Pages

Wednesday, September 17, 2008

Månadsrapport

Ja, vad ska man säga. Ingen direkt lysande månad. Efter pratet om prisraset på bostadsrätter i storstockholm har jag skrivit ner värdet på lägenheten lite. Mest på magkänslan, värderingen av lägenheten är fortfarande mycket låg.

Inga nya fondköp förra månaden utan istället aktieköp. Aktierna jag köpte för en knapp månad sen SCA och Kungsleden har klarat sista veckans ras ganska bra. Det kan man däremot inte säga om Rysslandsfonderna som gått ner ca 30% senaste månaden. Även övriga fonder har gått ner vilket gett ca 20% nedgång i snitt på aktiefonderna (något mindre genomsnittlig nedgång tack vare att jag har lite räntefonder också).

I övrigt inte mycket att orda om. Mer än att jag nu är än mer besatt än vanligt av att få ihop maximalt sparande. Kan nästan tänka mig att göra vad som helst för att få ihop några 100-lappar extra att köpa fler fondandelar för.

Som det känns för tillfället skulle jag nu kunna jobba på vanliga jobbet mellan 8 och 17, köra taxi mellan 18 och 01, sova mellan 01 och 04 och dela tidningar 04 till 07. Motiviationen är så hög att jag till och med själv börjar se att jag är besatt för tillfället. Det är nu förmögenheten byggs!

65 comments:

  1. Anonymous12:58 AM

    "Det är när alla pratar om att köpa aktier som man ska sälja och när alla pratar om att sälja som man ska köpa" :-)

    ReplyDelete
  2. Anonymous3:18 AM

    " Det är nu förmögenheten byggs! "

    Apropå den av dig väntade uppgången om typ ett års tid:
    en del tror att vi nu står inför en flerårig lågkonjuktur..

    kanske dags att spekulera i blankningar/exact bear istället ...

    ReplyDelete
  3. Anonymous6:57 AM

    JAg tror du är galen... prata igenom vad du vill göra med ditt liv under avslappnade former med din mamma eller pappa!

    ReplyDelete
  4. Anonymous8:26 AM

    Inte helt säker på att det är nu som de flestas förmögenheter byggs, Svensson tillgångar snarare raseras nu, de ligger alltid efter.
    Förmögenheter byggs självklart om det är rätt placerade nu. Är dock tveksam om du är det, men det får facit utvisa. Ledsen om jag låter pessimistiskt och besserwissrar en aning... Gota have a oppunion ya know..

    Om det är någon tröst har jag också förlorat mycket pengar.. Resonerade som du verkar göra när IT-krachen härjade som mest.. Snitta ner sig.. pumpa in mer etc.. Mantrat: Aktier går alltid upp på sikt.. (fråga dig själv om det är verkligen är sant, tips titta lite längre tillbaka än 20-40 år) Tror det är riktigt allvarligt nu dock. Ganska självklart att det skulle hända, frågan var bara när och hur länge de skulle kunna hålla undan. Det är alltid svårt att uppskatta.

    Kraschar det inte ordentligt nu så kommer det om några år skulle jag gissa. Bound to happen. Men centralbankerna gör allt de kan för att skjuta upp kraschen. Till vad nytta, den blir bara värre då..

    Jag är rädd för att historiskt kommer folk se tillbaka på denna tid som hur var det möjligt att föra folket så bakom ljuset.. Att folk inte begrepp bättre etc..

    Nää, de måste till att bli friskt och sunda regler så folk vågar investera igen.. Back to basic så att säga.

    Det är ett jättekul spel hur som haver!

    \PD

    ReplyDelete
  5. Hur mycket betalar du i skatt egentligen? Nu måste jag vara gay nog att hänvisa till Rich Dad, poor Dad. Men visst känns det piss att från Januari till Maj jobbar man åt staten. Sen åt sig själv.

    ReplyDelete
  6. Anonymous9:34 AM

    Jag tycker att du ska börja köpa lite råvaror då det alltid är bra att sprida riskerna. Köp dock boken "Hot commodities" först, den kostar bara 127 så det är ingen större investering.
    Ett annat billigare tips är att titta genom filmerna på denna sida om du vill uppdatera dig om den amerikanska ekonomin (och varför du ska köpa råvaror):

    http://www.europac.net/video.asp

    ReplyDelete
  7. Det är nu förmögenheter förintas om man inte hoppar av i tid.

    ReplyDelete
  8. Anonymous9:44 AM

    GIllar dig och din besatthet, lyssna inte på de som säger att du borde "leva" och bränan pengarna, utan gör det som för studen gör dig glad, om det nu är snåla och spara.

    Skulle du få andra värderingar senare och vilja lägga mer pengar på familj boende etc så kommer du ha glädjre över det hur som helst.

    ReplyDelete
  9. Anonymous10:19 AM

    Helt rätt! Det är nu som förmögenheter byggs!

