Pages

Friday, August 29, 2008

Uppföljning

Jag får ibland kritik för att det inte går att följa hur mina investeringar går, hur mycket som försvinner i inflation, hur stor REAL AVKASTNING jag fått jämfört med ett visst index etc.

Om syftet med denna blogg främst var att bevisa att jag var en bättre investerare än genomsnittet eller syftade till att ge aktietips kunde jag förstå kritiken. Nu är syftet med bloggen att ge en bild av min resa från ett ett par hundra tusen kr i nettoförmögenhet när bloggen inleddes till 1 miljon inom 5 år från det datumet. Sen får vi se om bloggen fortsätter på resan från 1 till 10 miljoner.

Och för att följa min utveckling mot 1 miljon i nettoförmögenhet så räcker mina månadsrapporter utmärkt tycker jag!

83 comments:

  1. Anonymous2:12 PM

    Förstår vad du menar men samtidigt tycker jag som läsare att just den delen är väldigt intressant. Det är väl bara att följa upp lite emellanåt så blir alla nöjda och glada.. Dessutom får du kanske fler läsare om du lyssnar på våra önskemål..

    Hur många besökare har du, ungefär, dagligen?

    ReplyDelete
  2. Anonymous2:44 PM

    Låt han skriva vad f-n han vill. Det är hans blogg och som läsare har man två alternativ.

    1. Läs bloggen
    2. Skit i att läsa bloggen

    Vad är problemet?

    ReplyDelete
  3. Ah, miljonären, bry dig inte om alla fånkommentarer, kämpa på bara!

    ReplyDelete
  4. Anonymous7:01 PM

    Syftet med bloggen är som sagt att du ska nå miljonen o sedermera mot stjärnorna. Kunde det inte vara intressant utifrån egen del att se hur bra du investerat dina surt förvärvade och snålande slantar? Är det för smärtsam läsning månne? Blir du förskräckt när du inser att ett bankkonto kunde förvaltat pengarna bättre än dig själv?

    Detta konsekventa förnekande gör ju att misstron mot dig ökar. Är du inte ens intresserad av att lära dig något om investering, hur i hela helvetet ska du få fatt i 10milj på ytterligare 10år? Skärpning nu. Du måste börja syna dina egna investeringar (INTÄKTER) i sömmarna INTE BARA DINA KOSTNADER. Att du kan snåla vet vi. Att du kan köpa tonvis med fondandelar i Ryssland och Indien vet vi men fixar du en bättre realavkastning än Resursbanks 5.75% ränta (tillkommer 30% skatt)?

    Jag tror att det skulle vara en ögonöppnare för dig...och för många andra härinne också vars IQ inte sträcker sig längre än "Rich dad är bibeln" eller "Skit i kritiken, heja miljonären" och dylika intelligensbefriade kommentarer.

    ReplyDelete
  5. Anonymous8:52 PM

    Men för guds skull. Fonder ska investeras i minst 5 år, om inte ännu längre. Innan dess är det ingen idé att se hur bra man har investerat! Att efter 1 år se om man slagit bankkontot fyller ju inget syfte om pengarna ändå ska vara låsta i 5 år.

    ReplyDelete
  6. Anonymous2:46 PM

    Kämpa på mannen, Rich Dad bodde i husvagn under de första åren! Din framgång är helt OK!

    Snart skriver du kanske boken "Hur jag blev miljonär innan 30?" , som alla töntar har kommer av-undas.

    ReplyDelete
  7. Anonymous2:47 PM

    Är din realavkastningen negativ eller possitiv?

    ReplyDelete
  8. Anonymous2:57 PM

    Men det är ju det som är komiskt. Just nu ligger killen på superminus, han vågar inte ens säga hur mycket. Han kanske inte vet själv? Bättre och stoppa huvudet i sanden som en struts och köra sitt mantra "månadssparar jag så kommer jag få bättre avkastning än på banken").

    Ja, jag håller helt med. Jag tror stenhårt på månadssparande. Jag gör själv så. Min total portfölj ligger förnuvarande -6.51% efter ett års sparande. Inte speciellt bra. Men med tanke på vad som hänt det senaste året är jag inte det minsta orolig.

    Men, miljonären vägrar ju och skriva hur mycket han ligger plus eller minus. Det är oroande. Han pratar ungefär som en speltorsk. Inte så stor skillnad egentligen. Om man frågar en speltorsk hur det har gått så säger dom att dom har vunnit eller gått plus minus noll. Aldrig förlorat. Men samtidigt går varenda slant till sitt beroende. allt för att hamna på plus.

    Miljonären är exakt likadan. Varenda slant går till sparandet, frågar man hur det har gått undviker han svaret eller säger att det är inte det som är det viktiga utan att han får ihop sin miljon kronor.

    Sök hjälp innan det är försent grabben.

    ReplyDelete
  9. Anonymous3:27 PM

    Uppskattar verkligen att du börjat blogga intensivare nu. Fortsätt med det!

    Tillhör bland de mest intressanta bloggarna som finns i Sverige.

    ReplyDelete
  10. Anonymous3:44 PM

    Om miljonären exempelvis säger att han ligger back 15% efter två år, vad får någon eller han själv ut av att veta det om han ändå sparar på lång sikt? Det är ju inte så att man säljer allt efter två år bara för att man ligger back om man ändå ska behålla fonderna i fem år om man fortfarande tror att framtiden är ljus.

