Pages

Thursday, November 29, 2007

Många kommentarer

Det är många som skrivit arga kommentarer kring min betraktelse från IKEA i helgen. Frågan är om mitt inlägg var så hemskt egentligen?

Ni som är upprörda läs det gärna igen och fundera på vad som står! Skrev jag verkligen att vissa människor var mindre värda? Eller skrev jag bara att jag ska göra allt i min makt för att få ett annorlunda liv än det många av dom jag såg där har?

47 comments:

  1. Anonymous3:21 PM

    Personligen tycker jag din text är nervärderande samt att du generaliserar,

    Varför har "tjocka" med barn en dålig ekonomi bara för att de handlar på ikea en lönehelg?

    Jag har bott i Östersund där vi har 20 mil enkelresa till närmsta Ikea (sundsvall), och det är inte helt ovanligt att man åker till Sundsvall som en minisemester och gör olika nöjen med hela familjen, Ikea är en av dem.

    Att man har mjukiskläder och inte snyggar tills sig för att gå på ikea ser inte jag heller som ovanligt. (mjukiskläder borde vara billigare än alla trendiga kläder så det borde du ju i alla falla gilla?)

    Nä, man ska passa sig för att dra alla över samma kam...

    ReplyDelete
  2. Anonymous3:50 PM

    Öhh?

    Så dina generaliseringar är lika med sanningen? Du vet det är skillnad på att veta & att tro, och du vet inte, du tror.

    Fördomar min vän, är väldigt avtändande.
    Benrangel likaså.;-)

    ReplyDelete
  3. Anonymous4:01 PM

    miljonären äger, den som är utan skull får kasta första stenen!

    2 snabbfakta
    1)Det är ett tragiskt faktum att det konsumeras mer under lön-helger än annars.
    2)Alla generaliserar över olika samhällsgrupper mer eller mindre medvetet. Fast det är bara de som är för präktiga för sitt eget bästa som brusar upp när andra gör det.

    ReplyDelete
  4. Anonymous4:42 PM

    1.kan du försöka motiviera för mig varför det är tragiskt att det konsumeras mer än lönehelg!?

    2.Präktig?

    ReplyDelete
  5. Anonymous5:02 PM

    De ogillande kommenterer Miljonären får kommer ifrån den obildade pöbeln som straffar jantelagsbrytare. Sarkasm och totalt ärlighet är självklara ingredienser i en läsvärd Blogg.

    Varför skulle bloggtrenden vuxit sig så stark om man inte kunde vädra andra åsikter än vad exempelvis passar i ett fikarum på jobbet?

    Handlar ett bloggande om att tillmötesgå den breda massan och vara politiskt korrekt? Skulle inte tro det. Dessa anonyma kritiska läsare kan besöka en frikyrkoförsamling istället för detta informationsmedium.

    ReplyDelete
  6. Anonymous5:17 PM

    Jag använder inte mjukisbyxor på ikea.Vet inte varför jag inte gör det.Skulle ju faktiskt gå bra att handla i dem också.Jag kan ju handla vadsomhelst i dem.
    Jag har ju inget behov av att göra ett gott intryck när jag handlar & det är ju knappast bal på ikea.Vem ska jag klä upp mig för? på ikea??
    Jag har som sagt inte mjukisbyxor på ikea.Men jag har inga problem med de som har det. Men jag har andra fördomar.Alla har vi våra fördomar att jobba med..
    Vad tycker knegare om moderater?
    Vad tycker moderater om vänsterfolk?
    Vad tycker svenska mäniskor om invandrare?
    Rökare vs ickerökare mm.
    Jag har massor med åsikter om hur miljonär innan 30 lever sitt liv.
    Men det ska jag inte tala om för han, "hur man egentligen ska leva"
    Det är ju upp till han själv hur han vill klä sig , spara vs försaka mm.Låt oss alla få vara individuella! Bara vi är snälla.
    Peace brothers and sisters!