    Det finns en fallhöjd på 10-15% kvar i Sverige i en eventuell sista utskåpning men nuvarande läge är ypperligt att köpa billiga kvalitetsaktier.

    Det faktum att alla slåss om att övertrumfa varandra i hur negativa dom är visar vad klockan är slagen.

    Det finns bolag i världen med PE 2-4 och 40-60% av sitt börsvärde i likvida tillångar på banken. Sist det var så bra var 1991, och då bara i specialfall.

    One last devastating smash, and then it´s time to pick up the pieces.

    SEB-Spaniard

    ReplyDelete
  10. viktor: De enda raserade förmögenheterna är ju om bolaget (bolagen om det gälelr en fond) kånkar. Annars kan man ju se det som att det är rea på aktier nu. Och även om denna "rea" skulle hålla sig i 2-3 år - så kommer det en uppgång

    /K

    ReplyDelete
  11. Anonymous10:54 AM

    SEB-Spaniard

    Jag må låta negativ, men jaa det är faktiskt så jag ser på det. Det behövs rensas ut ordentligt. USA är sjukt och det sprider sig till andra delar som USA har skulder till..

    Miljonären hade väl ett ränta på ränta inlägg.. och precis så är det. Deras skuld bara ökar och ökar, sprider sig och sprider sig. Finns inte en chans att de kommer kunna betala tillbaka det utan att sänka dollarn.. Kanske får vänta lite till, men förr eller senare ramlar polletten ner för folk.

    Visst kan se köpvärt ut på pappret i svenska bolag med låga pe tal osv just nu.. Men det fundamentala gäller sällan i tider som detta. Konjukturen vänder också starkt neråt.. Låt de rasa lite till, jag tror det finns mer fallhöljd ja, sen kan det vara dags.

    Så länge som finanskrisen härjar kommer folk vara skraja för börsen och snarare lämna nu när det rasa. Snart kommer svensson och säljer också.
    Är det riktig illa så går det som vid krisen på 30 talet. Mycket pekar på det. Och då finns det mycket fallhöjd kvar.

    Häng i =)

    \PD

    ReplyDelete
  12. Anonymous1:55 PM

    Hoho, nu ska jag pumpa in så mycket pengar jag kan i Avanza Zero. Fan det är ju perfekt. Vem vill inte köpa billiga kvalitets bolag. Helt utan avgifter.

    Och till alla nej sägare. Visst, om jag pumpar in alla min pengar nu. Jag kan förlora hela skiten. Vi kanske går tillbaka till stenåldern och går runt med klubbor och slaktar djur. Inga pengar finns osv.

    Men jag tror inte det. Dom företagen som ingår i avanza zero är:

    ABB Ltd; ABB.ST
    ASSA ABLOY B; ASSAb.ST
    Alfa Laval; ALFA.ST
    AstraZeneca; AZN.ST
    Atlas Copco A; ATCOa.ST
    Atlas Copco B; ATCOb.ST
    Autoliv SDB; ALIVsdb.ST
    Boliden; BOL.ST
    Electrolux B; ELUXb.ST
    Eniro; ENRO.ST
    Ericsson B; ERICb.ST
    Hennes & Mauritz B; HMb.ST
    Investor B; INVEb.ST
    Nokia Oyj; NOKI.ST
    Nordea Bank; NDA.ST
    SCA B; SCAb.ST
    SCANIA B; SCVb.ST
    SEB A; SEBa.ST
    SKF B; SKFb.ST
    SSAB A; SSABa.ST
    Sandvik; SAND.ST
    Securitas B; SECUb.ST
    Skanska B; SKAb.ST
    Sv. Handelsbanken A; SHBa.ST
    Swedbank A; SWEDa.ST
    Swedish Match; SWMA.ST
    Tele2 B; TEL2b.ST
    TeliaSonera; TLSN.ST
    Volvo B; VOLVb.ST
    Vostok Gas SDB; VGASsdb.ST

    Visst, bankerna kan gå under. Men dom kommer ju sitta på mycket säkerheter. Alla hus och fastigheter. Visst, dom kommer ju inte gå att omsätta i pengar och deras värde går ner. Men det är ju ändå ett hus. Det försvinner inte.

    Samma sak med H&M. Folk kommer inte sluta att köpa kläder. Visst, vi går in i en lågkonjuktur. Folk köper mindre några år, men kläder behöver folk. Samma sak med Ericsson, Nokia, Tele2 & Telia. Folk kommer fortsätta och ringa till varandra. Folk behöver mobiler. Volvo kommer fortsätta bygga bilar för folk behöver åka till jobbet. Vostok kommer fortsätta leverera energi. Securitas kommer kanske till och med behövas ännu mer om folk får ont om pengar och börjar råna. Atlas Copco kommer fortsätta leverar gruvprylar.

    Osv osv osv.