    ReplyDelete
  11. Kritiken mot mig var ju ungefär den samma när mina indien och kinafonder gått upp 100% då flera ville veta exakt hur många procent det inneburit i snittuppgång med alla nya insättningar som skett under resans gång. Men då precis som nu ser jag inte riktigt syftet med att räkna ut den totala avkastningen. Jag för helt enkelt inte någon sån statistik, det skulle kräva att jag satt och summerade alla insättningar.

    Då idiotförklarade man mig också av två andra skäl. Att jag inte hade räknat bort reavinstskatten i mina sammanställningar och att jag som sparade på lång sikt var så urbota korkad att jag sparade en viss del i räntefond. Pengar som jag nu omvandlat till aktier och akitefonder till betydligt lägre kurs än vad som fanns när jag först köpte räntefonden.

    Så det är nog bara att vänja sig när man berättar om sitt sparande att man blir idiotförklarad som en bedrövlig investerade i såväl uppgång som nedgång.

    ReplyDelete
  12. Anonymous4:41 PM

    Na, nu far alla ta och lugna ner sig.

    Miljonarens experiment kan ju faktiskt bli ett exempel pa hur man INTE ska gora.

    Bra ideer, daliga ideer. Man lar sig av bada utfallen.

    ReplyDelete
  13. Anonymous4:45 PM

    bra kommentarer miljonaren!

    for ovrigt, sa justeras val inkopen i fonddepaer automatiskt genom "inkopskursen". sa det ar alltid realavkastningen som tas i berakningen anda?

    sa vitt jag vet sa justeras inkopskursen for kopkostnad %, transaktionskostnader for aktier osv automatiskt.

    ReplyDelete
  14. Anonymous6:28 PM

    Till personen som sa att inköpskursen justeras automatiskt:

    Ja, det gör den. Alltså inga som helst problem att se inköpskursen.Enda problemet är ju att den inte är korrekt diskonterad men det är ju skitsamma känner jag.

    till snubben som skrev att fonder investeras på 5års sikt o det fyller ingen funktion att granska efter ett år hur det gått

    Då har du verkligen blivit tappad bakom vagnen. Självklart ska man efter varje investering granska hur det går och hur det kan tänkas gå framöver men även blicka bakåt och se vilka misstag man gjorde och kanske rentav vad som fick en att köpa t.ex. Indien fonder överhuvudtaget. Har grundskälet till köp ändrats så kanske man ska omvärdera sin syn, marknaden och världen förändras ständigt. Därför gjorde han kanske inget SMART drag när han låg kvar i Indien efter 100% uppgång. Det var ganska sannolikt att det skulle komma en kraftig rekyl nedåt i det läget och det finns fortfarande en enorm risk för inflationsproblem. Kolla bara på Pakistan som igår "förbjud börsen att rasa till lägre nivåer...". Det är skrattretande resonemang du o miljonären kör med. Jag tycker verkligen att det kan liknas med det som anonymous sa ang. att som en struts stoppa huvudet i sanden och hålla för öronen och vänta ut det enorma fallet. Ta tag i problemet och omvärdera dina positioner. Känns det rätt med Indien i dagsläget? jamen dåså, behåll allting då. Känns det mer riskabelt?? byt till latinamerika och brasilien istället då som ju faktiskt haft en uppgång på 21% senaste året till skillnad från Indiens sanslösa ras. Någon helhetsbild och investeringsstragi saknas. Fonderna och förmögenheten ökar stadigt så gott som varje månad men det är ju ofta din egna nyinvestering som täcker upp för förluster. Senaste månden var bra för dig för då hade Indien en rekyl uppåt men detta i en nedåtgåendespiral.

    Miljonären,
    Din argumentation är på en treårings nivå. Tror du att SEBs förvaltarteam resonerar som dig? Dvs. bestämmer sig en vacker dag att "Indien verkar najs, trolig uppgång 15års sikt, vi stänker in allt vi har där och sen sitter vi lugnt i båten o inkasserar lön i 15år innan vi tar nytt beslut". Låt mig berätta för dig att SEBs förvaltarteam omvärderar sina positioner dagligen. Vad gäller korta positioner så agerar de ännu mer kortsiktigt o handlar på marginalen. Nu säger jag inte att du ska omvärdera din strategi dagligen eller ens varje vecka eller månad...men fundera lite en gång i kvartalet på 1) Hur har det gått på sistone? 2) Vad beror det på? 3) Kan det fortsätta så här? 4) Finns det något annat som har lägre risk men lika stor potential? osv osv...
    Detta är grundläggande. Så otroligt grundläggande så att det är sinnessjukt. T.o.m våra pensionärer där ute har bättre koll på sina placeringar än vad du har och gör klokare beslut. Åtminstone om man jämför min farfar med dig. Det handlar inte om att vi vill såga dig eller berätta för världen hur korkad du är. Det handlar om att hjälpa dig nå dina miljoner snabbare, för just nu gör du på fel sätt.
    Jag har sagt det förr, säger det gärna igen. "Ibland är det rent ut sagt lönsammare att placera allt kapital på bankkontot än att följa med ner i en global recession nedgång".

    ReplyDelete
  15. Anonymous6:42 PM

    Miljonären, vart köper du fonder och aktier? Det måste väl såt hur mycket du ligger plus och mius totalt i fonddepån/aktiedepån?