    ReplyDelete
  7. Anonymous6:03 PM

    Det var inte sa farligt tycker jag. Visst finns det en nedvarderande jargong, men den riktar sig lika mycket mot fenomenet med lonehelgsinkop som mjukisbyxor. Inte maste man val gilla mjukisbyxor? Jag tycker att mjukisar ar helt otroligt fult och ovardat. Vad ar nasta steg; pyjamas?

    ReplyDelete
  8. Anonymous6:03 PM

    Det är bara fattiga, avundsjuka sossar som skriver gnälliga inlägg. Kan du inte bara ta bort dom så blir det lite trevligare :)

    ReplyDelete
  9. Anonymous6:16 PM

    Intressant diskussion!
    Varför skulle man inte få tycka och tänka fritt.....
    Självklart får man tycka och skriva vad man vill!
    Jag håller dessutom med "Mijonär innan 30" i det mesta!
    Det är tråkigt att folk inte kan klä sig hyffsat. Jag tycker det ser illa ut med mjukis- eller träningsbyxor och jympaskor, när man går ut och handlar på t.ex. IKEA.
    Under en tid var jag mycket ute på after work på krogen och märkte att det var väsentligt mycket mer folk ute vid eller strax efter löning! Det är något som jag tycker är lite lustigt! Det finns tydligen många som lever ur hand i mun! Om det är likviditeten de har problem med så kan de väl skaffa sig en checkkredit på cirka 10 000 kr, så har det löst problemet med övertrassering. Om de nu kan klara av att hålla sig på rätt sida av minus 10 000 kr?
    Sanning är väl att väldigt många har noll koll på den egna ekonomin och sparar noll och intet!
    Hur många har gjort ett aktivt PPM-val? Hur många har koll på sin kommande pension över huvud taget?
    Fondmannen

    ReplyDelete
  10. Anonymous6:41 PM

    Inlägget om IKEA startade en diskussion, jag tror inte någon skrev att Du miljonären skrev att de var mindre värda, det var det någon annnan som skrev. Men ditt inlägg var nedlåtande och du utalade dig om hur de lever sina liv, enbart grundat på att de var på IKEA en lönehelg (som du) och hade gnälliga ungar, var överviktiga och hade mjukiskläder. Klart att folk reagerar. Tråkigt stämning på bloggen tycker jag. Och du som uttalar dig om fattig och avundsjuk sosse. En fråga bara vad skulle den sossen vara avundsjuk på? Jag hittar ingenting på denna sida som skulle göra mig, medelinkomstagare och sosse, avundsjuk. Och visst är bloggar till för att man skall kunna tycka fritt, men hallåååå, det är ju det VI gör. Eller ska det bara gälla den som skriver bloggen?

    ReplyDelete
  11. Anonymous7:08 PM

    Miljonär innan 30 är säkerligen en stor fantast av Maud Olofsson...

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:09 PM

    Jag tycker verkligen det finns en poäng med inlägget. All köphysteri. Var på Ullared idag och det vaqr världens kaos. Mammors som slängde i allt från trosor, dataspel och godis, alla gubbar som förirrande stod och tiitade på. Skrikande barn o i vagnar och man köade fram mellan gångarna.

    Såklart man önskar ett liv bort från denna stress och irrtationer.

    // C

    ReplyDelete
  13. Vissa verkar fortfarande inte förstå. Det enda jag skrev är att JAG blir motiverad att spara för att JAG ska slippa leva det liv som de lever. Inte att någon annan måste ändra sig eller någon är mindre värd.

    ReplyDelete
  14. Anonymous11:26 PM

    Jag tycker att Miljonären och de som är ute och handlar under en lönehelg, för att de har råd just då, utgör ett slags ytterligheter i ekonomiskt insikt. Miljonären är mycket medveten om sin egen ekonomi, har verkligen koll på hur varje krona spenderas och tänker långsiktigt. Hos människorna i den andra ytterligheten verkar inte detta tänkande finnas överhuvudtaget utan det känns som att de har skygglapparna på sig och stöter på samma ekonomiska problem månad efter månad efter månad... Säkerligen har dessa människor många andra goda sidor men om man fokuserar på ekonomiskt beteende så borde det inte finnas några invändningar mot att Mijonärens insikt och situation är mer eftersträvansvärd. För mig handlar det ytterst om en känsla av frihet och att ha kontroll över sitt liv.

