Wednesday, December 05, 2007

Importera som affärsidé?

Man läser ju mer och mer på olika forum på nätet om folk som har som affärsidé att importera grejer från Asien, främst Kina. Själv har jag funderat på flera olika projekt som bygger på billig import, men ännu inte genomfört något själv.

Att det finns otroliga affärsmöjligheter på billig import är ju helt tveklöst. Precis som Fredrik Hären sa i filmklippet jag la upp för ett par dagar sen är det korkat att betala ett svenskt företag 10 gånger mer än vad du kan få samma tjänst från Indien/Kina för. Det gäller givetvis även om du ska köpa saker inte bara tjänster.

Det jag tidigare känt viss oro för är hur man ska hitta bra kontakter i Kina, hur det ska funka med spåk, logistik, vem som kan hjälpa till med tullar och annat som man inte har koll på. Jag tror jag kan ha hittat en lösning på detta nu genom hemsidan www.importera.se Läste om importera.se på något forum på nätet för ett tag sen och tipsade då min kompis som driver ett mindre företag om att han kunde beställa billiga profilprodukter den vägen och det har tydligen funkat riktigt bra för honom. Är inte själv medlem där så har inte koll på exakt hur det funkar men efter vad jag hört funkar det bra då man har garanti på att säljarna är seriösa, gratis support etc. Bara fantasin sätter ju begränsningar, både vad gäller att sälja produkter med bra marginal och få billig marknadsföring via profilkläder.

Just billiga kinesiska kläder hjälpte jag min kompis att göra en mycket lyckat markandsaktiviet kring (har sett ett annat företag göra en liknande grej som denna så det var inte helt min idé ska jag erkänna) Idén gick ut på att han vid en större sammankomst (typ mässa) som det kostade rätt många tusenlappar att medverka officiellt på, ställde han sig istället utanför mässan på parkeringen och delade ut tröjor han köpt för några kronor styck. På tröjans bröst fast hans företagsnamn och webadress och på ryggen webadressen samt ett individuellt nummer. Han förklarade vid utdelningen att han eller någon medhjälpare sen någon gång under dagen skulle gå runt med en kamera och ta ett slumpmässigt kort på någon av tröjbärarnas rygg. Vinnande nummer publicerades sen på hans hemsida där man fick ett pris värt ca 5 000 kronor. Kommer inte ihåg exakt hur många tröjor han lyckades prångla ut men det var säkert ett par hundra stycken. Gav riktigt bra exponering när 10% av besökarna gick runt på mässan med likadana tröjor, dessutom med ett nummer på ryggen. Besöksstatistiken på hans sida gick även den upp drastiskt när alla som haft en tröja skulle in och se om de vunnit, men också många av de som sett tröjorna blivit nyfikna.

En annan bra affärsidé som bygger på billig import är att trycka upp billiga tröjor där det står HV71 SM-GULD 2008 på och ställa sig utanför finalarenan (om nu HV kommer spela final). När segerrusiga supportrar kommer ut från arenan är det inga problem att ta 200 kr för en tröja som kostat 15 kr att tillverka. Man kan till och med kosta på sig att trycka upp tröjor med båda finallagens namn på och slänga hälften. Hjälp gärna till att spåna på bra/roliga affärer med billiga importprylar.

Någon som är medlem på www.importera.se som kan dela med sig av sina erfarenheter? Någon som har andra smarta förslag på hur man kan tjäna bra pengar på import? Kanske borde sälja signerade Miljonär innan 30 prylar här på bloggen? ;-)

16 comments:

Anonymous said...

Hmm...varför ser man nästan identiska inlägg om importera.se på olika ekonomibloggar? Betalt redaktionellt utrymme? Smaklöst!

Anonymous said...

Verkar som importera.se har hittat ett billigt och effektivt sätt att marknadsföra din sida...

Jim said...