    Det räcker ju till ex att jag loggar in på Avansa så ser jag exkat hur det har gått för mig. Det spelar ingen roll att jag har månadssparat i ett år. Depån räknar ju allt automatiskt.

    ReplyDelete
  16. Anonymous6:44 PM

    Bra post av Stefan förövrigt.

    ReplyDelete
  17. Angående strategi så finns det säkert flera olika skolor. Den jag tror på är bäst i mitt fall är att inte överskatta sig själv och försöka köpa och sälja för mycket. För att träffa toppar och bottnar.

    Att månadsspara hälften en ränte fond under en period när börsen gått upp väldigt mycket för att växla om till aktiefonder efter en nedgång var lagom risktagande för mig. Att försöka lista ut om toppen för indien skulle vara 50, 100 eller 200% uppgång var däremot för svårt.

    Om strategin var bra eller dålig vet vi först om några år. Oavsett hur SEBs förvaltarteam.

    Angående sammanställningen så har jag fonder i både i Nordea och Avanza och dessutom i både vanlig depå och kapitalförsäkring. En hel del fonder har jag dessutom flyttat över i klump från Nordea till Avanza trots att de inhandlats månadsvis.

    ReplyDelete
  18. Anonymous9:13 PM

    Ex 1. Min USA-fond har gått upp 15%. Sedan dess att jag bestämde mig för att investera i den har min syn på den amerikanska ekonomin ändrats. Jag bestämmer mig för att sälja allt.

    Ex 2. Min USA-fond har minskat med 15%. Sedan dess att jag bestämde mig för att investera i den har min syn på den amerikanska ekonomin ändrats. Jag bestämmer mig för att sälja allt.

    Säljbeslutet baseras på den amerikanska ekonomin inte hur mitt månadssparande har förändrats.

    Sen är det väl klart att man säljer fonderna om man i förväg vet att det ska gå ner. Jag skulle exempelvis inte äga en USA-fond de kommande åren.

    ReplyDelete
  19. Anonymous9:20 PM

    Sen kan man ju tillägga om miljonären ska vara bättre än SEBs förvaltarteam? De på SEB är fler än en och deras arbete som de får betalt för genom fondavgifter är att ha bättre koll på läget än de som har annat heltidsjobb. Trots det så är ju inte resultatet lysande och det är därför som någon kom på indexfonden...

    ReplyDelete
  20. Anonymous12:18 AM

    missförstå mig inte nu om SEBs förvaltarteam. Jag pratar inte om fonder nu...jag pratar om SEBs egna slantar som de driver upp sitt egna resultat med. De handlar inte i fonder och gör egna beslut. Fondernas målsättning är ju att slå index för den resp. marknad de har fonden i. Det lyckas de sällan med, liksom alla andra banker ;)

    ReplyDelete
  21. Anonymous1:24 AM

    Säljbeslutet baseras på den amerikanska ekonomin inte hur mitt månadssparande har förändrats.

    Exakt. Om jag sagt något annat så vill jag förtydliga att detta är precis det jag menar. Jag tvivlar på att "miljonären" tänker så. Vilket är trist, framförallt för honom själv som inte inser att det finns pengar att "spara/tjäna" på att göra klokare investeringsbeslut.

    ReplyDelete
  22. Anonymous3:19 PM

    Hej Stefan,

    ibland är det visst bra att "följa med kurserna nedåt". Det är oerhört svårt att tajma "rätt inköpsnivå" och med dina pängar på banken så kanske du missar det tillfället?

    ReplyDelete
  23. Anonymous6:15 PM

    Yes, absolut. Det tillhör ju det svåra att veta när man ska gå in o ut ur sina positioner. Det är bara att göra sitt bästa, men perfekt blir det sällan.

    Jag har gått in o ut ur flera aktier på sistone o satsat både på Bear o Bull. I torsdags strax innan stängning köpte jag på mig Bear i spekulation på att fredagens börs skulle bli sur. Den blev inte så farligt sur, men sur blev den. Jag blev tvungen att omvärdera min position och valde att ligga kvar över helgen trots att USA har stängt på måndag. Jag räknar med fortsatt nedgång och jag spekulerade i att den nya orkanen skulle sabba produktionen av olja i mexikanska golfen, det gör att priset stiger...o börserna i regel sjunker. Då sjunker börsen på måndag. På tisdag öppnar USA o fallet där pga orkanen kommer ge negativa känslor i sthlm också. På onsdag har riksbanken möte o jag tror på höjd ränta, ännu mer sur börs. Jag kommer att omvärdera min position varje dag tills dess. Detta för att jag helst inte vill spekulera i nedgång, då börsen långsiktigt går upp...

    ReplyDelete
  24. Anonymous8:23 PM

    Du som snackar om SEBs förvaltarteam, Du verkar ha noll koll. De ligger inte särskilt bra till i någon av sina fonder och deras fonder går i 80% av fallen sämre än de index de följer.

    Jag har själv jobbat där och dom suger svårt. Man använder index utan utdelning som jämförelse och lurar på detta sätt kunden så att det ser ut som 80% av fonderna går bättre än index istället.

    SEB har inga förvaltarteam värda namnet.