    Sen är det ju kanske inte bra om ekonomitänkandet tar upp för mycket mental plats från annat som är viktigt. Men det gäller väl egentligen allt annat här i livet också och det är ju en helt annan diskussion.

    ReplyDelete
  15. Anonymous11:44 PM

    Äsch.. Mer nedlåtenhet åt folket! Miljonären sa inte att han var mer värd än andra människor men vafan... Ibland är folk lite motbjudande =)..
    Har man t.ex. drygt 130 i IQ så är man smartare än drygt 95% av befolkningen..då är man ju faktiskt lite bättre =)
    Men men.. Det behövs gatuköksbiträden och städare i denna värld också... Det miljonären nog syftade på med lönehelgsshopparna var att det är lite deprimerande att vissa nöjer sig med ett arbete på lagret som är helt utan möjlighet till befodran...

    ReplyDelete
  16. Anonymous12:15 AM

    Olle: Lite smartare? Utveckla gärna det där en smula. Det var rätt illa uttryckt.

    Apropå det sista du skriver om hur deprimerade det är att vissa människor nöjer sig med "mindra värdiga" jobb, du skriver det inte med de orden men det är sannolikt vad du syftar till - mer eller mindre. Försök förstå att det faktiskt finns folk som har andra målsättningar här i livet än att jobba ihjäl sig för egen och/eller någon annans vinning. Hela livet behöver inte nödvändigtvis bestå av arbete. Människor är olika, strävar efter olika saker, det här är positivt.

    /Kong

    ReplyDelete
  17. Anonymous1:30 AM

    Företeelsen att ha på sig mjukisbyxor offentligt är verkligen fånig att försvara. Som någon skrev, det är ju i princip som att gå ut i sin pyjamas.

    Det är givetvis var mans rätt att välja vad han eller hon vill ha på sig för kläder, men eftersom det inte innebär någon (som helst) anstränging att dra på sig något annat än mjukisbyxor, och inte fodrar ett öre mer i plånboken heller (beroende på var någonstans man behagar handla), finns det liksom ingen anledning att häckla de som ser ned på människor som ändå väljer mjukisbyxorna, i den bemärkelsen att man tycker att de ser slafsiga (ett intryck som vi - vare sig vi vill eller inte [enkel psykologi] - kopplar samman med lättja och fattigdom) ut.

    Sen kan vi ju diskutera varför vi har dessa outtalade klädkoder överhuvudtaget? Varför vi inte går i mjukisbyxor till jobbet, bankkontoret, etc etc.
    Ni märker ju själva, det blir bara löjligt.

    Fortsätt ni att ha på er era mjukisbyxor när ni shoppar, men förvänta er inte att folk ska börja sätta likhetstecken mellan ovårdad och respektabel bara för att ni hade önskat att verkligheten såg ut så.

    ReplyDelete
  18. Anonymous8:26 AM

    Kong:
    okej.. otydligt ordval kanske.. om man ska attackeras av ledsna bloggkommentarer =//.. "smart" betyder här "mer logisk" kanske.. Att handla logiskt och rationellt är egenskaper som jag värderar högt iaf.