    Visst om jag köper avanza zero nu för all mina pengar när omxs30 ligger på runt 780. Vi säger att det går ner 50% mer. Til runt 350-400. Inte troligt dock. Visst då har jag halverat alla mina pengar. Men jag har ju fortfarande andelar kvar i dessa företag. Dom kommer fortsätta finnas och leverera produkter och tjänster. Och jag kommer få min utdelning.

    Om nu inte det blir som jag beskrev ovan. Att vi går tillbaka till grottåldern där vi går runt med klubbor. Men då spelar det ingen roll om ni har era pengar i madrasserna eller på bankkonton. Då kommer hela vårat ekonomiska system förintas.

    Så köp köp köp. Om ni har pengar över som ni inte behöver använda.

    Hej svejs.

    ReplyDelete
  13. Anonymous2:50 PM

    Till VPD:

    Jo jag håller med om att det finns eventuell fallhöjd kvar. Men det öppnar bara fler möjligheter till kanonfynd- inte nödvändigtvis i Sverige.

    Det finns t ex ett asiatiskt bolag som värderas till 2,2 ggr sin vinst och med 59% av sitt börsvärde i kassa. Sådana bolag kan man köpa oavsett hur börshumöret är eller hur illa det ser ut i omvärlden. Det bör tillägas att det agerar i en konjunkturokänslig bransch och sannolikt kommer att påverkas marginellt av den pågående turbulensen.

    Men jag håller med om att det ser jobbigt ut för många just nu. Och visst skall man vara försiktigi tider som dessa.

    Till miljonären:
    Fortsätt kämpa på bara. Om 3-4 år kommer Du inte att ångra din envishet. Och tack för en intressant blogg.

    SEB-Spaniard

    ReplyDelete
  14. Anonymous3:14 PM

    Intressant inlägg.

    Kör på det du tror på. Jag kan mycket väl ha fel och då är det du som är vinnaren. Har jag rätt så är det tvärtom. Vad jag gör är att gardera mig för båda scenarion i detta läge. Historien talar dock för att jag kommer få rätt förr eller senare.

    "Men då spelar det ingen roll om ni har era pengar i madrasserna eller på bankkonton. Då kommer hela vårat ekonomiska system förintas."

    Visst kommer reglena för det ekonomiska systemet ändras. Till sundare regler där det är svårare att bygga luftslott. Som det varit de sista 30 åren har inte varit sunt, men visst det går att manipulera ett tag av centralbankerna. Deras tid för detta börjar dock rinna ut i mina ögon.

    Om du med pengar menar papperspengar insatta på vanligt konto. Jaa de kommer att gå åt helvete. Men inte om man har riktiga värden, "riktiga pengar" så att säga (fysiska). Då bör man klara sig galant för detta kommer stiga jämtemot den vanliga valutan som kommer krascha utan riktig uppbackning.

    Summa kardemumma..
    Det kommer ett annat system istället, precis som det gjort i alla tider när man försökt lura folket med fakeade värden. Att skapa fiktiva pengar genom att tillföra några nollor i en dator kommer inte fungera lika bra då. Genom att skapa skuld av något som egentligen inte har något värde kommer inte fungera heller. (förutsatt att saker kontrolleras givetvis)

    Vem tror att vi kommer gå tillbaka till stenåldern.. nej nej njee, nje bara sundare pengar, riktiga pengar som kommer gälla istället för en valuta (tex papperspengar) utan uppbackning..

    Det som däremot kommer att gälla är riktiga "pengar", riktiga tillgångar, och ja fastigheter är en riktig tillgång, så visst satsa på det. Tror dock det finns bättre investeringar för tillfället.

    Visst inget system är perfekt, men detta som vi provat nu fungerar inte i längden.. (tror jag) Men visst de kan ta ett gäng med år innan folk begriper.. Svårt att säga hur länge.

    Hur som helst. Lycka till!

    \PD

    ReplyDelete
  15. Anonymous3:21 PM

    SEB-Spaniard:

    Ok, jag har tyvärr inte någon större koll på bolag utomlands. Har svårt att hinna med att sätta mig in bolag här hemma =)

    Det låter som en bra deal du hittat. Låter som det inte finns så mycket nersida kvar där =)

    Lycka till med investeringarna.

    \PD

    ReplyDelete
  16. Anonymous3:56 PM

    Tack så mycket!

    ReplyDelete
  17. Anonymous5:48 PM

    "Volvo kommer fortsätta bygga bilar för folk behöver åka till jobbet."

    Då ska du för guds skull köpa Ford. Volvo AB bygger lastbilar samt grävskopor. Volvo AB sålde Volvo Personvagnar till Ford 1999.

    Du verkar vara väl insatt i dina billiga kvalitetsbolag ;)

    ReplyDelete
  18. Anonymous6:15 PM

    Nej jag är inte insatt. Jag lägger ner min tid på att tjäna pengar istället. Jag vet vart jag har min edge. Och det är inte att spå i aktier.