    Insider

    ReplyDelete
  25. Anonymous7:50 AM

    Du har nog läst lite galet tror jag. Återigen, det är propriety tradingen jag snackar om. Jag sa ju t.o.m det uttryckligen men du kände väl behov av att säga att du jobbat på SEB förstås. Det kan jag ju inte göra något åt. Jag sa även att fonderna är fucked up, vilket inte heller är en nyhet. Att de luras i jämförelsestatistiken är också fel men det har du ju för enkelhetensskull hämtat från Svts uppdrag granskning. Om du jobbat på SEB så har det knappast varit en i högre position, det är ju uppenbart.

    Andemeningen är, precis som alla hajat utom Mr. SEB, att man ska se över sina positioner regelbundet. Egentligen så fort något nytt inträffat och som påverkar ens innehav.

    ReplyDelete
  26. Anonymous8:37 AM

    Nä, inte slå ner på MrSeb. Titta t.ex. här vad Rich dad säger:

    "When you judge another, you do not define them, you define yourself."

    !!!

    ReplyDelete
  27. Anonymous11:09 AM

    Propparna på SEB är ju inget vidare heller. Det var för övrigt där jag jobbade. Men jag blev (i likhet med alla andra som är bra) köpt från SEB. På SEB sitter bara leftovers.

    Men jag har sett i dina tidigare kommentarer att du inte har någon koll så jag är inte förvånad.

    Alla i branschen vet att SEB suger.
    Och alla på den här sidan vet att du också gör det.

    ReplyDelete
  28. Anonymous11:12 AM

    För övrigt vill jag upplysa dig om att 98 % av de vinster som SEBs proppar gör inte har någon directional bias utan man snor helt enkelt spreaden från kunderna. Att detta redovisas som tradingresultat i rapporten är något hela branschen skrattar gott åt.

    Men det är klart det finns ju alltid någon hjärndöd, okunnig förståsigpåare som går på det.

    ReplyDelete
  29. Anonymous11:21 AM

    Angående "Uppdrag granskning" kan jag bara säga att Janne bara har nosat på problematiken.

    De största problemen och lurendrejarna (i princip uteslutande storbankerna) tar ut dolda avgifter och annat som Janne Josefsson inte har kompetens eller insyn att göra ett reportage om.

    Index ex utdelning är bara toppen av isberget. Och nej jag hade inte någon högt uppsatt position inom SEB. Men jag var bra på det jag gjorde. Och på dig hör jag att du inte sitter i branschen även om du gärna vill verka som om du gör det.

    Sluta spela besserwisser och låt miljonären skriva vad han vill. Varför skall han behöva redovisa något för dig? Du verkar vara en sådan som klagar på allt, skaffa dig en hobby. Typ fågelskådare eller något.

    ReplyDelete
  30. Anonymous11:33 AM

    Avanza Zero is the grej. Inga avgifter, inga dolda avgifter. inga TEK. Life is good.

    ReplyDelete
  31. Anonymous2:56 PM

    Alltid lika kul när några skaffar sig en beef!

    // köttälskare

    ReplyDelete
  32. Anonymous3:34 PM

    Jag håller med ovanstående talare. Låt miljonären redovisa vad, hur, när, och vad han vill!

    Att kräva något annat säger mer om dig än det gör om miljonären.

    Och förresten, killen som jobbat på SEB låter ett antal snäpp mer påläst än dig.

    Beefy T

    ReplyDelete
  33. Anonymous6:41 PM

    Låt oss återgå till ursprungsdiskussionen och inte sidospåret som du nu snöat in dig på. Jag vidhåller å det kraftigaste att det är oerhört viktigt att se över sin strategi så fort någonting förändras. Sen om Mr SEB tycker anorlunda så får det stå för honom. Att benhårt ligga med positioner i en varaktig nedgång är inte särskilt klokt, då är det bättre att bara gå ur en stund. Avvakta, känna efter igen vad man tror om framtiden och göra beslut därefter.

    ReplyDelete
  34. Anonymous7:48 PM

    "För övrigt vill jag upplysa dig om att 98 % av de vinster som SEBs proppar gör inte har någon directional bias utan man snor helt enkelt spreaden från kunderna. Att detta redovisas som tradingresultat i rapporten är något hela branschen skrattar gott åt."

    - Vad yrar du om? Proprietary trading är när banken handlar med sina egna pengar, för egen vinning. Det har ingenting alls att göra med "kundspreaden".

    ReplyDelete
  35. Anonymous9:15 PM

    Äh, låt han vara. Han har ju ett tillräckligt stressigt jobb som handlare att han kan gå in på "miljonärens blogg" och skriva inlägg mitt på dagarna.
    Trovärdigt? jo man tackar.

    Finns mkt att haka upp sig på vad gäller hans inlägg. Jag väljer att inte göra det. Trots allt så var det bara ett EXEMPEL. Jag kunde lika gärna sagt Warren Buffet eller Goldman Sachs eller vilken logiskt tänkande person (eller företag) som helst inom värdepappersområdet. Skulle inte alla omvärdera sina positioner hela tiden så hade ju börskurserna stått stilla mer eller mindre. Bortsett från en del andra faktorer.
    Att Mr.SEB valde att bränna allt krut på det "måhända mindre väl valda exemplet" säger det mesta om honom. Fokusera istället på vad andemeningen och budskapet var och se ifall du kan säga emot mig där.

    ReplyDelete
  36. Anonymous9:56 PM

    Ok, nu byter vi samtalsämne.

    Miljonären - investerade du i Broström som jag sa till dig?