    Visst, folk har andra mål i livet än sitt arbete men det gör inte att man kommer bort ifrån att man spenderar så ofantlig mängd med tid på jobbet. Om man då är missnöjd så är det en stor del av livet som det påverkar. Sen handlar det inte alltid om att få ökad lön varje halvår, det handlar snarare om att få utmanas.. utan personlig utveckling borde man ju bli lätt deprimerad? Det är det jag finner märkligt... att folk kan "nöja sig med att städa"..
    Självklart är det positivt att folk är olika.. då slipper ju jag städa och steka burgare =)

    ReplyDelete
  19. Anonymous9:06 AM

    Olle:

    Jag förstår hur du tänker, egentligen tror jag vi resonerar ganska lika men uttrycker det på olika sätt bara. Själv har jag en chefsposition, men är uppenbart glad över att människor är olika och har olika mål/värderingar här i livet. Ett litet tips är att vara ödmjuk och lyhörd gentemot andra människor.

    ReplyDelete
  20. Anonymous9:17 AM

    Bloggaren har uttryckt sina åsikter på ett sätt där det inte är särskilt svårt att uppfatta hans egna åsikter kring dessa människor. Det är säkert en hel del som känner igen sig och det skapar uppror.

    I grund och botten har han ju rätt att säga vad han tycker. Jag läser hans blogg med jämna mellanrum för att påminna mig själv om att leva livet och inte räkna varenda lilla krona jag spenderar. Det är väl ungefär samma sak som när han ser på dessa människor och inte vill bli som dem.

    Min åsikt är att det är rentav patetiskt att leva som han gör, att "ta betalt" av sin vän och försöka tigga till sig alla måltider han kan. Men det är min åsikt. Nu har jag bidragit med några ören och känner mig nöjd. Var så god :)

    ReplyDelete
  21. Anonymous10:31 AM

    Kong:
    Mjo.. Delvis är vi väl lika men samtidigt kan jag tycka om att känna mig "smartare" än folk =) på ett sådär lite halvt ohälsosamt sätt. Men jag maskerar det bra.. i verkliga livet alltså, inte här =)..
    Jag får faktiskt ofta höra av kunderna att jag är trevlig och får, förvånansvärt ofta, dricks i form av starköl =).. carlsberg hof brukar det vara... jävligt märkligt faktiskt... i den branschen som vårt familjeföretag är i så är det livsviktigt med nöjda kunder så jag kan spela "ödmjuk och lyhörd" .. bra va =P

    ReplyDelete
  22. Anonymous10:33 AM

    Tycker att det är lite ironiskt att "miljonär" som uppenbarligen inte pluggat särskilt mycket alls sätter ett likhetstecken mellan lågutbildad och tjock/ful
    (och nej,innan ni säger något, enstaka data/ekonomikurser vid universitetet räknas inte för att kalla sig högutbildad)...

    Kan förstå att din drivkraft för att spara ihop alla dessa pengar, är att komma ifrån det livet. Jag hade samma drivkraft när jag pluggade 300 poäng och skaffade mig ett bra juristjobb. Problemet med ditt inlägg är snarare den oerhört föraktfulla (och fördomsfulla) tonen. När du blir äldre kommer du (förhoppningsvis)att lära dig att den som ser fattigast ut kan vara den som är rikast.

    ReplyDelete
  23. Anonymous10:36 AM

    Den sista anna som kommenterade är en annan anna än den första. Hade kallat mig något annat om jag sett att det redan fanns en kommentar av en anna

    ReplyDelete
  24. Anonymous12:03 PM

    Måste tipsa om denna artikel om en man som påminde lite om dig - och mig också för den delen:P
    http://www.aftonbladet.se/malmolund/article1363433.ab

    ReplyDelete
  25. Anonymous1:42 PM

    Anna II: Klockrent!

    ReplyDelete
  26. Anonymous2:56 PM

    I see dumb people everywhere, they don't even know they are dumb.

    (parodi från en känd film, kan med fördel upplevas en lönehelg på Ikano/Ikea varuhusen)

    ReplyDelete
  27. Anonymous3:58 PM

    "Vissa verkar fortfarande inte förstå. Det enda jag skrev är att JAG blir motiverad att spara för att JAG ska slippa leva det liv som de lever. Inte att någon annan måste ändra sig eller någon är mindre värd." : Mr "Miljonär"

    Det är ju du som inte förstår. Du vill slippa leva det liv som de lever. Vad vet du om det. Tror du ärligt att ditt liv är bättre bara för dina otroligt dumma argument.