    Visst, jag skulle kunna använda 40 timmar i veckan på att läsa aktietips, analysera och fundera. Men til lvilken nytta? Folk som har det som heltids jobb lyckas ju inte slå index. Varför skulle jag kunna göra det?

    Jag satsar på att gå som index + utdelning. Funkar för mig.

    ReplyDelete
  19. Anonymous6:44 PM

    3 timmars sömn en längre period räcker inte, det kör slut på en. Du skulle somna i taxin är jag rädd. 4 timmar borde du dock kunna klara dig på =)

    Been there done that.

    Kört hårt, du verkar ambitiös!

    Tha man

    ReplyDelete
  20. Anonymous11:00 PM

    Till PD> Vad menar du med fakevärden? Beskriv för mig ett par s.k "fakevärden".

    Beskriv gärna hur ett system UTAN dina s.k fakevärden (vad du nu menar med det) ska se ut! Vad blir fördelen gentemot nackdelen med ditt nya system, som ju ska ha som syfte att komma runt fakevärdena.

    Det som händer just nu är ren börspsykologi. Begreppet "självuppfyllande profetia" gör sig igen påmind. Om alla säger att en bank ska gå omkull, då gör den tillslut det. Återstår att se vilka fler som faller...Detta är inte över.

    ReplyDelete
  21. Anonymous12:27 AM

    Det enda som är fel med vårat system idag är att bankerna kan låna ut mer pengar än vad dom har. Om dom har 1,000,000:- kan dom låna ut 10,000,000:-

    ReplyDelete
  22. Anonymous10:11 AM

    Jag köpte Avanza Zero för 300,000 igår. Hej hause, heja Sverige! :)


    Köp köp köp..

    ReplyDelete
  23. Anonymous10:16 AM

    Heja miljonär bloggaren. Ryssland upp över 18% just nu!

    ReplyDelete
  24. Anonymous1:48 PM

    Hej hej, har följt denna blogg ganska så frekvent, med undantag när nedgången på börsen satte sina spår och bloggen blev alltmer spritt uppdaterad...

    Har svårt att se att ordet besatt skulle ge dig nån som helst fördel i ett långsiktigt sparande, tycker det verkar desperat...

    Tycker du ska flytta ut mer pengar från ditt fondkonto och läsa på mer om företag som du satsar pengar på istället, för att som återkommer ständigt på din blogg, mestadels gå på din magkänsla.

    Tycker att det är bra att ha mål, ditt stora mål är ju att bli ekonomiskt oberoende till varje pris, jag kan själv tycka att du försakar väldigt mycket och många elaka tungor säga att du kastar bort livet till fördel för ditt liv efter 40....

    Säger bara, som så många sagt förut, att lycka är en resa, inget tillstånd....

    Hoppas att din resa verkligen ger dig lycka men för mig rimmar inte lycka med besatthet...

    Lycka till!

    ReplyDelete
  25. Anonymous3:55 PM

    Ni som pratar om låga P/E-tal. Lehman hade ett lågt sådant... Visst, domedagsstämmningen media sprider känns något överdriven men faktum är att vi inte vet hur det går. Det kan dröja år innan många bolag återhämtar sig OM dom överlever vilket inte är självklart. Kommer Framfab, Icon och allt vad de hette någonsin nå de nivåer som gällde runt millenieskiftet? Nu invänder genast en del att det inte var "riktiga" företag. Att det är skillnad på Scania, Atlas, Volvo osv. Visst, jag håller med, hur nära är Ericson sina nivåer från det sena nittiotalet? Ska ni investera, vilket jag nog tycker är okej, så se till att sprida riskerna, inte bara mellan branscherna utan även inom dom. Köp inte NCC, köp NCC, Skanska, PEAB osv. Det är inte alls omöjligt att vi kommer få se en del konkurser innan vinnarna utkristalliserar sig.
    Jag skulle även vilja höja ett varningens finger för bankerna, senast det begav sig infördes som alla vet den så kallade bankakuten, skulle något liknande ske om behovet uppstår den här gången så kommer sannolikt villkoren se radikalt annorlunda ut. Sittande regering lär inte vara lika generös eftersom det då kommer vändas emot dem i nästa valrörelse och det har de knappast råd med i dagsläget. Bara mina 2 cent..

    ReplyDelete
  26. Anonymous4:50 PM

    Vad jag menar är att dollar och de andra valutorna jag känner till inte är kopplade till något med riktigt värde. Förstår du vad jag menar? Det som du har i plånboken, dina papper som finns där är egentligen värdelösa. De är inte backade mot något som jag ser det. Är du med? Så länge folk inte inser detta kan man forfarande handla för dem dock. En illusion utan riktigt värde, ett fakeat värde.

    Försöks har gjorts att manipulera "pengar" i alla tider om man tittar tillbaka i ekonomisk historia. Det har aldrig hållit i längden, vi får se hur lång tid det håller denna gång.
    Men klåparna trodde antagligen att det skulle gå denna gång, eller så insåg man att smällen skulle komma så pass många år senare att man tyckte, hell, vi kommer leva gott under tiden.. inte vårt bekymmer. Troligen det senare, de är nog inga duvungar de där lirarna som bestämmer..