    Är upp 18% på bara en månad, tyvärr köptes bolaget upp nu, vilket var minst sagt ett skambud och det luktar skunk om hela affären!

    Nästa tips: Kungsleden!

    ReplyDelete
  37. Anonymous8:30 AM

    stefan hur rik är du?

    ReplyDelete
  38. Anonymous9:30 AM

    Stefan är inte rik. Det kan man läsa sig till mellan raderna.

    Han är dock en besserwisser av rang. Synd att han inte verkar kunna så mycket.

    ReplyDelete
  39. Anonymous9:34 AM

    "Vad yrar du om? Proprietary trading är när banken handlar med sina egna pengar, för egen vinning. Det har ingenting alls att göra med "kundspreaden"."

    Hahahahahaha, detta visar bara din okunnighet ännu mer. Lägg ner nu innan du gör bort dig ännu mer. Alla människor med insikt vet att du inte kan ett skit.

    Jag tycker det är tråkigt att en okkunnig person som du är så pass högljudd, och ställer kaxiga krav på miljonären hela tiden. Väx upp!

    ReplyDelete
  40. Anonymous10:47 AM

    SEB-killen har rätt stefan. Enkelt uttryckt funkar det ungefär så här.

    1 En kund hos banken vill köpa
    30 000 H&M at market.
    2 "Tradern" tar andra sidan av
    ordern mot sin bok och har nu
    sålt 30 000 aktier på offer.
    3 "Tradern" köper tillbaka
    aktierna på bid, antingen av
    annan kund som lägger bäst-
    order eller via marknaden.

    Banken tjänar på detta sätt 15 000 SEK i princip riskfritt på ett par minuter i en aktie med spread om 50öre. Detta upprepas MÅNGA gånger varje dag och voilá banken har ett fint "tradingresultat" att visa upp.

    Du har aldrig funderat på hur det kommer sig att 100 % av bankens alla "traders" är lönsamma (i en värld där endast 14 % av alla andra traders är det)?

    Svaret är att de kontinuerligt gödslas med möjligheter att göra i princip helt riskfria pengar på kundernas bekostnad.

    Detta är min erfarenhet av propriety trading, stefan. Själv jobbade jag också på bank under min ungdom, däribland Enskilda Banken. Och ja, jag hade en mycket hög position med en hel del inblick.

    ReplyDelete
  41. Anonymous2:39 PM

    Ränta-på-ränta inlägget tidigare i din blog var intressant och beräkningarna stämmer. Tyvärr stämmer det även på inflationen där en ränta-på-ränta effekt äter upp ditt sparande med 4.4% just nu.
    För att enbart bibehålla köpkraften måste du alltså hitta en avkastning på minst 6% efter skatt årligen, kan bli tufft utan att ta alltför stora risker under en längre tid.
    Allt utöver 6% är således ditt framtida kapital.

    Följer din blog med intresse..

    ReplyDelete
  42. Anonymous5:54 PM

    Ehh..vänta nu här. Har inte ens läst alla inläggen men ser att det skett något missförstånd ånyo.
    Jag har INTE skrivit kommentarer om kundspreaden. Det var någon annan. Jag sa ju i inlägget efteråt att "vi lägger ner detta och fokuserar på vad budskapet i mitt inlägg var".

    Som svar på ytterligare ett inlägg. Nej, jag är fan inte rik. Önskar att jag var lite tätare, helt klart.
    Min totala förmögenhet är nog att jämställas med miljonären. Att jag sen har klart mer i likvid än vad han har spelar ju mindre roll.

    Att jag sedan sitter på både utbildning och ett bättre avlönande jobb spelar inte heller någon roll. Eller det faktum att jag försöker berika mig själv med att ANVÄNDA pengarna till något också och inte bara äta nudlar och pissa bort mitt liv på arbetet. Jag arbetar för att leva i motsats till miljonären som lever för att arbeta.

    Läs framöver vem som skriver vad så undviks ytterligare missförstånd. Det börjar ju bli löjligt detta.

    ReplyDelete
  43. Anonymous6:07 PM

    Hehe, jaa det är lite svårt att följa med i diskutionen även för mig. Vem har sagt vad egentligen.

    Heheeh stefan du får ta en del skit idag :)

    \Lucky luke - always a calling card

    ReplyDelete
  44. Anonymous6:34 PM

    lucky luke> Inte mig emot. Bara kritiken är befogad. Känns lite missriktat just nu bara. Känns som att vissa helt undviker att läsa vad som "egentligen" skrevs av mig och vad budskapet var i det jag ville förmedla. Istället valde man att fokusera på en, för mig, irrelevant detalj. Jag misstänker också att vissa VILL missförstå i syfte att kanske framhäva sig själva, annars skulle väl personen ifråga besvarat mitt huvudbudskap som ju var.

    Man bör se över sin portfölj ständigt. Man bör ta nya beslut vartefter ny information dyker upp. Man ska inte stoppa huvudet i sanden så fort det går dåligt och upprepa mantrat "men jag investerar på 20års sikt...".

    ReplyDelete
  45. Anonymous8:26 PM

    ...och om tomten i fråga inte når upp till sina 10 millar för att få ekonomiskt oberoende så har han i princip kastat bort sitt liv. Fatta att våga gambla med hela sitt liv på det viset.

    Märkligt, vågat men troligen mest korkat.

    "Livet? Nä, det skjuter jag lite på.. Ojsan, jag dog visst av ålder- eller sjukdom. Hur blev det här?"

