att du skall betala av så mycket du kan av dina lån nu. I balansräkningen gör det ingen skillnad med undantaget för att du blir av med räntekostnaden, du kan alltid tjäna mer på aktier, fonder, tipset eller vad som helst! Är du skuldfri sover du alltid bättre än om du haft skulder.

    ReplyDelete
  4. Investor1:52 PM

    Ser bra ut, portföljen tar ett andetag ju längre andetag desto snabbare uppgång senare. Bra att du orkar fortsätta med ny sparande, du ska egentligen hoppas på att börsen håller sig på samma nivå eller till och med sjunker eftersom du handlar aktier hela tiden. I så fall är det bara bra att köpa billigare under så lång tid som möjligt.

    Tack för att du uppdaterar blogen, intressant att följa utvecklingen. Kan du skriva vad du har i portföljen och tankesättet kring dessa innehav, om du inte redan har skrivit det, men jag menar en enskilt inlägg om just detta där du sammanställer alla dina innehav och visar fördelningen osv.

    ReplyDelete
  5. Anonymous4:06 PM

    Problemet med att bo i en bananrepublik är att valutan undan för undan devalveras bort. En ökning av värdet av svenska tillgångar skall ställas i relation till att kronan rasat 30-40% på senare tid mot alla världens valutor. Alltså har alla svenskar blivit 30-40% fattigare. Är man intresserad av att tjäna pengar och bygga förmögenhet skall man således undvika att bo i Sverige, eller andra bananrepubliker (Ecuador och Turkiet har haft samma utveckling).

    Världens högsta skatter och en devalvering var 6:e år är inte direkt goda grundförutsättningar för att bli förmögen. Däremot kommer hela det svenska folket att bli Europas fattiglappar under de kommande decennierna. Det är prislappen man får betala för att få vara avundsjuk på allt och alla.

    ReplyDelete
  6. Anonymous11:29 PM

    Ytterligare en snubbe som inte förstått vad devalvering innebär. Sverige devalverade sista gången är 1992.

    Du tycker inte det är någon skillnad på Ecuador och Sverige? Föreslår i så fall att du ger dig ut på en språkresa eller liknande - sådant är populärt i tonåren.

    Sedan är det ganska naivt att tro att alla som bor i Sverige har "svenska tillgångar". De flesta BRIC fonder handlas ju i USD såvitt jag vet.

    ReplyDelete
  7. Härligt, du är snubblande nära ditt första mål!!
    När du når målet tycker jag du ska fira ordentligt, bjud flickvännen på bubbel och trevlig restaurang, eller ännu hellre en resa! Det är både du och hon värda.

    ReplyDelete
  8. Begåvningsreserven12:16 AM

    Personen som sa devalvering menade nog depreciering men det är ungefär samma sak. Trist att du skulle vara en sådan språkbög. Resonemanget hos personen stämmer i allt övrigt. Några "kryddor" i portföljen i form av USD fonder har nog alla men i regel sitter nog svenska folkets PPM, pensioner, försäkringar, A-kassor, egna sparande osv. i form av svenska aktier i svenska kronor placerade där av de själva som individer eller av organisationer som Folksam, Kommunal eller vad fan det nu kan tänkas vara man har pengar hos indirekt eller direkt. Själv har jag väldigt mkt dollar o EUR fonder, inte en enda aktie just nu. Men som sagt, man är ju med i svenska samhället som stort i övrigt. Det går ju för fan inte att vara turist i europa längre. Det är för dyrt. Tragiskt. Vi har blivit ett fattigt öststatsland.

    ReplyDelete
  9. Anonymous1:25 AM

    Passa på och skydda dina tillgångar nu så att du behåller din fina vinst.

    Nej, just det: Buy-and-hold?

    ReplyDelete
  10. "Alltså har alla svenskar blivit 30-40% fattigare."

    Har våra hyror gått upp 30-40%? Eller våra matkostnader, försäkringar, o s v? Knappast. Tänk lite längre än att bara jämföra några värden. Vi har inte blivit fattigare tidigt på sommaren bara för att färska jordgubbar (årets första) är dyrare då men enligt din logik skulle vi vara utfattiga.