    \PD

    ReplyDelete
  27. Anonymous4:54 PM

    Om du är lite insatt så inser du säkert vad som kommer gälla istället. Annars får du läsa på lite.

    Det systemet är inte lika flexibelt att handha låg och högkonjukturer, men då vet man iaf vad något är värt.

    För och nackdelar som med allting.

    \PD

    ReplyDelete
  28. Anonymous10:30 PM

    PD> förstår jag dig rätt när du menar att svenska 500kr sedeln inte är värt något så länge du inte har ett bakomliggande värde knutet till sedeln?

    Det du menar att man ska använda istället, om jag får gissa?, är med andra ord guld?

    Du inser förstås att vi människor var på den nivån för ett antal hundra år sedan va? Då handlade vi med mynt gjorda av riktigt guld osv. Det finns givetvis mkt problem med detta förfarande, som t.ex. att efterfrågan på pengar ständigt ökar. (därav inflation) och att tyvärr guld är något relativt begränsat. Detta skulle driva upp värdet något brutalt på de guldpengarna som fanns i omlopp. Systemet skulle krascha på 30min.
    Om jag nu misstar mig med vad du menar så får du gärna förtydliga. Ekonomisk historia kanske inte är mitt expertområde direkt...;-)

    ReplyDelete
  29. Anonymous12:13 PM

    Jag tycker miljonärens sista inlägg var rätt sansat faktiskt. Han skrev ned lägenheten med en sisådär 10% och portföljen har bara gått ner 15%, vilket inte alls är särskilt dåligt i dessa tider.

    Däremot tror jag det är en skitdålig idé att anstränga sig till max, för att få igenom några extra hundralappar.

    Jag har lidit som satan under nedgången, men hela tiden köpt på mig mer andelar. Gordon Browns beslut om att bannlysa blankning i finansaktier är ju helt fantastiskt! Mitt nettovärde ökade runt 100,000 kr på några timmar, detta är vändningen pojkar.

    Blankarna har just blivit tilldelade en dödsdom, och nu måste de köpa tillbaka. Konstigt att ingen kommentarat varför börsen är upp +8% igår, och några UK bank aktier var upp mellan 30-40% på fredagen?

    ReplyDelete
  30. Anonymous3:11 PM

    Är det inte bättre att läsa böcker i stället för att dela ut tidningar? Tror att det skulle ge mer... Alternativt kan du köpa en ljudbok samtidigt som du kör taxi och delar ut tidningar ;)

    ReplyDelete
  31. Anonymous4:59 PM

    10:30 PM Vem är det jag pratar med?

    Du förstår mig rätt.
    Au är ett sätt och Ag ett andra, det finns flertal sätt. Helt enkelt knutet till något med värde. Vanlig gammal hedersam byteshandel. Du får en gris av mig mot att jag får 2 höns från dig. Men man vill ha något som var alltid var gångbart. Det var inte säkert en gris alltid gick att byta med. Pengar skapades som representerade ett överrens kommet värde. Marknaden styrde.

    Du vet väl hur pengar uppstod från början? Papperspengar används för att representera något av värde, något att byta med.
    Papper som gavs ut representerade från början en viss garanti. Så är det inte längre. Inser att det kanske blir mycket på en gång, men börja gärna fundera i dessa banor för ditt eget bästa ;).. Det vill såklart inte regeringarna för som det är nu kan de tillverka fakepengar hur som helst. De kommer de inte kunna göra sen. De kommer antagligen vilja konfiskera allt Au dock.

    Kungar och liknande har i dåliga tider försökt manipulera mynt mm genom att ta ur det riktiga värdet, tex silver eller guldhalten ur mynten, från 80 % värde till 40 % och hoppats att människorna ska acceptera mynten likväl.. Inte begripa helt enkelt. Tillslut har folket inte accepterat de sämre mynten då de inte representerar något av värde. Titta på våra enkronor idag.. Gjorda av Nickel och koppar skulle jag gissa..Mer eller mindre Värdelösa.. För säg 100 år sedan var de 80 % silver i enkronorna. Riktigt värde med andra ord.
    Hur som haver efter alla försök till manipulationer så har man fått börja om igen.. Gång på gång om man tittar i ekonomisk historia.. klart det inte håller i längden att mygla med "fake" pengar. Nu verkar dock folk vara så insnöade att de totalt glömt vad pengar egentligen står för och så länge som folk gör det kanske det fungerar ett tag till. Att leva i skuld har blivit enda sättet att hålla igång samhället.. Den som sparar fakepengar på konto är en idiot i dagens samhälle...klart de inte fungerar i längden. Common sense.