    ReplyDelete
  46. Anonymous9:45 PM

    Till SEB-killen:

    Grymt patetiskt att du låtsas skriva inlägg från flera olika personer, för att stärka dina egna argument.

    Tönt!

    ReplyDelete
  47. Ja se över sin portfölj dagligen är säkert bra. Om man nu skulle ha garanterat bättre koll än marknaden i övrigt. Mitt problem är att jag har inte en jävla aning om ifall det kommer gå upp eller ner imorgon eller kommande vecka.

    Den som visste det skulle med enkla medel bli ofantligt rik.

    ReplyDelete
  48. Anonymous11:40 PM

    seb-killen, hur rik?

    ReplyDelete
  49. Anonymous8:33 AM

    vart jobbar seb-mannen nu?

    ReplyDelete
  50. Anonymous9:39 AM

    Jobbar inte längre. Jag bor i Spanien med min fru och två barn. Tillräckligt rik.

    Stefan du skriver:

    "jag försöker berika mig själv med att ANVÄNDA pengarna till något också och inte bara äta nudlar och pissa bort mitt liv på arbetet."

    Min fråga till dig är då, VAD gör du här och VARFÖR är du så kritisk till de som väljer att "pissa bort sina liv"?

    Jag tycker du verkar väldigt kritisk utan att vara konstruktiv. Det om något är patetiskt.

    Jag läser den här bloggen med stort intresse, varför skall du vara framme och tjata och förstöra hela tiden? Som jag skrev förut:

    Låt han skriva vad f-n han vill. Det är hans blogg och som läsare har man två alternativ.

    1. Läs bloggen
    2. Skit i att läsa bloggen

    Vad är problemet?

    ReplyDelete
  51. Anonymous2:00 PM

    Att proppsa på att någon ska skriva på det sätt man själv önskar känns ganska magstarkt. miljonären skriver intressant och jag gillar hans funderingar. håller med om att det ibland kan vara de som kritisera för sakens skull utan att ge konstuktiv kritik. tyvärr finns dessa troll överallt på internet idag. det är lätt att vara tuff när man gömmer sig bakom en skärm.

    berra

    ReplyDelete
  52. Anonymous5:26 PM

    Nivån är sjukt låg. Är det NÅGOT jag gjort så är det att ge konstruktiva inlägg. Vad fan har DU gjort i dina kommentarer? Jo, du har missuppfattat, missförstått, spytt lite galla och sen kritiserat.

    Ta nu och läs mitt allra första inlägg. Det är ju så konstruktivt så att det är helt sjukt. Jag skäller inte. Jag kräver ingenting. Jag föreslår. ALLT i ett enda syfte. Att miljonären ska få en bättre ROI än den han har nu och har haft senaste tiden.
    ----------
    Syftet med bloggen är som sagt att du ska nå miljonen o sedermera mot stjärnorna. Kunde det inte vara intressant utifrån egen del att se hur bra du investerat dina surt förvärvade och snålande slantar?
    -----------

    Jag vet ärligt talat inte varför jag ens bemödar mig med att svara dig och dina alltmer patetiska påhopp. Dina mästrande och härskarteknikkryddade inlägg har liksom ingen effekt när du ständigt blir bemött med artiga svar från min sida. Du kommer ju ingenstans. Alla ser ju hur patetisk du är.

    Jag ser absolut inte kopplingen till varför du hackar på mig heller. Miljonären har ju fått hur mkt kritik som helst i inläggen för att inte uppdaterat tillräckligt ofta, skrivit endast månadsrapporter senaste tiden osv. Känns som att det är mest gnäll. Här ger jag ett första steg i riktningen till att ta kontroll över sina placeringar och då går du bananas. Patetiskt.

    ReplyDelete
  53. Anonymous7:24 PM

    Klart de måste vara lite pajkastning och missförstånd, de hör det skrivna ordet till.

    Lite kul att det blir lite kommentarer, kom igen ni andra också. Lets get ready to rumble :)Det ger lite att läsa.

    piong piong.. Ej med i pajkastningen för tillfället :) Fortsätt hugga, förr eller senare hugger jag me. Give me an inch and I'll take your hand!


    \Lucky luke

    ReplyDelete
  54. Anonymous7:34 PM

    Jag håller med Stefan till fullo - självklart ska man omvärdera sina positioner då och då!

    Seb-mannen, om du bor i Spanien och är ekonomisk oberoende eller whatever... varför i hela friden är du här o bloggar?

    Ut i solen med dig

    ReplyDelete
  55. Anonymous10:01 PM

    HAHA! SEB som i reklamen har inga pengar och därför helt ekonomisk oberoende...

    ReplyDelete
  56. Anonymous10:25 PM

    stefan, "kundspreaden" tas på en flow desk inte på en prop desk..

    ReplyDelete
  57. Anonymous10:44 PM

    Inte jag som pratade om kundspread men tack för info ändå.

    SEB spanien snubben kanske är intresserad däremot. Han verkar ju ha stenkoll på allt, förutom att läsa vad folk skriver och inte skriver.