    ReplyDelete
  11. Anonymous2:07 PM

    Kolla på ett diagram där du jämför kronor mot valfri annan västerländsk valuta under de senaste 40 åren. Slå samtidigt upp en graf på köpkraftsindex för en svensk medborgare under dessa 40 år. Då ser man tydligt att svensken blivit tydligt fattigare och att kronans värde har devalverats ett femtontal gånger under denna tidsperiod. Varje gång har man hävdat att effekterna skulle vara kortvariga.

    Jag väljer medvetet att kalla det för devalvering. Depreciering sker i mina ögon när man låter marknaden prissätta landets valuta. Riksbanken har medvetet satt en konstlat låg ränta i Sverige eftersom man velat sänka kronan. Detta är en devalvering.

    I Sverige kan man låna pengar till 2% ränta och samtidigt få detta lån skattesubventionerat till 30%. Inflationen är över 4% hur man än räknar på det. (Förutom om man som Riksbanken försöker dölja den). Det är en ekvation som inte håller i längden. Fast jag borde inte bry mig egentligen för jag har redan lämnat det sjunkande skeppet.

    Ha en trevlig utlandssemester Olle! För det borde ju bli en fet resa med tanke på att du hävdar att du inte blivit fattigare...

    ReplyDelete
  12. Anonymous4:59 PM

    jag gillar denna bloggen ..men köper inte det faktum att killen tar med sin 1/3 av bostadsrätten , då jag anser att han ej kan sälja den när han vill, stor skillnad på tillgång och tillgång.

    mvh redan miljonär

    ReplyDelete
  13. Anonymous9:54 PM

    vad tänker miljonären göra när han når miljonen?

    kommer han splasha ut eller ej...

    ReplyDelete
  14. Lika lite som jag är tvungen att åka på en dyr utlandssemester är jag tvungen att köpa årets första dyra jordgubbar.

    Du svarade inte på frågan om våra hyror och andra räkningar gått upp 30-40%, relativt vår inkomst givetvis. Svara eller framstå som oseriös.

    ReplyDelete
  15. Anonymous9:02 AM

    En liten fråga bara, hur mycket tjänar miljonären på annonsintäkter från bloggen?

    ReplyDelete
  16. Anonymous9:42 AM

    Olle:

    Svaret på Din fråga finns i mitt inlägg om Du läser om det. Ditt försök att föra ett logiskt resonemang har så uppenbara brister att jag bara kan dra slutsatsen att du inte har studerat Nationalekonomi ens på den mest grundläggande universitetsnivå. Sannolikt har du dessutom inga praktiska kunskaper om de internationella valutamarknaderna.

    Jag har tjänat oerhört mycket pengar på kronans fall, och jag bor inte i Sverige längre. Jag borde egentligen inte bry mig, men kärleken till fosterlandet finns kvar. Tyvärr är Sverige fullt av människor som inte vet sitt eget bästa. Jag ger mig!

    Du har rätt Olle!!!

    Fortsätt betala världens högsta skatter, eftersom vi ju alla vet att Sverige har världens bästa skola, vård och äldreomsorg. Fortsätt att heja på alla framtida devalveringar av kronan. Snart tjänar du lika mycket som en kinesisk arbetare, men det är helt OK, för din hyra kommer fortfarande att kännas billig. Jordgubbarna kan du överlåta till mig och alla andra västeuropéer för för oss är dom fortfarande billiga. Vi ser nämligen inga prisökningar, vi ser bara sjukt billiga varor samt underbetalda och fattiga medborgare när vi besöker Sverige.

    Det är människor som du som har gjort Sverige så framgångsrikt som det är idag Olle.

    Var stolt för det!

    ReplyDelete
  17. Anonymous3:44 PM

    Tack för en trevlig blogg. Jag följer min egna ekonomi på liknande sätt men tar där hänsyn till min upplupna skatteskuld som jag kommer att få vid en eventuell lägenhetsförsäljning samt vid realisering av vissa aktievinster. Hur ställer du dig till detta?