    Du behöver bara gå tillbaka till bretton wood systemet. Inte hundratals år sedan.
    Bretton Woods-systemet byggde på att den amerikanska dollarkursen var fast knuten till guldet och att de andra ländernas valutor i sin tur var knutna till guldet via en fast växelkurs mot dollarn. När USA efter att ha tagit stora lån för att finansiera Vietnamkriget, tvingades ge upp den fasta dollarkursen mot guldet i början på 1970-talet, upphörde Bretton Woods-systemet att fungera.
    Sedan dess har bubblan så smått börjat byggas. Eftersom USA tidigare haft 3/4 av allt Au i världen (Fort Knox) så har de kunnat manipulera ner priset genom att överflöda marknaden, dvs tillgången större än efterfrågan. Men snart har de inte så mycket kvar att överflöda marknaden med. Vad händer då?
    Japp, Au värdet är grymt lågt värderat om du jämför med penningamängden som finns numera..

    Krasch? Klart det blir en bamsekrasch.. Vad menar du, jaa folk som sitter med vanlig valuta på banken kommer få sina tillgångar raderas men skyll på de ansvariga, de har vetat detta länge.. De försöker hela tiden skjuta upp den stora kraschen. Som bara kommer bli värre och värre när den väl sker.

    Som sagt..Var och en blir salig på sin tro. =)

    Tyvärr svårt att veta när det går upp ett ljus för folk, men jag gissar att det kan gå fort när det väl gör det. Men vi kan ändå snacka om många år.. Men erkänn att världen är mer eller mindre sjuk om man inser vad pengar egentligen bör representera?

    Många tror dollarna kommer falla,, men jag tror att allas valutor eventuellt faller i värsta fall, för allt sitter samman. Finns inget som backar Euron heller, inte vår svenska svaga krona heller.. Hyperinflation. När folk väl får panik och inser detta så kommer de bli rusning efter riktiga tillgångar.

    Blev det för mycket konstigt snack för att hänga med i tankegångarna?

    Vad menar du med inflations problem?
    När man vet att 35 dollar alltid är värt 1 oz guld, då är det så. Inflation är något som uppstår när den totala penningamängden ökar, right? De som styr kan inte skapa guld hip som happ, de måste brytas ur gruvorna.

    Känner du till Ron Paul?

    \PD

    ReplyDelete
  32. Anonymous12:08 PM

    Rich-dad-poor-dad pratar om dollarns fall:

    http://www.youtube.com/watch?v=FOKn7tiUMyc

    ReplyDelete
  33. Anonymous12:36 PM

    PD> Ett intressant ställningstagande. Kan mkt väl stämma men jag tror väl inte direkt på det. De värdelösa pengarna har flera gånger haft hyperinflation för att sen återgå till just värdelösa sedlar. Det är svårt att baka in silver i alla mynt nuförtiden med 2,5miljard kineser o indier...

    ReplyDelete
  34. Anonymous1:52 PM

    ovan: Tidigare så har en valuta, senast dollarn fram till 1971, varit bunden till guld. I sin tur har alla andra valutor varit bunden till dollarn och på så sätt får alla en guldstandard utan att ösa in guld/silver i alla mynt (tror jag?).

    Å andra sidan så är det väl därför guld/silver ska upp i pris om alla ska införa guldstandarden igen...

    ReplyDelete
  35. Anonymous11:37 PM

    Vad händer om dollarn är knuten till guld o så gott som alla andra valutor knutna till dollarn, och guld plötsligt stegrar okontrollerat i pris?

    Vad händer om Fed plötsligt börjar trycka upp ett par miljarder extra sedlar?

    ReplyDelete
  36. Anonymous11:54 PM

    anonymous 1.52 pm: Vad yrar du om?

    Det är inte korrekt att "i stort sett alla andra valutor" har varit knutna till dollarn. De flesta är världens länder har små öppna ekonomier, som kräver en flexibel valuta pga att dom är exportberoende.

    Och en "guldstandard" innebär inte att man fysiskt köper guld och trycker upp gulden i mynt o sedlar. Det är bara att referenspunkt för att avgöra värdet på din valuta.

    Om domedagsscenariorna du beskriver skulle inträffa så är det väl inte mer än att man devalverar kursen (dvs skriver ned det fasta växelkursen) eller låter valutan flyta (såsom Sverige gjorde 1992 efter att ha tokhänt styrräntan till 500% - vilket inte funkade).

    ReplyDelete
  37. Anonymous8:10 AM

    Men man riksbanken lär ju behöva köpa in guld och förvara i sitt valv igen. Man knyter väl inte kronan till guldets "börsvärde" utan att man har en guldreserv?

    ReplyDelete
  38. Anonymous8:45 AM

    helt riktigt att riksbankerna köper och säljer guld såsom alla andra valutor.

    "guldstandarden" du hänvisar till är dock något helt annat!