    ReplyDelete
  58. Anonymous7:15 AM

    Ang omvärdering av sina postioner.
    Jag har alltid varit positiv och tror på långsiktig potential i Ryssland och stora delar av Östeuropa. Har legat kvar i Rysslands- och Östeuropafonder ända till för några dagar sedan i hopp i att det ska vända. Tyvärr händer det ganska mycket politiskt i Ryssland för tillfället och jag har därför valt att sälja allt. Jag har sparat i några år så mina fonder låg på ganska mycket + ändå. Jag fortsätter dock med månadssparande. För pengarna ska jag köpa aktier. Det är ju rea på börsen! Stor möjlighet att bygga upp aktieportföljen med tillväxtaktier (som för närvarande har väldigt låga P/E tal) och aktier med hög direktavkastning.
    Jag har länge månadssparat i fonder men efter att ha läst många kommentarer här om fondernas avgifter har omvärderat och ska satsa mer på aktier.
    LR

    ReplyDelete
  59. Anonymous8:29 AM

    7:34 PM

    Till "spanjakens" försvar. Det kan blir lite för mycket sol att vara i ute hela dagarna. Lagom är bäst. Låt han va ute lite på nätet mellan varven..
    Är själv en riktig soldyrkare och säg 8-9 timmar i rent solsken räcker om dagen för att fylla mitt d vitamin behov!

    Du som är i spanien, är du "retired" eller? Vad gör du om dagarna? Lever du min dröm?

    \Lucky luke

    ReplyDelete
  60. Anonymous8:38 PM

    spanienkillen, har du 50cm kuk och 5ferraris oxå?

    ReplyDelete
  61. Anonymous9:40 AM

    Vem vill ha 50 cm??

    ReplyDelete
  62. Anonymous10:24 AM

    Nej jag är inte retired. Jag är delägare i ett par verksamheter, men jobbar bara ett par tre dagar i veckan.

    Angående de två återstående spörsmålen: Hur stor kuk jag har är inget jag vill dela med mig av. Jag har en fru som jag älskar och jag spelar bara på ena planhalvan, sorry Stefan.

    Jag har faktiskt ägt en Ferrari men sålde den för ett par år sedan. (Vad det nu har med saken att göra)?

    Stefan, dina kommentarer i ovanstående spörsmål gör att bilden av Dig numera är komplett.

    Jag upplever din framtoning som allt annat än konstruktiv och jag tycker att du har en avsaknad av ödmjukhet i din kommunikation. Antagligen har detta att göra med att du inte åstadkommit något i ditt liv och/eller är väldigt ung och oerfaren, med ett stort ego.

    Jag bifogar utdrag ur den text du kallar för konstruktiv och hävdar att du bör jobba med din självkänsla så att du blir mer ödmjuk framöver. Man behöver inte trycka ned andra för att må bättre själv.

    Stefan says:

    "Är det för smärtsam läsning månne? Blir du förskräckt när du inser att ett bankkonto kunde förvaltat pengarna bättre än dig själv?"

    Nedlåtande!

    "Detta konsekventa förnekande gör ju att misstron mot dig ökar. Är du inte ens intresserad av att lära dig något om investering, hur i hela helvetet "

    Jag och många med mig känner ingen misstro mot miljonären. Svär inte.

    "Jag tror att det skulle vara en ögonöppnare för dig...och för många andra härinne också vars IQ inte sträcker sig längre än"

    Ganska nedlåtande mot övriga läsare av bloggen.

    "och dylika intelligensbefriade kommentarer"

    Besserwisser-attityd. Mer ödmjukhet skulle du må bra av.

    ReplyDelete
  63. Anonymous10:33 AM

    För övrigt vill jag tillägga att SEB inte har, och aldrig har haft en renodlad "prop desk". Om du hävdar motsatsen får du gärna berätta var denna ligger.

    Jag känner däremot till flera verksamheter där man utåt hävdar att man sysslar med egna positioner men där (man senare får erfara att) mer än 90 % av flödet är från kundsidan.

    Vilken enhet tänker du på?

    ReplyDelete
  64. Anonymous1:43 PM

    Du är ju bara för mkt. Du visar återigen prov på hur dålig din läsförmåga är. Du sammankopplar mig med ALLA inlägg som skrivs av "anonymous" vilket är stor humor. Då kunde jag ju lika gärna ha skrivit dina inlägg också eftersom du skriver som "anonymous". Detta ligger på en alldeles för låg nivå för mig att sitta och diskutera ferraris, snoppar osv. Du verkar njuta av att skapa och trumma vidare på dina egenskapade missförstånd. Det är en vedertagen argumentationsteknik som används av flera kända retoriker för att tvinga motparten på "defensiven" hela tiden. Jag har aldrig varit ute efter att "sätta dit dig" på dina kommentarer och kommer fortsätta att göra så. Dvs. jag kommer inte att gå på offensiven och förnedra dig. Det ligger återigen, på för låg nivå för mig.
    Istället låter jag dig och dina argument tala för sig själv. Alla kan läsa vad jag skrivit och hur du valt att feltolka i syfte att piska ur dig lite internet-ilska.
    Att sitta o läsa det du skriver och att argumentera på detta vis är patetiskt och javisst, på en alldeles för låg nivå. Kom gärna tillbaka om du är villig att diskutera på en vuxen nivå.

    ReplyDelete
  65. Anonymous3:47 PM

    Stefan says:

    "Är det för smärtsam läsning månne? Blir du förskräckt när du inser att ett bankkonto kunde förvaltat pengarna bättre än dig själv?"

    Nedlåtande!