    ReplyDelete
  28. Och jag undrar fortfarande om jag har uppfattat Mr Million rätt om jag säger att han drar likhetstecken mellan tjock och oekonomisk ? Obs oekonomisk inte lågutbildad eller fattig.

    ReplyDelete
  29. Anonymous4:29 PM

    Det finns absolut en korrelation, dock ej abolut, mellan övervikt, mjukisbyxor, IKEA på lönehelgen, chips i varukorgen, låg utbildning, lågt intresse för ekonomi, etc, etc.

    JAG vet inte om det var det miljonären menade, det är min uppfattning.

    Det finns en mycket markant genomsnittlig övervikt på de personer som genomgår skuldsanering kontra de som inte gör det.

    ReplyDelete
  30. Anonymous4:54 PM

    En gång såg jag ett inslag på tv om en antikhandlare i London han fick frågan om det gick att se vem som hade pengar eller inte.
    Svaret var att det är omöjligt att veta vem som äger en förmögenhet men däremot brukar det vara ganska lätt att se om människor spelar rika. Oftast glömmer man/har man inte råd med att lägga pengar på skorna.Tänkvärt när man ska spela något man inte är.

    ReplyDelete
  31. Anonymous5:34 PM

    Skit i IKEA nu, kan någon komma på förklaring bakom följande ...

    Min internetmäklare (avanza) redovisar köp, sälj och förvaltningsavgifter för fonder på sin sajt.

    På tex den här

    HSBC GIF Chinese Equity A Acc

    Så står det att fonden inte har någon köpavgift. Detsamma framgår på morningstars sida.

    Söker man dock runt lite på google, så hittar man diverse länkar där det står att fonden har 5% köpavgift??

    Miljonären - detta borde intresserade även dig, du som har så många emerging markets fonder. Här verkar det finnas flera % i avgift som dras i smyg?

    KAN NÅGON FÖRKLARA?

    MVH
    B.

    ReplyDelete
  32. Anonymous7:11 PM

    Miljonären, jag håller med dig. Det e samma grej i dalsland de jag bor, folk i mysbyxor åker o hyr videofilm på tappen på helgerna. Int mycket till liv det heller!

    ReplyDelete
  33. Anonymous10:32 PM

    Svar till två snäpp upp..

    Avanza förhandlar med varje fondägare om villkoren. Det är inte lika överallt för samma fond, skumt nog. Se PPM, inga köp/sälj avg där inte! 4% på Nordnet 3% på Avanza och 0% på PPM, så kan det se ut, häpp...

    ReplyDelete
  34. Anonymous10:40 PM

    Ok. Miljonären har alltså nytt mål, att ha 10 M vid 40 års ålder. Jag misstänkte att mycket skulle vilja ha mer..

    I all välmening, tänk för Guds skull efter vad du pysslar med. Alla berömmer dig för din målmedvetenhet, men jag vill varna för din livsblindhet. Du kommer att sluta som en rik, olycklig gubbe som inte har ett värdigt liv att blicka tillbaka på eftersom du skjutit på att "börja leva" tills du är 50. Men jag antar att inlägg som dessa bara rinner av dig eftersom du är på väg att logga in på PPM för tredje gången ikväll.

    Nu ska jag gå och mata och krama min lilla dotter, som jag inte tjänar NÅGRA pengar på, men som är värd ALLA pengar jag har, en känsla som du troligen inte kommer att få uppleva eftersom du kommer att göra en inkomstbortfallskalkyl i Excel innan du bestämmer dig för att inte skaffa barn.

    Du är tragisk, och ditt låga IKEA-inlägg endast bekräftar detta faktum.