    ReplyDelete
  39. Anonymous7:34 PM

    Hej på er avanza zero anhängare!
    Är det inte bättre att köpa xact bull?
    Det är ju samma bolag fast 50% bättre. ex går A.Z. fonden upp 10%.
    Så går E.B. upp 15%. Samma sak gäller ju ner också men man måste ju tro på de stora bolagen.
    Peace.

    ReplyDelete
  40. Anonymous7:50 PM

    XACT BULL ger även utdelning i kronor ;)

    ReplyDelete
  41. Anonymous4:06 PM

    Hehe, det kallar jag fanimej motivation.. :)

    ReplyDelete
  42. Anonymous6:19 PM

    Förr eller senare, sade Voltaire, född år 1694, återvänder en valuta till sitt rätta värde

    ReplyDelete
  43. Anonymous6:30 PM

    Till Anonymous 10:11
    Hur bär du dig åt för att köpa avanza zero för 300.000 på en dag när max insättning är 200.000?

    ReplyDelete
  44. Anonymous7:33 PM

    Du är tammefan en idiot

    ReplyDelete
  45. Anonymous8:01 PM

    ovan:
    Alla kan inte leva på bidrag, hur skulle det då gå? Se bara på hur det går i USA när man inte sparar! Där har alla levt det glada livet och spenderat sina pengar och framtida generationers pengar.

    ReplyDelete
  46. Anonymous6:39 PM

    Cool blogg... inspireras verklingen av dig

    ReplyDelete
  47. Anonymous7:24 PM

    hej!
    jag är osäker på om du vet hur man bygger upp sin ekonomi....

    ReplyDelete
  48. Anonymous6:54 PM

    Killen, kanske läge att diversifiera din portfölj lite. Överväg att köpa lite guld nu som hedge mot börsfall och prisfall på bostadsrätter och fastigheter. Du kan börja lite smått med att köpa en 100 grams tacka. Priset för dessa är idag ca 20 000 kr.

    Du kan köpa via:

    www.guldcentralen.se

    eller

    www.tavex.se

    Bara en tanke...

    ReplyDelete
  49. Anonymous8:25 PM

    Middags-mannen,

    tycker du borde vara tyst. Din 100 kr om dagen strategi är inte direkt imponerande.

    ReplyDelete
  50. Anonymous8:53 PM

    Imorgon blir det till att byta namn till "miljonär innan 40"

    ReplyDelete
  51. Anonymous8:22 AM

    Hehe, textraderna läs verkligen noggrant.

    Middagsmannen är nog en tjej =)

    \PD

    ReplyDelete
  52. Anonymous8:38 AM

    Miljonären!

    Jag lider med dig! BRIC länderna måste ta otroligt med stryk nu!

    De goda nyheterna är att det är köpläge nu på lång sikt. Tyvärr, så kommer det nog fortsätta neråt men fundamentalt så är det bra värden.

    ReplyDelete
  53. Anonymous11:14 AM

    Detta borde ha varit de sista 10-15% av fallhöjd.

    "One last devastating smash, and then it´s time to pick up the pieces."

    Nu finns mycket billiga kvalitetsbolag i hela världen och jag har ökat min aktiexponering kraftigt på morgonen till 50% av mina likvida tillgångar.

    Resten ligger i statspapper för att inte åka på smisk om någon ny bank oväntat går omkull. Fastigheterna har gått ner rejält på sistone men de fortsätter att ticka in cash flow, precis på samma sätt som de gjort de senaste 8 åren.

    Vore trevligt om de antog räddningspaketet nu...

    SEB-Spaniard

    ReplyDelete
  54. Anonymous3:53 PM

    Japp, mycket talar för att det kommer en rekyl upp snart nu.
    Vore jag en gambler skulle jag tanka på mig lite för stunden.

    Men sen... nej de ska nog mer ner SEB. Är det en krasch på gång är svårt att sia om..
    Klarar vi kraschen och kan skjuta på den ytterligare en stund får du nog rätt ett tag. Jäkligt svårt att förutsäga. 60/40 att det blir en längre utdragen krasch, när väl paketet gått igenom?
    Summa summarium..i slutändan.. Klart de ska ner. Det ser illa ut, och det är dags för en ordentlig "correction". Jag vill ha en sundare ekonomi!

    Att driva ett land på kreditexpansion funkar inte i längden. Common sense. Man behöver inte vara någon rocket scientist för att inse detta.

    Det är rätt roande att se Lundgrens uttalande som sitter och utgå från dagens scenario. Han verkar ha svårt att se in i framtiden, den framtid jag ser. Vi ligger efter USA, men problemen kommer hit om ett tag, ska vi säga ett halvår-ett år? Dock inte lika allvarligt, men vi får nog vår beskärda del också.

    Stand your ground. =)

    \PD
    Fortfarande inne med mindre än 10 % av mina medel inne i aktier

    ReplyDelete
  55. Anonymous6:44 PM

    Jag läste om en kille som doktorerat i "rocket science" men hade fortfarande svårt att förstå sig på ekonomi...