    Mvh Alex

    ReplyDelete
  18. begåvningsreserven9:03 PM

    anonym 9:42> Så jävla rätt. Så jävla sant. Att Sverige består av en jävla massa Olle är uppenbart. Man lever i sin egen bubbla med sitt eget huslån och tror att man är rik. Sen semestrar man i Thailand som den svennebanan man är av skälet "det är billigt och folket är trevliga". Det är knappt några länder kvar som är billiga att semestra i och svenskar är ett jävla resbenäget folk, har det med vår historia som vikingar att göra tro?

    Nej men jag säger också. Du har rätt Olle. Fan vad du är smart.

    ReplyDelete
  19. Anonymous12:48 AM

    Håller med föregående talare. 9.42 är bland dom bästa och roligaste grejer jag läst på ett bra tag på webben. Ironi när den e som bäst. Och riktigt träffande beskrivning av svenne banan. Promoe kanske kan hitta ny inspiration till en uppföljare?

    ReplyDelete
  20. För 1 år sedan kostade dollarn 25% mindre än idag, vilket då innebär att vi på ett år blivit 25% fattigare, enligt din logik. Men folk på gatan märker inte av en så stor skillnad, om de nu inte vill semestra i USA exempelvis. Inflationen har heller inte varit 25% under tiden. Alltså blir det verklighetsfrånvänt att säga att en person på gatan plötsligt är 25% fattigare bara för att dollarn kostar 25% mer. Då snackar man relativbegrepp som inte har mycket med vad gemene man direkt känner av.

    För övrigt jobbar jag inte, betalar ingen inkomstskatt, och har inget huslån. Jag klarar mig bra på de pengar jag har samlat på mig. Inte heller åker jag på utlandssemester men om jag skulle göra det någon gång så inte blir jag plötsligt X% fattigare bara för att resan blivit dyrare.

    ReplyDelete
  21. @Olle: Om du lever på besparingar så bör du vara riktigt orolig i dessa tider !?
    Såklart det blir dyrare för oss med en svagare valute - det sker dock inte i "ett slag".
    De första varorna är bensin, elektronik, bilar osv som importeras - här har vi redan sett prisökningar

    Men sedan följer även mat och inhemska varor då man kan få bättre betalt om man exporterar dessa - och därmed tvingas även inhemska konsumenter upp i pris.

    Sen är 30-40% en grov överdrift - även om man kanske kan närma sig den siffran om man räknar jmf med 80 - talet.

    Att satsa på USD låter dock riskabelt - där om ngn stans har vi en bananvaluta - där tryckpressarna går för fullt för att administrera den förra administrationens snesteg.

    Än så länge har inte ngn i ngn större omnfattning vågat ifrågasätta om deras dollar faktisk kan bytas in mot varor för det värde som det står på papperet, eller vem/vilka värden som står som garant för detta. Men OM det görs så kommer dollarn falla snabbare än SEK någonsin gjort :(

    /K

    ReplyDelete
  22. Varför vara orolig? Jag har ju jätteläge att flerdubbla mina besparingar på sikt med dagens låga börser.

    Att 30-40% var en överdrift var min enda poäng. Att vara nyanserad verkar väldigt svårt för vissa. Och om man ifrågasätter överdrifter är man tydligen Svenne Banan.

    ReplyDelete
  23. begåvningsreserven12:46 AM

    Valutor är ju på sätt o vis en värdemätare på hur bra ett land mår. Sverige har ju haft som taktik att devalvera eller drastiskt sänka räntan mer än andra jämförbara länder, så fort det blir minsta kris eller lågkonjuktur. Detta har dopat våra företag som då inte behövt sanera sig själva på samma sätt som våra utländska motparter utan har kunnat leva gott på vinster från valutadopingen (gäller ej importföretag, det är därför vi sett en sån duktig stegring i pris på vissa importerade varor, kött t.ex.)

    Denna doping har gjort att när de kortsiktiga effekterna försvunnit så står vi där återigen med företag som tappat mark gentemot utländsk konkurrens och ånyo devalverar vi för att återigen få nya "rekordvinster" till exportföretagen.

    Till slut straffar sig detta beteende genom att vår valuta inte blir lika attraktiv att köpa på sig. Utländska investerare skyr SEK pga. att vi förmodligen inom kort devalverar eller toksänker räntan som vanligt och därmed sänker valutan gentemot de flesta andra valutor. Vilket i sin tur innebär att SEK sjunker mer och det blir allt dyrare för oss att köpa på oss varor och semestra i EUR samt USD länder. Vi är den fattiga kusinen på landet i Europa just nu där öststater faktiskt tagit ikapp på oss då deras valutor räcker längre än våra egna.