    ReplyDelete
  35. Anonymous1:48 AM

    forever young du måste försöka inse att alla inte har samma värderingar och mål i livet som du har. Alla kanske inte vill ha barn till exempel, tänkt tanken någon gång? Det tragiska är ju du som inte kan acceptera människor med lite annorlunda värderingar, jag menar vad stör det dig att miljonären sparar pengar?

    ReplyDelete
  36. Anonymous4:00 AM

    Olle: Carlsberg Hof räknas väl som mellanöl?

    I övrigt: Det är väl bara lite skönt att det vågas sägas sånt som man inte får säga i Sverige annars.

    Fetma kan vara genetiskt betingat, men i övriga fall så handlar det om självdiciplin. Har man inte tillräckligt av det så har man svårt att stå emot gott och att konsumera och hålla i pengar t ex.

    I frågan om huruvida det är kul, ett värdigt liv eller knasigt att shoppa loss på ikea i mjukisbyxor så fort som man fått lönen från sitt lågt stimulerande jobb(som ändå i det här landet betalar hyfsat bra) och sedan sitta och titta på tv eller spela koonterstraik resten av månaden kan inte jag eller någon annan säga att det är fel(även om ni förstår vad jag själv skulle tycka om att vara i den sitsen). Folk kanske känner "stimulans" eller livskvalitet genom det eller vad man ska kalla det.

    ReplyDelete
  37. Forever young?: Om du läser bloggens första inlägg skrivet för över ett år sen så ser du hur nytt mitt mål om 10 miljoner är.

    För övrigt har du helt rätt i att jag inte kommer skaffa barn. Men det beror lika mycket på att jag tycker dom är jobbiga som att de kostar pengar.

    ReplyDelete
  38. Anonymous11:55 AM

    För att få fler infallsvinklar på ämnet så passade jag på att ta upp miljonärbloggen på lunchen på jobbet och fick 7-8 andra personers syn på saken. Vi var alla eniga om dessa saker:

    1) Man får styra och göra vad man vill med sitt liv och skapa sina egna konstruktiva mål.

    2) Att låta en enda sak/fråga ta över hela sitt liv är klart ohälsosamt, oavsett om det är spelmissbruk, alkohol eller en sjuklig inrikning på att spara pengar (vilket alla var överens om gällde i ditt fall).

    3) Det är högst möjligt att ditt självvalda asketiska leverne under en normalt underhållande och utlevande del av livet ger en backlash och du går in i en depression den dag du anser dig vara "klar".

    Barn är jobbiga och kostar pengar, många Svenska medborgare handlar på IKEA utan att klä upp sig. Finns det fler befolkningsgrupper du ser som oönskade?

    Ta nu detta rätt. Jag finner din blogg intressant, delar ditt intresse för ekonomi, även om jag inte satt det som mitt livsmål, och bryr mig genuint om att du ska leva livet rätt, varför annars ödlsa tid på långa inlägg här?

    Du är extrem åt ena hållet, jag åt det andra, allt för att få dig att se klarare på vad du gör. Men om du i sanning övervägt allt detta och ändå vill "köra på" så all lycka på färden.

    ReplyDelete
  39. Anonymous12:37 PM

    Pete: Du har så rätt.. pinsamt av mig... menade ju sort guld =)..

    Hursomhelst så ska jag nu åka och handla lite grejor på bauhaus och ica i mina mjukisbyxor =D... Fast det är snygga (och lite halvdyra).. inte så värst white trash egnt..

    ReplyDelete
  40. Anonymous11:50 PM

    Olle: Alla sorters mjukisbyxor, dyra eller ej, som bärs utanför det egna hemmet, är i allra högsta grad "white trash".

    Miljonären: keep up the good work.

    ReplyDelete
  41. Anonymous1:39 AM

    Anonym: Inte om det syns att man har dyra kläder =)

    ReplyDelete
  42. Anonymous2:04 AM

    det var jag som skrev det uppmärksammade inlägget om "mindre värda människor". ärligt talat förstår jag inte uppståndelsen, iaf inte fullt ut.

    visst, det är klart alla trångsynta människor som indoktrinerats av samhällets normer ser det som en attack mot sin egen självbild. "alla människor har lika värde!". jo, jag tackar jag.