    ReplyDelete
  56. Anonymous7:04 PM

    Ja, det verkar inte spela någon större roll vad för titel eller utbildning man har nuförtiden. Man hittar proffesorer inom finans och ekonomi som har helt skilda synpunkter. Olika skolor som de tror på. Hur kan det vara så svårt att uppfatta verkligheten så olika??
    Läste en bok nyligen av någon svensk proffesor (inom ekonomi), men japp han verkade tro att allt gick att sköta med räntepolitik. De sätt som penningpolitiken nu drivs var ett sätt som skulle fungera.. Det verkade som han verkligen trodde att nu hade de löst vad ingen annan lyckats med..

    Naiviteten lyste igenom om jag får tolka, kunnig, men han drog fel slutsats...

    En som inte ens doktorerat i ekonomi.. Så vad vet jag..

    \PD med rätt att uttala sig?

    ReplyDelete
  57. Anonymous9:23 PM

    själv ligger jag ca 90% aktier. rubbet ligger i fastighetsaktier. dessa har cirka 20% i direktavkastningen för er som räknat på saken. dessutom så går företagen väldigt bra.

    ReplyDelete
  58. Anonymous5:30 AM

    Var fan har du 20% i dirktavkastning??
    Skulle vilja se när du får dem?
    Smartasspucko

    ReplyDelete
  59. Anonymous7:51 AM

    9:23 PM
    Inte för att dryga mig men gå igenom dina beräkningar igen, du har nog räknat fel. Eller visa hur du har lyckats räkna fram detta.

    I vilket land har du hittat dessa aktier?

    \PD

    ReplyDelete
  60. Anonymous2:21 PM

    Svenska fastighetsaktier har inte en direktavkastning på 20% även om den i många fall är god.

    Ett ojusterat p/e-tal är ganska oanvändbart, eftersom orealiserade värdeförändringar bland annat redovisas som vinst.

    Annorlunda uttryckt, om Du räknar på de faktiska siffrorna kommer både P/E-tal och direktavkastning att bli sämre. Trots detta ser det dock tämligen attraktivt ut, så det kan säkert bli en bra affär i alla fall.

    SEB-Spaniard

    ReplyDelete
  61. Anonymous10:12 PM

    kungsleden har en förväntad utdelning på 8 kr. köpte en stor hög på 42 kronor.

    8/42.50=19%

    Många verkar tro att företagen kommer krascha, men icke icke, omsättningen ökar även om räntekostnaderna höjts.

    ReplyDelete
  62. Anonymous8:50 AM

    Följer inte bolaget så speciellt men då jag tror de kommer få ta en del av bubblesmällen (fastighetspriser kommer sjunka) när den så smått drar in över Sverige. Häromdagen sålde de någon fastighet. Varför?
    Börjar de få dåligt med likviditet? = Dåligt tecken.


    Mjaa, jag tror inte nästa utdelning blir 8 kr..
    Deras räntekostnader lär ha stigit en del sedan juni rapporten.

    Men time will tell, lycka till

    \PD

    ReplyDelete
  63. Anonymous7:07 PM

    Oh herregud, jag har inte varit in på denna sida på ett halvår. Och det är samma tjat. Pengar är livet, eller livet framför pengar. Gud så tröttsamt, förstår nu varför jag inte orkade hänga med på denna sida.

    ReplyDelete
  64. God dag till alla i denna webbplats skulle vittna om hur jag var rädda av Mr Pato Smith När jag var rip off.
    Jag är fru, Ann-Charlotte med namn. Jag bor i Sverige, Jag vill använda detta medium för att varna alla lån arbetssökande att vara mycket försiktig eftersom det finns bedrägerier allt månader sedan jag var finansiellt ansträngda, och på grund av min desperation jag blev lurad av flera online långivare. Jag hade nästan förlorat hoppet till en vän hänvisade mig till en mycket pålitlig långivare som kallas Herr, Pato Smith som låna mig ett lån av $ 100.000 i 8timmar utan någon stress.
    Om du behöver någon form av lån bara kontakta honom e-post via: (patosmith02@ymail.com) det är därför jag använder detta medium för att varna alla lån arbetssökande på grund av det helvete jag gick i händerna på dessa bedrägliga långivare. och hur jag var räddningen av herr, Pato Smith.

    Och jag vet inte ens min fiende att passera genom ett sådant helvete som jag gått i händerna på dessa bedrägliga online långivare, vill jag också att du kan hjälpa mig att vidarebefordra denna information till andra som är i behov av ett lån när du har fått ditt lån fru Ann-Charlotte, jag ber att Gud ska ge honom. livslängd Gud välsigne honom för alltid för det goda han har gjort i mitt liv.
    Fru, Ann-Charlotte

    ReplyDelete
  65. Anonymous1:16 PM

    Hej killar, tack för denna intressanta artikel.
    Om du vill läsa mer om fördelarna med Bästa Aktiefonderna detta är rätt plats för dig!

    ReplyDelete