    "Detta konsekventa förnekande gör ju att misstron mot dig ökar. Är du inte ens intresserad av att lära dig något om investering, hur i hela helvetet "

    Jag och många med mig känner ingen misstro mot miljonären. Svär inte.

    "Jag tror att det skulle vara en ögonöppnare för dig...och för många andra härinne också vars IQ inte sträcker sig längre än"

    Ganska nedlåtande mot övriga läsare av bloggen.

    "och dylika intelligensbefriade kommentarer"

    Besserwisser-attityd. Mer ödmjukhet skulle du må bra av.

    ReplyDelete
  66. Anonymous4:48 PM

    "Jag upplever din framtoning som allt annat än konstruktiv och jag tycker att du har en avsaknad av ödmjukhet i din kommunikation."

    Kunde inte låta bli att citera SEB-killen.
    Uttrycket är ju helt underbart!
    Önskar att jag hade samma verbala förmåga.......

    ReplyDelete
  67. Anonymous9:41 PM

    Gnäll, gnäll och åter gnäll verkar vara en funktion av hur börsen går. I övrigt står det i senaste månadsbrevet från EC att ryssland har ett PE-tal på 6...Senast det inträffade gick börsen upp med 100% efter ett tag.

    ReplyDelete
  68. Anonymous12:42 PM

    hej miljonären, borde du inte skriva ner lägenheten nu när bostadsmarknaden har kraschat?

    ReplyDelete
  69. Anonymous12:50 PM

    kan vi börja på en ny tråd tack? det här är så grymt patetiskt...

    ReplyDelete
  70. Anonymous6:54 PM

    skulle va kul med lite aktietips...

    ReplyDelete
  71. Anonymous10:41 AM

    ...bostadsmarknaden har inte kraschat utan priserna har bara gått ner. Dock har har för mig att miljonären tidigare sa att han inte skrivit upp lägenheten när priserna var som högst..

    ReplyDelete
  72. Anonymous2:47 PM

    bostadsmarknaden kraschat??? Gissar du menar här i Svedala? Vi verkar inte leva i samma verklighet?

    ReplyDelete
  73. Anonymous11:12 PM

    eller så kan man sluta räkna med lägenheten överhuvudtaget.....när genererade den senast ett positivt kassaflöde???

    ReplyDelete
  74. Anonymous11:22 PM

    *suck*

    Så med det resonemanget om "positivt kassaflöde" så är det lika bra att räkna bort Indienfonderna också då eller? Med tanke på det negativa kassaflöde de har gett...eller kan man se det som ett "flöde" verkligen? Inga pengar trillar ju ur fonderna i form av utdelning. Pengarna är ju minst lika låsta som i en bostad. Näpp, med det resonemanget så blir det inte mkt kvar att räkna som TILLGÅNGAR. Sluta upp med det där jävla Kiyosaki tramset nu. Vad säger han själv att han tjänat pengar på? Jo, fastigheter...
    Vad har han de facto tjänat pengar på? Sälja nonsens-böcker till nybörjare.

    ReplyDelete
  75. Anonymous12:32 AM

    du som kallar Kiyosaki för nybörjare, hur mkt pengar har du och hur tjänade du dem ???

    ReplyDelete
  76. Anonymous7:37 AM

    ingen har sagt att han är en nybörjare. Lässvårigheter?

    ReplyDelete
  77. Anonymous10:23 AM

    Han är ingen nybörjare.

    Däremot är alla som citerar honom stup i kvarten det.

    ReplyDelete
  78. Anonymous4:23 PM

    Tack. Där hade vi en läskunnig :) ;)

    ReplyDelete
  79. Anonymous12:28 AM

    Tråkigt att vår miljonär var fel ute med Ryssland tidigare i år (just nu -44% sedan toppen i maj).

    Bättre tider kanske väntar, men fallhöjden är fortfarande hög.

    ReplyDelete
  80. Anonymous10:34 AM

    Det hör till att man förlorar en del pengar innan man lär sig. Man får se det som läropengar.
    Tar man det för hårt känslomässigt ska man inte hålla på.

    Därför är det kanske inte det smartaste att satsa hårt rakt på med alla pengar man har. Spela därför med mindre pengar i början. Vet att det är svårt, man tycker sig ha koll, bra magkänsla och så vidare.. Men det räcker inte nu.

    Alla kan göra pengar i uppåtgående börstrend, men att göra pengar dessa tider kräver betydligt mer.

    \PD

    \PD

    ReplyDelete
  81. Anonymous5:07 PM

    kul att miljonären deppat ihop för att hans Bric-fonder kollapsat.... tänker du fortfarande pumpa in pengar i titanic fonderna??

    ReplyDelete
  82. Anonymous10:41 PM

    ja där undvek du ju att svara på frågan du som kritiserade Kiyosaki. Lustigt det där att många besserwessrar är snabba att kritisera men inte har så mycket konkret att komma med själv om hur man bygger en förmögenhet

    ReplyDelete
  83. Anonymous3:47 PM

    http://markonzo.edu I bookmarked this site., actual ashley furniture [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536072]actual ashley furniture[/url], uexnyl, watch allegiant air [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536075]watch allegiant air[/url], 70378, best pressure washers [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536078]best pressure washers[/url], ipsua, follow dishnetwork [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536080]follow dishnetwork[/url], huoiw, fresh adt security [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536076]fresh adt security[/url], vfbltgy,

    ReplyDelete