Det är självklart aldrig försent att starta upp ett importföretag men själva idén har redan hunnit sprida sig ganska bra.. Har en vän vars far redan är mångmiljonär på att importera kontorsmaterial, jag menar att det finns nog redan ganska många som kör med det.. Man skulle ha hoppat på för några år sedan, jag är ju ingen expert och vet inte säkert men kan tänka mig att ganska stora marknadsandelar är tagna.. Något som jag däremot tror på är import av bilar från t. ex. Kina. Såvitt jag vet så finns det inte någon som sysslar med det. Men då skulle man behöva verkstäder som lagade bilarna och det är det som är problemet.. Sedan vet jag inte hur det fungerar med standarden på bilarna om den är för dålig eller nått för att få säljas i Sverige. Men med utvecklingen kommer bilarna att bli bättre och då gäller det att vara först med att börja importera på den fronten..

Westforde said...

Om du är seriöst intresserad av att starta en importverksamhet så skulle jag snarare rekomendera www.alibaba.com som är värdsledande på området och har Yahoo som en deras största ägare.

Gustav said...

HV71 är ett varumärke som inte får användas i kommersiella sammanhang utan varumärkesinnehavarens tillstånd. Det kan bli en riktigt dyr historia att sälja pirattröjor på parkeringen...

Anonymous said...

Alltså var lite miljövänlig istället. Köp sånt som varar, inte sånt man slänger...då blir man rik. Spyr på allt importerat slit och släng.

Kobbe said...

Någon som tänker på annat än att bli rik? Miljön till exempel. Sluta importera använd dt som redan finns i landet. Det är helt sjukt att det är billigare att imporera. Jag själv skulle inte köpa importerade t-shirtar med dålig kvalitet. Men jag vet ju att folk gör det, vill dock inte sko mig på bekostnad av miljön. Nu tycker säkert många att jag är tråkig och nördig som tänker så... Det får jag vl ta då

Per Ny said...

vore kul om kobbe kan räkna upp några märken som inte innehåller någon utlänsk komponent....jag kommer inte på någon alls. globaliseringen äger, skitbilliga prylar till alla!

Anonymous said...

Riktigt bra gerillamarknadsföring det där!

När jag läste rubriken trodde jag det handlade om själca idéerna snarare än produkterna. Jag har nämligen funderat på detta. Tag t ex bubblare.se. Han snodde en amerikansk idé rakt av. Det verkade lönlöst eftersom YouTube redan fanns men grabbfan sålde rasket efter ett år för 9 mijoner vill jag minnas.

Alltså, jag tror det kan vara smart att titta på själva idéerna ,importera och försvenska dessa.

Anonymous said...

Själv anser jag att detta är smaklös reklam ifrån importera.se, för jag antar att det är dem som ligger bakom detta?

Anonymous said...

Ja de har flera sådana här bloggar som alla har "upptäckt" importera.se och nu vill tipsa om det :) En sökning med Google listar flera olika bloggar med liknande formulerade "importera.se"-tips så det är klart att det är marknadsföring i förtäckt form.

Anonymous said...

www.sverigeimport.se , har själv använt mig utav dem och de är otroligt seriösa med bra leverantörer. importera.se har däremot ingen koll på sina leverantörer, de har bara tagit leverantörer rakt av från andra hemsidor.

Anonymous said...

Lеvern bearbetar glukos och funktionen förbättrаѕ viа att
konsumtionеn аv mjölktіsteln κan tillföra mot
att minska blodsoсkrеt samt.

my web-sitе :: Efven.Com

Anonymous said...

En utsökt blogg, tacκ för att јаg ficκ läsa
dinа kloκа οch inѕpirerаndе
poster!

My weblog www.tatueringsmotiv.se

Patrik Svensson said...

Hej,

Vi är nya ägarna av hemsidan importera.se

Skulle uppskatta om du tar bort länkningen till vår hemsida.

Mvh
Sveriges Grossister AB

Anonymous said...

ta bort länkningen till vår hemsida??? varför då?