    Det är detta som gör att våra semestervanor läggs om. Vi har börjat turista som satan i Thailand senaste 20åren, varför?
    Vi har börjat semestra i Bulgarien som satan senaste 5åren, varför?

    Givetvis för att vi har RÅD. Den vanlige svensson har råd att ta en tripp till dessa länder då dessa länder fortfarande har billig öl o billig mat. Grekland har blivit dyrt sen de införde Euron gnäller vi om nu istället...Ja, tacka fan för det då vi skjutit vår egen valuta i sank i jämförelse med EUR.
    Att tro att man som svensk är "rik" så räcker det med att åka till Norge. 99 NOK för ett mål mat på Burger King, den du...motsvarar väl en sisådär 130 SEK just nu.

    Då jag pratar väldigt mkt med folk i Oslo så får jag hela tiden höra "jamen, du bor ju i ett låglöneland som Sverige. Inte kan du väl förvänta dig att du ska få diss o datt bla bla bla".

    Sverige är på gång att dala ner ORDENTLIGT på skalan över rika länder. En ständigt försvagande valuta och med världens högsta skatter. Skulle du vilja investera dina pengar i ett sådant land?

    ReplyDelete
  24. Anonymous8:54 AM

    Hur tror du Sveriges ekonomi och plats på välfärdslistan skulle påverkas på kort och lång sikt om vi införde euro?

    ReplyDelete
  25. Anonymous10:02 AM

    Begåvningsreserven:

    Dom förstår inte och kommer heller aldrig att fatta. Låt dom hållas. Jag tycker i alla fall det är kul att semestra i Sverige nu för tiden. Allt kostar en spottstyver och en massa välutbildade människor som jobbar mer eller mindre gratis. Snart kommer jag kanske att kunna flytta om lite av min portugisiska textilproduktion till Sverige. Det bästa av allt är att genomsnitts svensken aldrig kommer att klaga, utan finner sig i allt. Om Euron stod i 20 kronor skulle Olle m fl fortfarande stoppa huvudet i sanden. Om skatterna höjdes till 100% skulle svensken antagligen acceptera det också om man bara paketerade det hela på rätt sätt. Ja Sverige är verkligen fantastiskt!

    ReplyDelete
  26. Jag förstår att det är lätt att se ner på "genomsnitts svensken" när man som du förmodligen växt upp med pappas pengar och alltid levt på arbetarklassen. Eller har jag fel? Vem vet, det är så lätt att komma med påståenden om folk man inte vet något om, eller hur?

    ReplyDelete
  27. Anonymous2:22 PM

    Hej kamrat olle:

    Min pappa dog när jag var liten. Min mor led av en svår sjukdom. Jag och min bror växte upp tillsammans i ett fosterhem med problem och tog hand om varandra. Jag började jobba tidigt, lagerarbete, hamnen, truckförare,tidningsbud, städare, parallellt med mina studier på Handels. Vi hade inga ärvda pengar. Jag har på egen hand jobbat ihop en förmögenhet. På liknande sätt som beskrivs i denna blogg, krona för krona, tår för tår, svettdroppe för svettdroppe.

    Jag ser inte ner på genomsnitts svensken. Det gör svensken så bra själv genom att acceptera allt med knuten näve i byxfickan.

    Att jag skulle levt på arbetsklassen är ironiskt. Jag är arbetarklass. Jag bedömer inte människor efter hur mycket pengar dom har på banken utan vad dom vill åstadkomma i sitt liv.

    Men jag håller innerligt med dig om det sista du skriver.

    Det är så lätt för nollor utan mål i livet att komma med påståenden om folk man inte vet något om.

    ReplyDelete
  28. Bra att jag hade så fel, då gick min poäng förhoppningsvis fram. Ni vet nämligen ingenting om mig heller så kan vi alla sluta påstå massa saker om varandra och hålla oss till sakfrågorna, tack.

    ReplyDelete