    INGEN människa har lika värde som någon annan. inga undantag existerar. ifall det, mot förmodan (då flertalet av bloggens läsare verkar åtminstone hyfsat intelligenta), finns någon som inte förstår hur jag tänker så säg till så lovar jag att förklara min tes mer ingående

    Yours truly,
    - Jonas

    ReplyDelete
  43. Anonymous7:08 PM

    Har skummat igenom inläggen lite snabbt.
    Visst uttryckte sig miljonären lite klumpigt kanske, men bara för att man inte vill vara som en annan människa så betyder ju inte det att man ser ner på personen i fråga... Eller hur?
    Nissen i mysbrallor och joggingpjux är kanske helt nöjd med sin situation som en "medelklasssvensson".
    Och då är det jättebra för honom. Miljonären däremot har andra krav i sitt liv, för honom är pengar viktigare.
    Observera att jag skrev ANDRA krav, inte högre krav...
    Om jag tittar på mitt liv så har även jag krav på hur jag vill ha det. Jag är en helt vanlig knegare, utan något fett bankkonto.
    Det som är viktigast i mitt liv, som gör att jag mår bra, det är att få bo på landsbygden.
    Jag skulle aldrig klara av att bo i en storstad där människor bor som packade sillar.
    Och när jag ibland är i stan bland all trängsel och stress tänker jag:
    -Stackars dem, så skulle jag aaaldrig vilja ha det...
    Men det betyder ju inte att jag ser ner på dem, bara att jag vill ha det annorlunda i mitt liv.

    ReplyDelete
  44. Anonymous8:40 AM

    Forever young: Din kommentar är klockren. Jag kommenterade likadans någon gång tidigare och drog igång en hel diskussion. Visst är det så att mycket vill ha mer och jag har svårt att tänka mig att någon som lever så snålt i ett antal år helt plötsligt går ut och lever livet. Men tiden lär ju visa hur det kommer att sluta.

    ReplyDelete
  45. Anonymous2:15 AM

    Att sitta och spendera tid på att läsa/kommentera bloggar är minst lika mycket slöseri med tid som att ha ett mål med mycket pengar här i livet. Vad är definitionen av att 'leva livet'?

    ReplyDelete
  46. Anonymous3:01 AM

    Yes if the truth be known, in some moments I can say that I agree with you, but you may be in the light of other options.
    to the article there is stationary a without question as you did in the downgrade delivery of this demand www.google.com/ie?as_q=poserfusion for 3dsmax 9 (2008) ?
    I noticed the phrase you suffer with not used. Or you profit by the black methods of inspiriting of the resource. I have a week and do necheg

    ReplyDelete
  47. Anonymous9:43 AM

    Jag vet inte om du får någon form av blänkare vid varje givna kommentar. Om inte så kommer du aldrig läsa detta inlägget.

    Jag vill bara meddela att jag följt din blogg varje vecka sedan 2006. Tyvärr hade jag inte ålder, kapital eller mod att ta tag i mitt sparande fören ett par år sedan. Jag är ungefär nu i ålder och kapital där du var här 2007 (lite därför jag blev nyfiken och ville ströläsa från början när du åt blodpudding och räknade på omega i förhållande till fet fisk, underhållande samt inspirerande läsning).

    I mitt ströläsande så fastnade jag i kommentarsfälten och måste bara ännu en gång berömma dig för att du varit så ihärdig och till synes obrydd om alla människors småhet.

    Du har, är och kommer vara ett föredöme.

    Ser fortfarande fram emot dagen du blottar din identitet så man kan hylla ytterligare ett varv.

    Med vänlig hälsning
    Killen som kommenterat som anonym i 10 år, varit positiv och imponerad sedan dag 1 och nyligen sålde Mangolia på 79% värdeökning vilket han också tipsade dig om via mejl.

    ReplyDelete